۵۴ پایگاه نوآوری کشت دیم در کشور فعال است + فیلم

مراغه- ایرنا- رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: این موسسه هرساله با هدف آشنایی کشاورزان و بهره‌برداری با آخرین یافته‌های تحقیقاتی، پایگاه‌های نوآوری را در اقلیم‌ها و استان‌های مختلف ایجاد می‌کند و در سال زراعی جاری نیز ۵۴ پایگاه در سطح کشور فعال است.

«مظفر روستایی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، نتایج حاصل از فعالیت این پایگاه‌ها را بسیار امیدارکننده دانست و افزود: با به‌کارگیری آخرین دستاوردها در این مزارع تحقیقی و ترویجی، شاهد افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید محصولات دیم به ویژه در شرایط تنش خشکی هستیم.

وی تاکید کرد: اگر همین یافته‌های جدید تحقیقاتی در عرصه‌های دیم به کار گرفته شود، بخش اعظمی از نیاز کشور به محصولات استراتژیکی چون گندم تامین شده و زمینه برای امنیت غذایی از طریق عرصه‌های دیم فراهم می‌شود.

به گفته وی در پایگاه‌های نوآوری، رقم‌های جدید بذر در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود و آنان برتری ارقام جدید را در مقایسه با ارقام معمول و تجاری متوجه می‌شوند.

«روستایی» این را هم بیان کرد که کشاورزان از طریق پایگاه‌های نوآوری در حقیقت با دستورالعمل‌های جدید در خصوص آرایش و تاریخ کاشت، روش‌های مبارزه با علف‌های هرز در محصولات مختلف و روش‌های کشاورزی حفاظتی آشنا می‌شوند تا دانش خود را طی سال‌های بعدی در عرصه‌ها به کار بگیرند.

روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در مراغه برگزار می‌شود

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم فردا، پنج‌شنبه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در مراغه برگزار می‌شود.

۵۴ پایگاه نوآوری کشت دیم در کشور فعال است
تولید پایدار در شرایط خشکسالی تنها در سایه بهره‌گیری از یافته‌های جدید تحقیقاتی امکان‌پذیر است

«روستایی» افزود: آشنایی مدیران و بهره‌برداران با آخرین دستاوردهای تحقیقاتی این موسسه و افزایش بهره‌وری در طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» از جمله اهداف اصلی برگزاری روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در مراغه است.

وی اضافه کرد: به‌کارگیری یافته‌های جدید این موسسه حتی در شدیدترین شرایط خشکسالی نیز موجب افزایش اثربخشی و ظرفیت تولید در طرح جهش تولید در دیمزارها شده است.

«روستایی» ادامه داد: بر همین اساس فردا، پنج‌شنبه برنامه‌های جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای پشتیبانی از طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» ارایه می‌شود تا این طرح همچنان در سال‌های آینده با موفقیت اجرا شود.

وی این را هم بیان کرد که موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکنون ۱۱۳ رقم بذر غلات، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان روغنی را برای کشت در اقلیم‌های مختلف به کشاورزان معرفی کرده است.

به گزارش ایرنا طرح «جهش تولید در دیم‌زارها»ی کشور طی سال ۱۳۹۹ و با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد.

اجرای این طرح طی پاییز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور، با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

افزایش متوسط تولید گندم و نخود، افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید جو در اراضی آیش و افزایش سهم کشت غلات در اراضی دیم از جمله اهداف این طرح ملی بود و برای دانه‌های روغنی نیز افزایش سطح زیرکشت و راندمان تولید در نظر گرفته شد.

گفتنی است بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha