اندیشکده آمریکایی: اقدامات ناتو برای مقابله با روسیه کافی نیست

تهران-ایرنا- «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در گزارش جدیدی که نشان دهنده ادامه پروژه «روسیه هراسی غرب» است با اشاره به تلاش‌های ایالات متحده و غرب برای تسلیح اوکراین، درباره احتمال حمله روسیه به کشورهای بالتیک عضو ناتو، هشدار داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از «واشنگتن تایمز»، این اندیشکده آمریکایی در گزارشی با عنوان "آیا ناتو برای جنگ آماده است؟"، از احتمال زیاد حمله گسترده روسیه به کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی خبر داد. در این گزارش ارزیابی تلاش های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای تقویت دفاع و بازدارندگی روسیه پس از نشست سران این ائتلاف در مادرید در ژوئن ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) مورد بررسی قرار گرفت.

واشنگتن تایمز افزود: از زمان نشست مادرید، ناتو پیشرفت قابل توجهی در هزینه‌های دفاعی و رزمایش‌های جمعی دفاعی داشته و توانسته فنلاند و سوئد را به عنوان اعضای جدید در درون خود جای دهد. با این حال ممکن است این اقدامات همچنان برای بازدارندگی روسیه کافی نباشد.

بر اساس گزارش اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در حالی که ناتو ممکن است برای جنگ با روسیه آماده باشد، این سوال مطرح است که آیا این اتحادیه آمادگی جنگیدن و ایجاد بازدارندگی و طولانی شدن جنگ با مسکو را دارد یا خیر. برای دستیابی به این هدف، لازم است متحدان ناتو هزینه بیشتری پرداخته، ظرفیت صنعتی خود را تقویت و شکاف‌های حیاتی میان اعضا را برطرف کنند.

واشنگتن تایمز با اشاره به این که ناتو بار دیگر بازدارندگی در قاره اروپا را در مرکز استراتژی بزرگ این اتحادیه قرار داده است نوشت: کمتر از یک ماه دیگر، رهبران ناتو برای اجلاس هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این پیمان در واشنگتن گردهم خواهند آمد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برخی این سوال را مطرح کردند که آیا این اتحاد تاکنون نقشی در جهان پس از جنگ سرد داشته است یا خیر. این در حالی است که حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) همه اینها را تغییر داد.

در این گزارش آمده است که اقدام علیه کشورهای کوچک بالتیک در مرز روسیه که همه اعضای ناتو هستند، همچنان "قابل تأکیدترین سناریو" برای استراتژیست‌های ناتو است که می‌خواهند برنامه‌های ولادیمیر پوتین را پیش‌بینی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha