در سالن اجلاس دانشگاه تهران مزین به نام شهید رئیسی، چه گذشت؟

تهران- ایرنا- سالن اجلاس دانشگاه تهران در نودمین سال تاسیس این دانشگاه امروز با حضور وزیر علوم، فرزندان شهید آیت‌الله رئیسی و شماری از چهره های علمی دانشگاهی گشایش یافت و سخنرانان نشست بین‌المللی «یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا» در این سالن از وصف رئیس‌جمهور شهید و تبیین نامه‌های رهبرمعظم انقلاب در افکار عمومی جهان سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم‌وآموزش ایرنا، نشست بین‌المللی یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا؛ امروز چهارشنبه در سالن اجلاس دانشگاه تهران با ظرفیت ۲۸۰ نفر مزین به نام شهید رئیسی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه تهران و فرزندان شهید آیت الله رئیسی افتتاح شده بود، برگزار شد.

در این نشست بین المللی محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و رئیس دانشکده مطالعات جهان، محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم و ریحانه و هانیه سادات رئیسی، فرزندان شهید آیت‌الله رئیسی حضور داشتند.

مأموریت ویژه دانشگاه تهران برای تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری به جوانان آمریکایی و اروپایی

در مشروح این نشست رئیس دانشگاه تهران درباره نامه نگاری‌های رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا گفت: نامه نگاری های رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی سابقه دارد که اولین آنها سال ۹۳ و دومین آن سال ۹۴ و سومین آن هم چندهفته اخیر منتشر شد. دانشکده های مختلف دانشگاه هم ماموریت خواهند یافت که در خصوص ابعاد مختلف نامه تحقیق و در گام بعد باید آن را همه دانشگاهیان ترویج کنند. همچنین از روسای دانشکده ها در خواست دارم در حوزه های مختلف علمی در این نامه به مطالعه و تحقیق پرداخته و از منظر رشته خودشان به این رویداد مهم و تبیین آن در عرصه بین المللی بپردازند.

محمد مقیمی گفت: یکی از مسئولیت های ما است که از طریق فعالیت های علمی و فرهنگی و اجتماعی به دیپلماسی علمی کمک کنیم تا اندیشمندان نامه ها را از زاویه اندیشه ای خود بررسی کنند.

رئیس دانشگاه تهران به ویژگی کاربست ترغیبی به عنوان یکی از ویژگی های زبانشناختی این نامه اشاره می کند و می گوید که رهبر انقلاب در نامه با طراحی سوالاتی جوانان را ترغیب می کنند و اندیشه‌های محوری این نامه ها چراغ راه همه ماست.

وی شناخت واقعی تروریسم و حاشیه های آن مثل اسلام هراسی را عمده ترین تمرکز این نامه ها دانست و گفت: رهبر انقلاب در این نامه ها تلاش کرده اند نهادهای استکباری مثل رژیم اسرائیل که تروریسم را اشاعه می دهند و اینکه آیا فلسطین تروریسم است یا کشورهای حوزه مقاومت که برای دفاع از ملت فلسطین برخاسته اند، تروریسم اند یا آنها که مسبب این وضعیت هستند؟ به درستی تبین کنند.

مقیمی تصریح کرد: باید در عرصه های بین الملل تروریسم را تعریف کرد. مردم آمریکا که تحت تاثیر رسانه هایشان قرار دارند باید توجیه شوند. دانشگاهیان و قوه عاقله آنها خود مسیر را باز خواهند کرد.

رئیس دانشگاه تهران اسلام هراسی رایج در دنیا را به خاطر شناخت نادرست از مفهوم تروریسم دانست و تاکید کرد: باید مبتنی بر نامه رهبر انقلاب پیش برویم.

در سالن اجلاس دانشگاه تهران مزین به نام شهید رئیسی، چه گذشت؟

چهار پیش فرض‌ نامه‌های رهبری به جوانان

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نامه اخیر رهبر انقلاب را یک‌ اقدام هوشمندانه دانست و گفت: این نامه در آینده آثار خود را نشان می‌دهد ‌و این نامه نقشه راهی که نشان می دهد چِشمه چه جریان هایی را سیراب کرده و بارور ساخته است.

حجت السلام‌ محسن قمی درباره اینکه چرا مخاطب نامه رهبری جوانان هستند؟به بیان چند پیش فرض درباره نامه پرداخت و گفت: اولین پیش‌فرضی که در صدور این نامه‌ها مورد توجه بوده این است که ما انسان‌ها همه دارای سرشت مشترک هستیم. انسانها ذات مشترک دارند یعنی سرشت انسان برساخته از تاریخ، فرهنگ، جامعه و طبیعت نیست بلکه این سرشت، ذاتی اوست. پس مخاطب این نامه فطرت پاک همه انسان‌هاست. اینگونه نیست تصور کنیم افرادی چون در محیط جغرافیایی خاصی زندگی می‌کنند نمی‌توانند مخاطب قرآن باشند، خیر همه انسان‌ها این قابلیت را دارند. زبان فطرت زبان مشترک همه انسان‌هاست. در کنار زبان فطرت، زبان عقل و زبان هنر زبان مشترک انسان‌ها است پس ما راهی برای ارتباط با هم داریم و می‌توانیم با هم صحبت کنیم.

وی در بیان پیش‌فرض دوم گفت: باید بین مواجهه‌مان با سران نظام سلطه و افکار عمومی فرق بگذاریم. همانطور که باید در برابر نظام سلطه قاطعیت داشته باشیم باید حساب اینها را از افکار عمومی و جوانان جدا کنیم. لذا پیام مستقیم این نامه‌ها خطاب به جوانان صادر شده است. ایشان در نامه اول فرمودند شما را مخاطب قرار دادم نه سیاستمدارانی که آگاهانه جنایت می‌کنند چون شما حقیقت‌طلب هستید، امید آینده جامعه هستید و موتور محرک جامعه، انسان‌های جوان عدالت‌طلب هستند که می‌توانند سازنده تاریخ باشند نه اینکه ساخته تاریخ باشند.

عضو خبرگان رهبری دربیان پیش‌فرض سوم این نکته را بیان کرد که شرایط هر چقدر و پیچیده باشد تکلیف انسان‌ها هیچ وقت ساقط نمی‌شود. در شرایطی که رسانه‌ها به اسلام‌هراسی دامن زده بودند و فضا کاملا علیه اسلام و مسلمین هدایت شده بود، ایشان فرمودند من احساس کردم ما چه وظیفه‌ای داریم و دیدم کاری که می‌توانیم بکنیم نوشتن این نامه است. درست است که نقش رسانه‌ها خیلی زیاد است و رسانه‌ها درست شدند تا مانع انقلاب‌ها شوند ولی هوشمندی و زمان‌شناسی نشان داد می‌توان بزرگترین تهدیدها را به بهترین فرصت‌ها تبدیل کرد. در همان اوج شرایط سخت رسانه‌ای، رهبری وجدان‌هایی که برای غزه تکان‌خورده بودند را مخاطب قرار دادند.

حجت السلام قمی آخرین پیش‌فرض را مساله لزوم قاطعیت در بیان دانست و افزود که مقام معظم رهبری به این نکته توجه داشتند در این شرایط باید از مماشات و سخن دوپهلو گفتن خودداری کرد و صراحتا از مقاومت جهانی سخن گفت. باید گفت شما بخشی از مقاومت شدید چون ایشان می‌خواهد نقشه راه را برای آینده بشریت ترسیم کند. بنابراین این پیام برای امروز و فردا نیست برای آینده بشریت است.

حجت الاسلام قمی تاکید کرد: نامه های رهبر انقلاب یک دستورالعمل است. برای کارهای تربیتی و ایجاد حرکت های اجتماعی و نقشه راهی است که جامعه خودمان را چگونه هدایت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شرایط هرچقدر سخت و پیچیده باشد، تکلیف انسان‌ها هیچ وقت ساقط نمی‌شود. در شرایطی که در فرانسه فضا علیه اسلام بود، رهبری گفتند وظیفه ما نوشتن نامه به جوانان اروپایی است. این هوشمندی باعث شد امروز شاهد این باشیم که در جهان بشریت شرایطی آغاز شده است که جوانان در مقابل سلطه بین المللی ایستادگی کردند. در واقع موتور محرک بین المللی همین جوانان هستند.

در سالن اجلاس دانشگاه تهران مزین به نام شهید رئیسی، چه گذشت؟

وجه اشتراک نامه های رهبر انقلاب

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و رئیس دانشکده مطالعات جهان هم در تبین این نامه توضیح داد که یک دهه است مقام معظم رهبری تلاش کردند سخنی با نسل جوان آمریکا داشته باشند. این صحبت‌ها موضوع جهان و دنیای غرب است و یک نامه عادی نیست. ایشان در این سه نامه داستان نظام سلطه و ما را بیان می‌کنند. اگر کسی منطق این سه نامه را دریافت کند علت وجودی انقلاب اسلامی ایران و علت سرسختی امام در مقابله با نظام سلطه را درک می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی ادامه داد: متاسفانه دنیای غرب با محوریت آمریکا یک تفکر استثناگرایانه آمریکایی دارد. این تفکر است که خودش را از هر نوع احترام به قوانین و مقررات و هر نوع تعامل هم‌سطح با مردم دنیا مستثنی می‌کند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم یک اراده‌ای در جهان به وجود آمد و دولت‌ها به سمت تاسیس سازمانی برای ایجاد صلح در جهان حرکت کردند و سازمان ملل را تاسیس شد ولی آمریکایی‌ها نگذاشتند یک دهه از جنگ جهانی دوم بگذرد و جنگ ویتنام را شروع کردند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران با ذکر اینکه رهبران آمریکا و اروپا گوش شنوایی نسبت به پایان جنگ و سلطه در جهان ندارند، گفت: دلیل اینکه رهبری با جوانان صحبت می‌کنند و با دولتمردان صحبت نمی‌کنند، همین است. ایشان می‌گویند با شما صحبت می‌کنم چون از تعامل با قدرت‌های رسمی اروپا و آمریکا ناامید هستم و اینها اراده جدی برای پایان سلطه ندارند. کشوری که یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نظامی دارد می‌خواهد بجنگد. پس وضعیت، وضعیت نابه‌سامانی است. رهبری در شرایط نظام سلطه تلاش می‌کنند جریان مقاومت به اروپا و آمریکا منتقل شود و در نامه سوم از دانشجویان آمریکایی تقدیر می‌کنند چون شرایطی را فراهم کردند که گویا مبارزه با نظام سلطه در آمریکا محقق شده است.

به گفته وی مطالعات نشان می‌دهد در سال ۱۸۲۰ میلادی ۲۵ درصد مردم گرفتار نابرابری بودند اما امروز ۸۵ درصد مردم جهان گرفتار نابرابری هستند. در هند ۳۵ درصد جمعیت در فقر غوطه‌ور هستند. فقر در جهان یک مسئله جدی شده، غذا یک مسئله جدی شده، بهداشت و سلامت یک مسئله بزرگ جهان است و از همه مهمتر نسل‌کشی. نسل‌کشی که امروز در غزه صورت می‌گیرد نسل‌کشی اول جهان نیست. تفکر صهیونیستی تلاش می‌کند هولوکاست را بزرگ کند ولی نسل‌کشی‌های بزرگی در تاریخ داریم. صد میلیون آفریقایی را همین اروپایی‌ها کشتند. در آمریکای لاتین میلیون‌ها نفر صاحبخانه‌های آمریکا را کشتند. امروز از بومیان آمریکا کسی باقی نمانده است. این روحیه که خانه صاحب‌خانه را بگیری فقط در فلسطین اتفاق نیفتاده و ابتدا در آمریکا اتفاق افتاده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در تکمیل اظهارات خود گفت: برای دولتمردان آمریکایی این امر جدیدی نیست و از اولین رئیس جمهور آمریکا تا بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور همین وضعیت ادامه دارد و در چنین وضعیتی رهبری با نسل جوان آمریکا صحبت می‌کند. وجه مشترک این پیام‌ها در بیدار کردن نسل جوان نسبت به جنایات آمریکایی است. این بیداری امر مهمی است چون بیدار شدن آغاز معرفت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید عاملی معتقد است رهبر انقلاب نسل جوان را تشویق می‌کنند که اسلام حقیقی را بدون توجه به رسانه‌ها دنبال کنند. این وجه مشترک نامه‌هایشان است. بنابراین در نامه سوم توصیه می‌کنند قرآن را بخوانید. ایشان از هیچ آیه‌ای استفاده نمی‌کنند ولی می‌گویند قرآن را بخوانید و به اسلام مراجعه کنید. چرا؟ به خاطر اسلام‌هراسی که در غرب اتفاق افتاده است. آمریکایی‌ها هرجا خواستند فکر و اندیشه‌ای را نابود کنند اول هراس ایجاد کردند. این هراس نسبت به دیگری و اقوام و ادیان و ملت‌ها وجود دارد و ما قربانی این مساله هستیم. امروز وقتی غربی‌ها برای اولین بار به ایران می‌آیند با ترس وارد می‌شوند ولی وقتی واقعیت ایران را می‌بینند احساس می‌کنند به آنها دروغ بزرگی گفته شده است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان می‌گوید: وجه دیگری که در هر سه نامه جای تمرکز و توجه دارد توجه به فلسطین به عنوان ظلم بزرگ و تمرکز بر غزه به عنوان نماد توحش بزرگ است. رهبری در چنین شرایطی با نسل جوان آمریکا صحبت کردند.

در سالن اجلاس دانشگاه تهران مزین به نام شهید رئیسی، چه گذشت؟

پنج علت رکورد دیده شدن نامه

تحلیلگر مسائل بین الملل نیز به علل دیده شدن نامه اخیر رهبری در فضای مجازی پرداخت و گفت: تا قبل از این نامه، پیام ایشان درباره علمیات وعده صادق در یکی از شبکه‌های اجتماعی ۸ میلیون بار دیده شد که در زمان خود رکورددار بود؛ اما این نامه اخیر نزدیک۱۶ میلیون بار دیده شده و سوال است که آیا قدرت انفجاری چند برگ کاغذ بیشتر از موشک بالستیک است؟ بله ظاهرا همینطور است.

فواد ایزدی دلیل اول را آفندی بودن حرکتی که این نامه را هدایت می‌کند دانست و گفت: در برابر استکبار ما همیشه نباید دفاع کنیم بلکه گاهی اوقات باید حمله کنیم و جنس این نامه خاصیت آفندی دارد. این آفندی بودن نامه به ناراحت شدن عده‌ای از مقامات آمریکایی انجامید و رسانه‌های غربی این عکس العمل مقامات آمریکایی را پوشش دادند و نامه از این طریق گسترش یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران دلیل دوم را ابعاد فاجعه در غزه دانست و گفت: چون ابعاد فاجعه بزرگ بود مقام معظم رهبری تشخیص دادند که نسبت به این موضوع و هم نسبت به جوانانی که درقبال جنایات رژیم صهیونیستی موضع‌گیری می‌کنند و هزینه می‌دهند توجه شود. حمایت دانشجویی از فلسطین سال‌ها است در آمریکا وجود دارد ولی این دانشجویان دو اعتراض دارند یکی اینکه چرا آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند و اعتراض دوم به مدیریت دانشگاه خودشان است که رابطه خود را با اسرائیل قطع نکرده است.

ایزدی گفت: مسائلی در جهان هست که نسبت به آنها هم دغدغه‌های جهانی وجود دارد مانند محیط زیست، نژادپرستی، تعرض به زنان و اتفاقا اسلام در این رابطه حرف برای گفتن دارد. از این جهت این مباحث نیاز به حضور جدی‌تری دارد.

وی درباره دلیل سوم گفت: سومین دلیل نیاز به تبیین دارد. کلام خدا هم نیاز به مبلغ دارد تا در دنیا پخش شود کلام بنده خدا هم همینطور است. در این حوزه جای کار خیلی زیاد است و ما افرادی را داریم که از نظر فکری به ما نزدیک هستند ولی ارتباط خاصی با آنها نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران دلیل چهارمی که در این نامه دیده شد را ساختار نامه بیان کرد و گفت: در نامه به مباحث قرآنی توجه شده بود. به نظر می‌رسد باید مفاهیمی که در قرآن است و مخاطب بین الملل دارد استخراج و از این مفاهیم استفاده شود.

ایزدی علت پنجم را در سبک ترجمه نامه عنوان کرد و گفت: اگر نامه قوی باشد ولی خوب ترجمه نشود اثرگذار نخواهد بود. ترجمه این نامه نتیجه یک کار گروهی بود یعنی افرادی دور هم نشستند و نامه را ترجمه کردند. معلوم می‌شود جمهوری اسلامی هم می‌تواند موشک نقطه‌زن تولید کند و هم محتوای نقطه‌زن.

در سالن اجلاس دانشگاه تهران مزین به نام شهید رئیسی، چه گذشت؟

محتوای نامه‌های رهبری

رئیس فرهنگستان علوم به محتوای سه نامه رهبری پرداخت و گفت: محور نامه اول شکل‌دهی آینده است یعنی آینه‌ای پیش روی مخاطبان قرار دادند که آینده چگونه می‌تواند باشد. نامه دوم موضوع اصلی و کلیدی‌ خشونت و تروریسم است یعنی پرداختن به موضوع معینی که وجه اشتراک جهانی می‌تواند داشته باشد. هم جهان اسلام گرفتار آن است و هم جهان غرب. هم در غرب قربانی گرفته و هم در شرق. در نامه سوم یک نظریه جهانی مشترک قابل طرح است که یک مبنای دینی دارد و آن دفاع از مظلومان است.

محمدرضا مخبر دزفولی ادامه داد: ما در انتهای قرن بیستم یک اتفاق بزرگ در دنیا داشتیم و آن پیروزی انقلاب اسلامی بود. ادبیاتی که امام طرح کردند با رهبران ماقبل خود قابل مقایسه نیست. ایشان همه را خطاب قرار دادند و گفتند لیبرال دموکراسی شکست می‌خورد همانطور که گفتند کمونیسم شکست خورده است.

اگر دعوت فراگیری که رهبری بیان کردند تبدیل به گفتمان مشترک دانشگاهیان کنیم می‌توانیم تبیین درستی از آن ارائه کنیم. ما در داخل کشور در مجموعه‌های درهم‌تنیده‌ای گرفتار شدیم و توجه نداریم در مجموعه بیرونی به ما نگاه می‌کنند و دنبال موج سوم می‌گردند.

رئیس فرهنگستان علوم به سه جریان دانشجویی در دنیا اشاره کرد و گفت: موج اول دانشجویی می‌تواند به راست افراطی تعریف شود. راست افراطی هم در اروپا طرفدار داشته و هم آمریکا و هم منطقه ما. از دل راست افراطی فاشیسم خارج شد. موج دوم جریان دانشجویی چپ مارکسیستی بود. این جریان فقط در ایران نبوده بلکه همین اتفاق در اروپا و هم در مواجهه بلوک شرق و غرب بوده است.

در سالن اجلاس دانشگاه تهران مزین به نام شهید رئیسی، چه گذشت؟

مخبر دزفولی ادامه داد: جریان سومی که رهبری انقلاب آن را تذکر می‌دهد، جریانی است که امروز شاهد آن هستیم. کسانی که با جنبش دانشجویی آشنا هستند می‌دانند پیام رهبری موج سوم دانشجویی را مخاطب قرار می‌دهد. چرا دانشجویان این پذیرش را پیدا کردند از سخن یک رهبر مسلمان و مدافع حقوق مردم غزه به عنوان یک نظریه جدید حمایت کنند؟ این یک سوال جدی است. رفاه که وجود دارد، امکانات که وجود دارد، ولی سوالات جدی در ذهن جوانان غربی شکل گرفته است از جمله اینکه چرا عدالت در غرب اتفاق نیفتاده، چرا تغییرات رو به ابتذال به مفهوم غربی در غرب روز به روز گسترده‌تر می‌شود. این سوالاتی است که باید پاسخش در فطرت پاک پیگیری شود و رهبری این فطرت‌های پاک را مخاطب قرار دادند.

رئیس فرهنگستان علوم معتقد است ظلم در غرب کاملا محسوس است هم در زندگی مادی و هم در توجه به انسانیت انسان. افولی که تمدن غرب پیدا کرده در ساخت زندگی بشر غربی خودش را نشان می‌هد. بی‌هویتی جنسی یکی از معضلاتی است که جوان غربی را برای شنیدن حرف حق آماده کرده است. آن چیزی که رهبری در این پیام گفتند را ما دانشگاهیان باید بررسی کنیم و آن را تبدیل به نظریه کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha