فیلم| ایجاد بازارچه‌های دایمی صنایع‌دستی نیاز روز هنرمندان مازندران

نوشهر - ایرنا - "حسین ایزدی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران امروز - چهارشنبه - در حاشیه روز جهانی صنایع دستی در نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : ایجاد نمایشگاه و بازارچه های دایمی در خطه غربی مازندران یکی از نیازهای اساسی بوده که همه مسوولان امر برای تحقق این مهم باید پای کار بیایند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال است و هنرمندان در این زمینه به تولید محصول می پردازند و براساس اعلام معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از این تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند.

همچنین در زمان حاضر بیش از ۵۰۰ فروشگاه تولیدات صنایع دستی را در مازندران عرضه می کنند و به فروش می رسانند که بنا به اعلام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان غالب این فروشگاهها عرضه کننده انواع کالا غیر صنایع دستی نیز هستند.

اکنون تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای پروانه تولید از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ۱۲ هزار نفر است که از این تعداد حدود هشت هزار نفر فعال و در این عرصه فعالیت می کنند و مابقی افراد صنایع دستی به عنوان شغل ثانویه آنها محسوب می شود.

فیلم| ایجاد بازارچه‌های دایمی صنایع‌دستی نیاز روز هنرمندان مازندران

صنایع دستی، پس از جنگ جهانی دوم، با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت و در دهم ژوئن/ ۲۰ خرداد سال ۱۹۶۴م. ، نخستین همایش‌ جهانی با شرکت مسوولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزارشد.

در قطعنامه‌ی پایانی آن همایش، تاسیس" شورای جهانی صنایع دستی"، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب‌ شد. سالروز تاسیس این همایش، به عنوان "روز جهانی صنایع دستی" نامگذاری شد

این آیین با حضور مسوولان استانی، محلی، هنرمندان و استادان صنایع دستی از شهرستان های محمود آباد تا رامسر در تالار همایش منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر برگزار شد و در پایان این همایش با اهدای لوح سپاس دستکم از ۵۰ هنرمند صنایع دستی تجلیل به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha