۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۱۵
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85507507
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه‌های نوآوری و فناوری ایران در هفت کشور فعال است

اصفهان - ایرنا - رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت‌ علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان ریاست جمهوری از فعالیت خانه های نوآوری و فناوری ایران در هفت کشور خبر داد و گفت: تعداد این مراکز تا پایان سال جاری به ۱۲ خانه افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، امیرحسین میرآبادی عصر چهارشنبه در نشست بین‌المللی سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: قرارداد ایجاد مرکز فناوری و نوآوری مشترک ایران و ونزوئلا نیز هفته گذشته منعقد شد و این زیرساخت را به مدت ۱۵ سال در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه هدف از فعالیت این مراکز ایجاد زمینه مناسب برای عملکرد موفق شرکت های دانش بنیان در عرصه بین الملل است، خاطرنشان کرد: خانه های فناوری و نوآوری ایران در برخی از کشورهای همسایه، منطقه CIS، آفریقا و آمریکای لاتین فعال است.

میرآبادی اضافه کرد: ما در بخش صادرات روش‌ها و ایده‌های جدیدی داریم به همین دلیل در سازمان توسعه همکاری‌های علم و فناوری بین‌المللی تلاش کردیم با ابزارسازی، ایجاد زیرساخت‌های لازم، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همکاری‌های دولتی و ایجاد زیرساخت‌هایی مانند خانه‌های نوآوری به این حوزه کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رییس جمهور شهید، آیت الله رییسی، پرچمدار توسعه دیپلماسی فناوری است، گفت: شهید رییسی در دوران ریاست جمهوری خود ۲ دستور مشخص در این حوزه صادر کرد و خواستار پیگیری آن‌ها شد.

میرآبادی افزود: یکی از این دستورها، توسعه زیرساخت‌های صادراتی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همچنین توسعه شبکه صادراتی خارج از کشور با هدف افزایش انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و تنوع بازارهای هدف آن‌ها بود.

وی ادامه داد: دستور دوم شهید جمهور این بود که تا گام آخر دست شرکت‌های دانش بنیان را بگیریم و تاکید داشت تا زمانیکه صادرات آنها محقق شود باید این شرکت‌ها را همراهی کرد.

مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری نیز در این نشست گفت: حمایت‌های مختلفی برای صادرات دانش‌بنیان کشور در سه بخش ارزی، گمرکی و آیین‌نامه تسهیل دریافت استانداردهای بین‌المللی وجود دارد.

راضیه کهنسال افزود: حمایت‌های ارزی شامل تسریع تخصیص ارز و تسهیل رفع تعهدات ارزی، تسهیلات تعرفه واردات و تخصیص خط اعتباری برای خریداران محصولات دانش‌بنیان در کشورهای هدف است.

وی ادامه داد: حمایت‌های گمرکی نیز مواردی مانند معافیت از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی، واردات مقطعی بدون انتقال ارز، تسهیلات استاندارد اجباری، فعالان اقتصادی برگزیده (AEO) و ترخیص اضطراری کالاست.

به گزارش ایرنا، تاکنون خانه نوآوری و فناوری تحت عنوان (IHIT) در کشورهایی مانند سوریه، کنیا و ازبکستان راه اندازی شده است؛ در این مرکز دستاوردهای شرکت های دانش بنیان که ظرفیت صادراتی دارند، به نمایش گذاشته می شود.

۵۴ پارک علم و فناوری و ۱۲ هزار واحد فناور با اشتغال حدود ۱۲۰ هزار نفر در کشور فعال است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکنون به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه و همچنین پایه‌گذار پارک‌های علم و فناوری بمنظور توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است.

حدود ۷۰۰ واحد دانش‌بنیان و فناور در این شهرک مستقرند و به صورت تخصصی به رفع نیازهای فناورانه صنایع می‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha