گلخانه تحقیقات سیب زمینی و سردخانه مرکز آموزش کشاورزی اردبیل افتتاح شد

اردبیل - ایرنا - گلخانه تحقیقات سیب زمینی و سردخانه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی طی آیینی با حضور عوض علیزاده مقدم رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی ایران افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از این طرح گفت: استان اردبیل با سطح زیر کشت حدود ۲۰ هزار هکتار و میزان تولید سیب‌زمینی حدود ۸۰۰ هزار تن و متوسط عملکرد حدود ۴۰ تن در هکتار، حائز رتبه دوم کشوری در تولید این محصول است.

نوبخت اژدری افزود: معرفی ارقام جدید که دارای پتانسیل عملکرد بالاتر از ارقام موجود باشد، از ضرورت‌ها و برنامه‌های اصلاح نباتات بوده و دستیابی به ارقام سیب‌ زمینی با عملکرد بالاتر از ارقام موجود و دارای سایر صفات مطلوب زراعی نظیر مقاومت به تنش‌های محیطی زنده و غیرزنده به خصوص تحمل کم‌آبی و سرما و نیز سازگاری بالا از اصلی‌ترین اهداف به‌نژادی سیب‌ زمینی در کشور است.

وی بیان کرد: بر اساس شیوه‌نامه سازمان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اصلاح و معرفی رقم سیب زمینی فقط در اردبیل و کرج ممکن بوده و در حال حاضر فقط در اردبیل انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: سال گذشته از تلاقی صورت گرفته گونه‌های مختلف سیب زمینی، حدود ۶ هزار بذر هیبریدی حاصل شد که امسال در گلخانه کشت شده و در مرحله تکمیل تحقیقات و معرفی بذر جدید قرار گرفته است.

وی با اشاره به تداوم مراحل تلاقی این گونه‌ها تا آخر مردادماه سال جاری گفت: بر این اساس تولید رقم جدید سیب زمینی با عملکرد بالا و سازگار با کم‌آبی، سرما و تنش‌های محیطی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و عدم وابستگی به بذور وارداتی در اردبیل آغاز شده است.

اژدری تولید بذر مرغوب و سازگار با شرایط تولید را در ارتباط مستقیم با امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی کشور عنوان کرد و گفت: بر این اساس تولید بذر سیب زمینی در این واحد در فضایی به مساحت ۳۳۲ متر مربع به ارزش ۲۰ هزار بذر حقیقی و ۵۰ هزار گیاهچه سیب زمینی با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد ریالی از ۲ سال پیش آغاز شده و به مرحله نهایی رسید.

وی افزود: در کنار این مجموعه تولیدی مهم، یک سردخانه مجهز به شرایط نگهداری بذر مینی تیوبر به مساحت ۲۷ متر مکعب برای نگهداری ۲۰۰ هزار بذر مینی تیوبر و با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی در مدت ۲ سال احداث شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح گلخانه‌ای، دستیابی به رقم جدید با فناوری تولید بذر و نگهداری آن با حداقل هزینه و زمان محقق شده است.

وی با اشاره به تولید ۳۶۵ میلیون تن سیب زمینی در سطح جهان و تولید آن در ۱۰۹ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور با حدود چهار میلیون تن محصول اظهار کرد: ایران در آسیا بعد از چین و هند سومین کشور تولید کننده سیب زمینی بوده و با میانگین تولید ۳۷ تن در هر هکتار، سیزدهمین کشور پیشتاز جهان در تولید این محصول است.

اژدری اضافه کرد: استان اردبیل با میانگین تولید ۴۰ تن در هر هکتار و ایجاد تنها مرکز فعال تحقیقات سیب زمینی کشور، در تولید علمی و عملی این محصول در رتبه نخست ایران قرار دارد.

وی از معرفی هفت رقم جدید سیب زمینی توسط کارشناسان استان اردبیل خبر داد و با اشاره به معرفی سه رقم جدید در سال جاری، افزایش راندمان تولید، مقاومت در برابر آفات و بیماری و مقاومت و بازدهی بالا در برابر تنش های دمایی و آب و هوایی را از جمله ویژگی‌های ارقام جدید سیب زمینی معرفی شده توسط جهاد کشاورزی استان اردبیل ذکر کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین سرانه مصرف سالانه سیب زمینی هر شهروند ایرانی را ۵۶ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: محصول سیب زمینی نقش مهمی در سبد غذایی مردم دارد و با توجه به این نقش و پیش‌بینی افزایش مصرف ۲۰ کیلوگرمی این محصول و تا سقف سرانه ۷۶ کیلوگرم، افزایش تولید این محصول با بهره‌گیری از ارقام جدید ضرورتی انکارناپذیر است.

گلخانه تحقیقات سیب زمینی و سردخانه مرکز آموزش کشاورزی اردبیل افتتاح شد

تولید در حوزه کشاورزی، ستون فقرات توسعه ایران است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی ایران نیز در این آیین امنیت غذایی را مولفه ای مهم در تامین استقلال امنیت کشور خواند و تولید در حوزه کشاورزی را ستون فقرات توسعه کشور عنوان کرد.

عوض علیزاده مقدم، تولید حداکثری با نگاه و تاکید بر صادرات را سیاست راهبردی کشور در حوزه کشاورزی ذکر کرد و گفت: به همین علت حفظ، احیا و تقویت منابع پایه‌ای تولید از جمله بذور و ارقام بومی و ملی با بازده بالا و مقاوم در برابر تنش‌های محیطی و شرایط تولید در کشور ضروری است.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت مراکز علمی و تحقیقاتی کشاورزی کشور به مست تولید دانش بنیان و اجرای تحقیقات پایه‌ای و دانش بنیان افزود: افزایش تولید در واحد سطح هدف جهاد کشاورزی است ولی این امر تنها با بهره‌گیری از توان علمی و با استفاده از ظرفیت مراکز تحقیقاتی در معرفی ارقام جدید میسر است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی ایران همچنین با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی کشور و پیش بینی افزایش تولیدات حوزه کشاورزی از سطح ۱۲۳ میلیون تن فعلی به حدود ۱۶۰ میلیون تن اظهار کرد: برای تحقق این هدف مراکز تحقیقاتی و علمی باید با تولیدکنندگان همکاری کرده و از نتایج پژوهش‌های خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

وی ظرفیت مراکز تحقیقات و ترویج کشاورزی استان اردبیل را خوب و متناسب با نیاز کشور و منطقه عنوان کرد و ادامه داد: این استان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود و در تامین امنیت غذایی کشور نقش عمده و اساسی دارد.

گلخانه تحقیقات سیب زمینی و سردخانه مرکز آموزش کشاورزی اردبیل افتتاح شد

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

هم اینک ۱۳۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اردبیل فعالیت دارند و بخش کشاورزی یک سوم تولید ناخالص داخلی و میزان اشتغال جمعیت فعال استان را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha