طرح دولت آرژانتین برای تحویل ۵ جنگنده به اوکراین

تهران- ایرنا- رسانه آرژانتینی از مذاکره دولت بوئنوس آیرس با پاریس برای نهایی‌کردن تصمیم سیاسی مبنی بر تحویل پنج هواپیمای جنگنده «سوپر اتاندارد» (Super Etendard) به اوکراین خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اینفوبائه (Infobae)، خاویر میلی رئیس‌جمهوری آرژانتین طرحی که توسط دیانا موندینو وزیر امور خارجه و لوئیس پتری وزیر دفاع این کشور برای حمایت از اوکراین در برابر روسیه طراحی شده است را تصویب کرد.

این طرح شامل ارسال پنج فروند هواپیمای جنگی سوپر اتاندارد به دولت اوکراین به ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی است؛ جنگنده‌های ساخت فرانسه که به موجب تحریم بریتانیا علیه آرژانتین در نتیجه جنگ مالویناس، استفاده نمی‌شوند.

این رسانه آرژانتینی، مشارکت فرانسه را کلیدی توصیف و اعلام کرد که دو وزیر آرژانتینی از هفته‌ها قبل برای پیشبرد این اقدام محرمانه که شامل آمریکا و ناتو نیز می‌شود، تلاش کرده‌اند.

به نوشته اینفوبائه، موندینو این موضوع پیچیده را در دیدارهایی که در پاریس با استفان سژورن وزیر امور خارجه فرانسه، در نشست محرمانه با ناتو در بروکسل و در دیدار با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا داشته، مطرح کرده و مورد بحث قرار داده است.

گفت‌وگوهای آغاز شده توسط موندینو، در طول توری که پتری این هفته به اروپا آغاز کرد، بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وزیر دفاع آرژانتین همچنین از مقر ناتو بازدید خواهد کرد. وی همچنین در نشست صلح سازماندهی شده توسط زلنسکی در سوئیس شرکت خواهد کرد و در نهایت دیدار احتمالی با همتای فرانسوی خود در پاریس را در دستور کار دارد.

آرژانتین در سال ۲۰۱۸ هواپیماهایی را خریداری کرد اما تاکنون قادر به استفاده از آن‌ها نبوده است. هواپیماهای Super Etendard به دلیل تحریم تسلیحاتی اعمال شده توسط بریتانیا غیرقابل استفاده هستند.

اینفوبائه تصریح کرد که دولت خاویر میلی می‌خواهد این هواپیماها را با مواد و تجهیزات دیگر مبادله کند و پیش‌بینی می‌کند که فرانسه آن‌ها را تعمیر و به اوکراین منتقل کند.

این رسانه آرژانتینی آورده است: طرح تصویب شده توسط میلی اکنون با پیچیدگی جدیدی روبرو است که پیشتر انتظار نمی‌رفت. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا شکست خورد و قرار است انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار کند.

این بدان معناست که مکرون به مسائل خارج از دستور کار داخلی توجه چندانی نخواهد کرد و علاوه بر این، ممکن است شکست در انتخابات، پایان او به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه باشد. اگر سرانجام این اتفاق بیفتد، مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی «مجمع ملی» در موقعیتی قرار خواهد گرفت که جانشین مکرون شود.

به نوشته اینفوبائه، لوپن برخلاف مکرون به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نزدیک است و معتقد است که فرانسه باید نقش خود را در جنگ اوکراین و روسیه کاهش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha