رشد ۷۸ درصدی ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور

گرگان- ایرنا- معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به رشد ۷۸ درصدی ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور طی ۲ ماه ابتدای امسال گفت: برنامه‌ریزی سالانه توسعه ترانزیت کالا کشور در برنامه هفتم توسعه، ۵۰ میلیون تن دیده شده است.

به گزارش ایرنا، حمید محمدی فاز روز چهارشنبه در هفتمین نشست دبیرخانه انجمن‌های صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بینالمللی سراسر کشور در گرگان، اظهار کرد: ظرفیت‌های خوب ترانزیت کالا در برنامه هفتم توسعه برای پیشرفت کشور فرصت خوبی خواهد بود که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: تاکید دولت سیزدهم برای تقویت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در توسعه ترانزیت کالا باعث شد که برنامه عملیاتی آن از طریق مشارکت انجمن‌های صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت دانش مراکز دانشگاهی اجرایی شده است.

معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر کار علمی برای توسعه ترانزیت کالا از کشور توسط انجمن های صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کشور تاکید کرد.

۲.۹ میلیون تن ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور انجام شد

محمدی فاز با اشاره به رشد ۷۸ درصد ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور طی ۲ ماه ابتدای امسال، گفت: طی این مدت، ۲.۹ میلیون تن ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از ۷۸ درصد رشد برخوردار است.

وی ادامه داد: توسعه ترانزیت کالا در کشور نتیجه اقدام دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید بوده که اکنون تدوام آن را با تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه مشاهده می‌کنیم.

معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور یادآور شد: سال قبل ترانزیت کالا از پایانه‌های کشور ۱۴.۷۵ میلیون تن بود که این رقم نسبت مدت مشابه سال قبل دارای رشد ۵۸ درصدی است.

وی در خصوص مشکلات ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور، گفت: سیاست سازمان راهداری تاکید بر حمل کالا به صورت یکسره است که اکنون از بنادر «شهید رجایی» و «لنگه» در جنوب کشور به صورت یکسره اجرا می شود.

وی مدیریت مرزی در جابجایی کالا در پایانه‌های مرزی تقاضای تمام دستگاه‌های ارائه خدمات‌رسان است، گفت: سازمان نیز بر اجرای مدیریت مرزی با اختیارات کامل تاکید دارد که باید دستگاهی متولی آن شود و در این راستا نیز اختیارات کامل داشته باشد.

میانگین ورود و خروج کامیون از مرز اینچه‌برون از ۷۴ دستگاه ابتدای دولت سیزدهم به ۱۸۰ دستگاه افزایش یافت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با اشاره به اینکه این استان شمالی یکی از مناطق مهم کشور در حمل و نقل بین المللی جاده ای به شمار می‌رود، گفت: همسایگی با کشورهای ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه، سرمایه گذاری را برای رونق ترانزیت کالا از پایانه مرزی اینچه‌برون را دوچندان می‌کند.

عادل مصدقی افزود: ترانزیت کالا از پایانه اینچه‌برون گنبدکاووس در شمال استان گلستان بعد از فروکش شدن کرونا و توجه دولت سیزدهم و شخص شهید جمهور با تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشور ترکمنستان و پیگیری استاندار و مسوولان دستگاه‌های مرتبط این استان روبه توسعه است.

وی ادامه داد: میانگین روزانه ورود و خروج کامیون از مرز اینچه‌برون در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۴ دستگاه بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۹۵ دستگاه و امسال به ۱۸۰ دستگاه افزایش یافته است.

مصدقی با بیان اینکه توسعه شبکه جاده‌ای در گلستان برای تدوام ترانزیت کالا با جدیت توسط مسوولان ارشد آن پیگیری می‌شود، گفت: با حمایت دولت سیزدهم و تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشور همسایه ترکمنستان، ایجاد زیرساخت ۲۳۰ کیلومتر جاده در خاک ترکمنستان که به مرز اینچه‌برون منتهی می‌شود، از سوی پیمانکار ایرانی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در خاک استان گلستان نیز طرح توسعه شبکه جاده‌ای از اینچه برون تا شاهرود واقع در استان سمنان و دسترسی به جنوب کشور و تشکیل کریدور شمال وجنوب، در دست پیگیری است.

مصدقی ساخت پایانه مرزی مجهز به امکانات لجستیکی به ویژه در بخش ترانزیت محصولات کشاورزی، تصویب و راه اندازی منطقه آزاد تجاری، ایجاد تعمیرگاه ماشین‌های سنگین حمل و نقل جاده‌ای، شتاب در اجرای طرح‌های عملیات گمرکی و کاهش زمان ترخیص کالا، ایجاد مشوق های از جمله معافیت مالیاتی و گمرکی برای شرکت‌‍های حمل و نقل بین‌المللی، ارایه تسهیلات بانکی در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، معرفی ظرفیت های گمرکی استان به کشورهای همسایه، حضور در نمایشگاه‌های رویداد بین‌المللی در منطقه و تقویت ارتباطات بین المللی با کشورهای همسایه را از جمله برنامه‌های در دست پیگیری و اجرا برای ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا در استان برشمرد.

نایب رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان گلستان نیز گفت: طرح نشست بررسی مسایل و مشکلات انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی سراسر کشور، ایده بسیار خوب به شمار می رودکه از ۲ سال قبل به اجرا در آمده است.

رحمان قره‌باش افزود: طرح مزبور هر ۲ ماه یک نوبت به میزبانی یکی از استان‌های کشور تشکیل می‌شود.

وی با قدردانی از دولت در تقویت دیپلماسی اقتصادی برای توسعه ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور، گفت: باید اجرای این طرح که منفعت برای تجار و به دنبال آن توسعه کشور دارد، تداوم یابد.

وی خواستار ممانعت از صدور شیوه‌نامه‌های اداری خلق الساعه از سوی وزارتخانه های مرتبط در حوزه صادرات و واردات کالا، حمل کالا به صورت یکسره از پایانه‌های مرزی کشور و حل ناترازی دریافت هزینه‌های صادرات کالا شد.

براساس گزارش مسوولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، در این استان شمالی ۱۸ شرکت حمل و نقل بین‌المللی ترانزیت کالا وجود دارد که به بیش از از ۱۰ کشور هدف، ترانزیت کالا انجام می‌دهند.

در این نشست، مسوولان انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران، کشترانی و استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان و گلستان مسائل و مشکلات حوزه صادرات کالا از استان‌های خود را طرح و خواستار تلاش برای حل آنها از سوی مسوولان دستگاه‌های مرتبط شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha