روایت پورمحمدی از دیدار با صدام/ از موضع قدرت می‌توان با دشمن بزرگ مذاکره کرد

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه زنده تلویزیونی «با مردم» گفت: من با صدام به عنوان بدترین دشمن ملت ایران دیدار کردم، مذاکره کردم اما با قدرت؛ با دشمان بزرگ ایران می‌توان با قدرت مذاکره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر چهارشنبه -۲۳ خرداد ماه- همزمان با سومین روز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، در برنامه زنده تلویزیونی «با مردم» اظهار داشت: متولد سال ۱۳۳۸ هستم، در ۱۲ سالگی درس طلبگی را شروع کردم؛ در مدرسه حقانی تحت سرپرستی شهید آیت الله قدوسی و با مدیریت و اشراف آیت الله شهید بهشتی دروس جدید از زبان، جامعه شناسی، اقتصاد روانشناسی می خواندیم.

زمستان ۱۳۵۸ دادستان انقلاب در مسجد سلیمان شدم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن زمان مکاتب فلسفی به زبان اصلی در مدرسه ما تدریس می‌شد، طلبه‌ها همه سیاسی بودند به مسایل اجتماعی علاقه داشتم؛ از همان ابتدا به مسایل اجتماعی سیاسی آشنا بودم؛ ۱۱ سال داشتم که با یکی از دوستان بزرگوار به دیدن آیت الله خامنه‌ای در روستای اخلمد مشهد مخفی بودند و ترجمه کتاب صلح امام حسن (ع) را انجام می‌دادند رفتم و با ایشان آشنا شدم این آشنایی بعد از طلبگی من به دوره‌های مختلف در تبعید و دیدگاه‌های ایشان افزایش یافت. دوبار به ایرانشهر به زیارت ایشان رفتم.

پورمحمدی ادامه داد: آن روزها بسیار پرخاطره می‌گذشت تا اینکه شهید آیت الله قدوسی به عنوان داستان کل انقلاب منصوب شده بودند اواخر تابستان از من دعوت کردند که در خدمت ایشان در دادستانی کل فعالیت کنم، چند ماموریت مهم در استان‌ها داشتم؛ اوایل زمستان ۱۳۵۸ به عنوان دادستان انقلاب در مسجد سلیمان انتخاب شدم و در خرداد ۶۰ دادستان انقلاب شدم و بعد از آن در خرداد ۶۱ به عنوان دادستان مشهد و سپس دادستان کل خراسان انتخاب شدم.

۴۵ دقیقه گزارش و صدور فرمان ۸ ماده ای امام (ره)

پورمحمدی گفت: بعد از آن، ماموریت بزرگ در تهران را به من سپردند به عنوان بازپرس ویژه به پرونده رسیدگی کردم، پرونده حساس بود که خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم، بیش از ۴۵ دقیقه گزارش ارئه دادیم، جلسه ای که طولانی‌ترین جلسه کاری و خصوصی ایشان شناخته شد، توضیحات زیادی از وضعیت رسیدگی قضایی وضع متهمین و پیگیری ها کنترل‌ها و شنودها دادیم، امام راحل خیلی متاثر شدند به مرحوم حاج احمد آقا فرمودند که به من یادآوری کن که چیزی بنویسم که دو سه روز منجر به فرمان هشت ماده ای شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من از مردم عزیز می خواهم به سایت و اینترنت و سایت ها مراجعه کنند که فرمان هشت ماده ای مهم امام (ره) چه بود؛ مهمترین مساله آن دفاع از حقوق متهمین بود، آن مساله عمومی در این پیام و دفاع از حقوق شهروندی را ببینند؛ در سال ۱۳۶۱ امام (ره) بعد از جنایت و فشار دشمنان بعثی به فکر حقوق مردم، بخصوص حقوق زندانیان و متهمین بود این هم دوران فعالیت قضایی من در استان خراسان بود.

وی توضیح داد: سال ۱۳۶۶ به عنوان معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات انتخاب شدم، دو سال پیوسته در استان‌های غربی بودم تعداد زیادی جاسوس های عراقی را شناسایی و ضربه‌های زیادی به دشمن زدیم پیوسته هم با نظامیان در تبادل اطلاعات بودیم؛ اما با یک موضوع ویژه مواجه شدم و آن پرونده جنایتکاران منافقین بود.

منافقین بیشترین جنایت را کردند و می‌گفتند ما یک ملت هستیم

پورمحمدی گفت: باور نمی کردم شما هم باور نمی‌کنید چگونه یک عده‌ای بیشترین جنایت را علیه ملت‌شان به کمک دشمن این ملت که در حال جنگ با ما بود انجام بدهد و بگویند «ما هم یک ملت هستیم» ؛ ما سال آخر جنگ عملیات ممتدی که آخرین آن فروغ جاوید (مرصاد) است که می خواستند تهران را فتح کنند و به قول خودشان و در طراحی هایشان می گفتند قرار بود یک میلیون تن را قتل عام کنند و بر کشور مسلط بشوند، خیلی از زندانیان به کمکشان بیایند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در آن سال به اعتراف خودشان دو هزار و ۳۰۰ سرباز افسر و بسیجی را در جبهه اسیر گرفتند در اردوگاه‌های مستقل خودشان بردند در جمع آماری که اخیرا انجام دادیم به اعتراف خود این سازمان که تمام بیانیه های صادر شده اطلاعات ما متقن و دقیق است نزدیک به ۷۸هزار رزمنده جوان بسیجی، سپاهی، ارتشی و مردمی توسط این سازمان جنایتکار یا کشته یا زخمی شدند.

وی گفت: آمریکایی‌ها عملیات جاسوسی و جمع آوری اطلاعات و آمادگی عملیاتی را در ایران ترتیب داده بودند، بیش از ۳۰ نفر را در نیروهای مسلح و وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و برخی مراکز مهم دیگر بودند، پس از ۲۰ سال آمریکایی اعتراف کردند.

مسئول پیگیری آزادی اسرا دوران دفاع مقدس بودم

پورمحمدی بیان کرد: در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی ابتدا معاون بررسی های استراتژیک امنیت ملی شدم البته بیشتر کار تحلیل‌گری می‌کردیم یک سال به این صورت گذشت، پس از آن رئیس اطلاعات خارجی و جانشین وزیر اطلاعات شدم، فکر می کنم سال ۷۴ بود صدام نامه به رئیس جمهور وقت ( آیت الله هاشمی) نوشت که قطعنامه ای را که پاره کردیم دوباره اجرا خواهیم کرد، روابط اطلاعات ما برای آزادی اسرا آغاز شد و من مسئول پیگیری آزادی اسرا دوران دفاع مقدس بودم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن زمان قرار شد به عراق بروم با رئیس جمهوری ملاقات کردم، گفتند اگر بتوانی با صدام ملاقات کنی و موضوع قطعنامه را جلو ببر و باقی‌مانده اسرا را حل کن، نگذارید چیزی باقی بماند؛ گفتم من تلاش می‌کنم وقتی خواستیم برویم گفتم پیامی از رئیس جمهور ایران دارم که می خواهم رئیس جمهور عراق را ببینم.

دیدار و مذاکره با صدام

پورمحمدی گفت: عراقی‌ها به مقام‌های اطلاعاتی و نظامی بیشتر بها می‌دهند و موافقت کردند به اتاق ملاقات رفتم همتای من که که رئیس اطلاعات خارجی عراق بود آنجا حضور داشت بحث ما جدی شروع شد گفتم آقای هاشمی گفتند «روابط را می خواهیم بهبود ببخشیم، می خواهیم مسائل دو کشور را حل و فصل کنیم می خواهیم از این فضای نه جنگ و نه صلح خارج شویم» پیام شفاهی بود که صدام شروع کرد، خیلی صحبت عادی بود درباره زندگی‌اش می‌دانستم، از کودکی زندان رفتنش صحبت کرد از درگیری با حافظ اسد (رئیس جمهوری سوریه) ارتباطاتش با شاه حسین (پادشاه اردن) خیلی توضیح داد، خاطراتش را درباره مذاکره با شاه (محمدرضا پهلوی) در الجزایر توضیح داد.

پورمحمدی گفت: صدام به من گفت «می خواستیم کشور شما را از بین ببریم خوزستان را بگیرم اگر بتوانیم تهران را هم بگیریم، خوزستان را تجزیه کنیم شما هم هر چه تلاش کردید تا ما از بین ببرید حالا دو کشور هستیم از دیر باز با هم زندگی کردیم فرهنگ مان دین ما یکی است، بیاییم با صلح و دوستی زندگی کنیم و جنگ تمام شد. من با صدام به عنوان بدترین دشمن ملت ایران دیدار کردم، مذاکره کردم اما با قدرت؛ با دشمان بزرگ ایران می‌توان با قدرت مذاکره کرد.

گام‌های اوایل انقلاب به قدرت فناوری کشور منجر شده است

پورمحمدی اظهار داشت: در آن زمان خداوند توفیق داد بسیاری از فناورهای کشور که تحریم بود از طرق پنهان وارد کشور کردیم و این فناورها در رشته‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، برخی از صنایع نظامی، برخی از صنایع موشکی، صنایع پیچیده دارویی، تجهیزات و قطعه سازی‌ها و صنایع هوایی بود و این روند همچنان ادامه دارد؛ آمریکا بعد از چند سال اعلام کرد که ایران جزء چند کشور اول در نوآوری و فناوری است که در این بخش به موفقیت رسیده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از سال ۱۳۷۸ که با جوسازی از وزارت اطلاعات کنارگذاشته شد، به مسائل علمی پرداخت، گفت: در ادامه به تحصیل و طلبگی مشغول شدم تا اینکه در سال ۱۳۸۰ در دفتر مقام معظم رهبری به عنوان مسئول بررسی سیاسی و اجتماعی مشغول به فعالیت شدم. در سال ۱۳۸۴ هم در دولت آقای احمدی نژاد به عنوان وزیر کشور انتخاب شدم.

دولت الکترونیک از سهمیه بندی بنزین تا انتخابات الکترونیک

پورمحمدی با بیان اینکه در زمان حضور در وزارت کشور اقدامات مهمی انجام شد، تصریح کرد: سهمیه بندی بنزین به عنوان اولین پروژه بزرگ هوشمند دولت الکترونیک در آن زمان آغاز شد. همچنین انتخابات الکترونیک در زمان حضورم در وزارت کشور آغاز شد و ۴۰ درصد شماره ملی به مردم داده شده بود که در مدت یک سال این میزان به ۹۸ درصد رسید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اولین کنترل هویت شهروندان در انتخابات را با کد ملی در ۳۷ هزار شعبه اخذ رای انجام دادیم. همچنین ۷۴ هزار رایانه برای این موضوع همراه با تربیت و آموزش برای دو انتخابات حتی در بخش‌های دورافتاده باید انجام می‌شد که این موضوع به نتیجه رسید و کار بزرگی بود.

وی با اشاره به بنگاه‌های زود بازده که در آن زمان با کمک وزارت کار و رفاه اجتماعی انجام شد، گفت: با این رویکرد ۱۳۹ هزار بنگاه زودبازده را با اعطای تسهیلات و دیگر مسائل پشتیبانی کردیم که کار سنگین در توسعه کشور بود.

در سازمان بازرسی از موازی کاری و کارهای کم حاصل دوری کردیم

پورمحمدی درباره اقداماتی که در دوران ریاست در سازمان بازرسی کشور انجام داد، گفت: در این سازمان نگاه بازرسی را تغییر دادیم و شورای بازرسی ایجاد کردیم و از موازی کاری و کارهای کم حاصل دوری کردیم. به عبارتی نظارت الکترونیک را با ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه الکترونیک در سراسر کشور اجرایی کردیم تا گزارش برخط و آنلاین بگیریم.

وی با اشاره به حضورش در وزارت دادگستری در دولت یازدهم اظهار داشت: کنترل بازار در تعزیرات، کنترل قاچاق و تخلفات واردات و صادرات از جمله اقدامات موفق در این حوزه بود و به نظرم دوران موفقی را سپری کردیم.

اتهام و زندانی زیاد نشانه موفقیت نیست

پورمحمدی ادامه داد: در وزارت دادگستری در سال اول یک میلیون پرونده وجود داشت که در سال چهارم به ۵۰۰ هزار پرونده کاهش یافت و در تاریخ قضایی و دادرسی کشور برای نخستین بار تعداد پرونده ها کاهش یافت و تمام گزارش‌ها نشان دهنده موفقیت ما بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اتهام و زندانی زیاد نشانه موفقیت نیست، تصریح کرد: بلکه مهم روش‌های کنترلی و مراقبتی است که به بهبود وضع می انجامد. برهمین اساس در وزارت دادگستری معاونت مالکیت ایجاد شد. چرا که مالکیت فکری موضوع مهمی در دنیا است و دفاع از حقوق فکری بسیار مهم است.

شهید رئیسی عزیز یادگارهای مدیریتی برای ما گذاشت

پورمحمدی گفت: در شورای عالی پول عضو بودم فعالیت زیادی هم داشتیم تا این آشفتگی بازار و اقتصاد پنهان را سامان بدهیم، کارهای بزرگی انجام شد که خوشبختانه در سال های اخیر شاهدیم که اشرافمان در بازارهای پنهان مالی بیشتر شده است، اگر تدابیری که اندیشیده بودیم ادامه پیدا می کرد وضعیت بهتری در جلوگیری از قاچاق و بازار سیاه که متاسفانه بخش بزرگ که یک سوم اقتصاد ما را تشکیل می دهد، می داشت و می توانستیم بهتر مبارزه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چند هفته پیش یک حادثه ناگوار اتفاق افتاد و آن حادثه شهادت برادرمان رئیسی عزیز بود که ما با هم از قبل از انقلاب آشنا بودیم آثار خوبی از روش مدیریت مردم‌داری، تواضع و صداقت، محبت، پرکاری، پیگیری و تردد و سرکشی مداوم به یادگار برای ما گذاشت، همه ما متاثر شدیم.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا وضع کشور و نظام و انقلاب را پیش ببریم، نمی خواستم در کار اجرایی ورود کنم یک موسسه تحقیقاتی دارم کتاب می نویسم پژوهشگران با نویسندگان هنرمندان سر و کار دارم، پروژه بزرگ دانشنامه ایران را ایجاد می‌کنم تمام تجارب خودم را به خدمت خواهم گرفت تمام نقاط مثبت دولت ها را استفاده می کنم،

مردم اعتماد کنند با دوران جدید مدیریت کشور رو به رو خواهند شد

پورمحمدی افزود: تا امروز همه تجربیاتم همه آشنایی‌ها با مدیریت ارشد کشور در همه دوره ها را از همه طیف ها همه گروه ها با همه گرایش ها استفاده می کنم، تجربه زیادی دارم آمدم تا این تجربه و توانایی و شناخت خود را در اختیار مردم که بسیار مدیون آنها هستیم، قرار دهم؛ اگر مورد اعتماد مردم قرا بگیرم با دوران جدید در مدیریت در کشور رو به رو خواهید شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دولت من دولت قرار است قرار عهد و پیمان است و قرار محبت و عطوفت است و قرار استقرار و آرامش و متانت است من با این پیام به سوی شما آمدم اگر مورد حمایت شما قرار بگیرم یقین دارم دوران جدیدی برای کشور و مردم آغاز خواهد شد؛ دورانی که از تنش ها و درگیری های و بدبینی‌ها فاصله خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: به فرهیتخگان و دانشمندان و انسان های برجسته اعتماد خواهم کرد، گرایش ها و سلیقه ها را مانع کمک و خدمت آنها به کشور قرار نخواهم داد از همه توانایی و تجربه از نیروهای ارزشمند و مدیران شایسته کمک خواهم گرفت، زیرا به امنیت داخلی و به امنیت ملی امنیت ابعاد مختلفی خواهد داد.

قدرت نباید حقوق شهروندان را ضایع نکند

پورمحمدی گفت: به تولید و افزایش امنیت در همه حوزه ها در کشور بسیار نیاز داریم، تلاش خواهم کرد در این جهت دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشیم باید در تحقق شعار خرد، شادی و شکوفایی گام برداریم، دولت قرار با مردم دولت عهد و پیمان و قرار بیشتر، قرار دوستانه و عاشقانه است؛ از روی محبت است، قرار من آرامش، متانت، سکونت است؛ می خواهیم در همه عرصه ها با هم و در کنار هم خوب زندگی کنیم.

وی گفت: سه اولویت در دولت قرار داریم؛ بدون عدالت تنفس جامعه کم می شود، ثروتمند می تواند باعث افزایش درآمد سرانه ملی و افزایش سرانه تولید ناخالص کشور شود، کشور با مردم ثروتمند می شود شما باید ثروتمند باشید؛ البته قدرت با پیشنیه کاری من سازگار است نیاز کشور است هر کشوری که می‌خواهد از خودش دفاع کند بایستد به قدرت نیاز دارد؛ اما قدرتی که حقوق شهروندان را ضایع نکند و به آن احترام بگذارد و ثروتی که در یک جا جمع نشود و حقوق زیردستان و تهیدستان را ضایع نکند، اینها با عدالت محقق می شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثروت و قدرت در کنار عدالت شادی و نشاط و شکوفایی می آورد و همه اینها با خردمندی محقق خواهد شد ما با شما خرمندان این راه را به خوبی خواهیم پیمود با شما جوانان شایسته و ملت شریف و برجسته و عزیزمان پیروز و موفق و سربلند باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha