وزیر صمت: مدیریت مصرف انرژی، نیاز واحدهای صنعتی است

رشت - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع کشور از بدترین شاخص انرژی برخوردارند به همین دلیل مدیریت مصرف انرژی در واحدهای صنعتی نیاز بخش تولید و صنعت کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس علی‌آبادی عصر چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی گیلان با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف راه حل مشکل برق کشور است اظهار کرد: مسئولان واحدهای صنعتی نیز باید مدیریت مصرف انرژی به ویژه برق را مورد توجه جدی قرار دهند و بیش از پیش به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و لزوم همکاری بخش‌های مختلف برای تحقق آن افزود: وزارت صمت فرماندهی تولید در حوزه مربوطه را بر عهده دارد باید به این وزارتخانه توجه و اختیارات لازم به آن داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم توجه به رفع موانع تولید در تمام بخش ها اظهار کرد: مسیر تولید باید باز شود تا تولیدکنندگان راه را بیابند و هیچ مانعی نباید بر سر راه آنان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به نقش مهم صنعتگران و فعالان اقتصادی در کشور خطاب به آنان بیان کرد: هرکدام از تولیدگران ظرفیت و توان حل مسایل تولید را دارند که باید حداکثر استفاده از این ظرفیت برده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کفت: چند نرخی بودن ارز بزرگترین مشکل کشور است چراکه لایه به لایه ارزها فسادزا است.

وی تولید خودروی برقی را برای عبور از بنزین و مدیریت مصرف آن را ضروری اعلام و اظهار کرد: تولید ماشین‌های برقی کار ارزشمند است.

علی آبادی همچنین در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش گفت: شهید جمهور حکیمانه صحبت می کرد و صادقانه برای رفع مشکلات قدم بر می‌داشت.

تولید با مشارکت مردم، کلید حل مشکلات اقتصادی است

استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت توجه به بخش تولید و رفع مشکلات تولیدکنندگان گفت: تولید با مشارکت مردم کلید حل مشکلات اقتصادی است از اینرو توجه به حوزه تولید اهمیت بسزایی دارد.

اسدالله عباسی اظهار کرد: روسای دانشگاه‌ها باید حلقه صنعت و تولید را به هم نزدیک کنند تا از ظرفیت دانش‌آموختگان دانشگاهی بیشتر استفاده شود.

وی با اشاره به تحقق ۱۱۴ درصدی تعهد اشتغال گیلان در سال گذشته افزود: تعهد اشتغال سال جاری این استان ۲۹ هزار نفر است که بخش زیادی از جامعه هدف آن دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند.

عباسی در ادامه بیان کرد: صنایع تبدیلی، نساجی، فولادی و غذایی در گیلان فعال است و این استان ۲.۵ درصد ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن کشور را به خود اختصاص داده‌است.

وی به موضوع مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در این نشست با عنوان ناترازی برق در صنایع اشاره کرد و افزود: قرار بود تا موضوع انرژی به صورت استانی مدیریت شود که پی‌گیری لازم برای تحقق آن در حال انجام است.

۱۱۶ واحد صنعتی گیلان در دولت سیزدهم احیاء شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه ۱۱۶ واحد صنعتی استان در دولت سیزدهم احیاء شده‌ است اظهار کرد: یک هزار و ۸۳۰ واحد صنعتی در گیلان فعال و ۳۲۲ واحد غیرفعال بوده این درحالی است که ۳۰ درصد واحدهای غیرفعال قابلیت احیاء دارند.

تیمور پورحیدری با اشاره به اینکه ۱۲۷ جواز تاسیس بی‌نام در گیلان دولت سیزدهم صادر شد افزود: تخصیص ارز برای تامین مواداولیه و ماشین‌آلات وارداتی، تامین حامل‌های انرژی در فصل گرم و سرد سال، کمبود امکانات تصفیه خانه و زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی و کمبود زمین‌های صنعتی با توجه به درخواست متقاضیان سرمایه‌گذاری جدید و توسعه‌ای از جمله عمده ترین مشکلات حوزه صنعت استان است.

محمدضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه وضعیت شهرک صنعتی رشت مناسب نیست و زیرساخت های مواصلاتی مطلوبی ندارد اظهار کرد: شهر صنعتی رشت تصفیه‌خانه فاضلاب ندارد که این خود موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

جبار کوچکی نژاد دیگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه حوزه صنعت گیلان نسبت به سایر استان‌‍‌ها ضعیف است گفت: اگر چه کارهایی برای فعالیت کارخانه پوشش انجام شده اما این واحد صنعتی کامل راه‌اندازی نشده‌است.

وی خواستار راه اندازی پنج هزار دستگاه تاکسی برقی در شهر رشت را از وزیر صنعت، معدن و تجارت مطالبه کرد و گفت: موانع در مسیر تولید باید به معنای واقعی برداشته شود تا تولیدکنندکان دغدغه‌ای نداشته باشند.

نقدینگی برای تامین خرید مواد اولیه، قطعی برق واحدهای صنعتی، معطلی در ثبت سفارش، نوسانات افزایش تدریجی ارز، عدم ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک مهمترین مشکلات مطرح شده فعالان اقتصادی در این نشست بود.

افتتاح سه پروژه صنعتی در مجموع با ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار و اشتغالزایی برای ۴۲۰ نفر از دیگر برنامه‌های عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به گیلان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha