رشد ۴۳ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی در دولت سیزدهم

مشهد-ایرنا- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: رشد صادرات کالا از این استان با نگاه ویژه شهید رئیسی به موضوع ارتباط با کشورهای همسایه و نقش بی‌بدیل ایشان در دیپلماسی اقتصادی از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ به رشد ۴۳ درصدی در استان رسیده است.

امیررضا رجبی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان صادرات کالا از خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار رسید، واردات کالا هم در این مدت از ۳۸۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۸۱۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسید که عمده کالاهای وارداتی مواد اولیه برای بخش تولید و ماشین آلات بوده است.

وی بیان کرد: اثر دیپلماسی اقتصادی دولت شهید رئیسی به نحوی بود که صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه رشد قابل توجهی داشت به عنوان مثال صادرات کالا به تاجیکستان از سه میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۱۷۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، صادرات کالا به روسیه از سه میلیون دلار به ۲۶ میلیون دلار، صادرات کالا به ترکمنستان از ۵۹ میلیون دلار به ۱۸۹ میلیون دلار رسید.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هدفگذاری امسال صادرات استان را یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: میزان صادرات کالا از استان در ۲ ماهه امسال نیز ۳۰۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته است.

رجبی به افزایش کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی در دولت شهید رئیسی اشاره و بیان کرد: در ۲ سال گذشته کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، صربستان، لیبی، فیلیپین، ایرلند، مجارستان، سریلانکا به کشورهای مقصد صادراتی استان اضافه شدند در حالی که قبل از این دولت صادرات استان به آن کشورها صفر بود.

وی اظهار کرد: در ۲ سال گذشته فعالان اقتصادی خراسان رضوی در ۱۷ نمایشگاه خارجی در کشورهای هدف صادراتی حضور یافتند، همچنین در این مدت ۷۱ اعزام و پذیرش هیات تجاری در این استان انجام گرفته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تفویض اختیار ارزشگذاری سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها از مرکز به این استان، فعال شدن بازارچه مرزی، دریافت مجوز برای راه‌اندازی پایانه های صادراتی تربت حیدریه و چناران را از دیگر مواردی برشمرد که در دولت شهید رئیسی محقق شده است.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با ۲ کشور افغانستان و ترکمنستان هم مرز است، کشورهای هدف صادراتی استان به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین امارات، عراق، کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا هستند.

این استان پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان را دارد، همچنین خراسان رضوی در دالان شرق به غرب و شمال به جنوب قرار گرفته و مسیر عبور کامیون های ترانزیتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha