۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85507611
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فَراز؛ پیشرانِ توسعه شهر جهانی انگور

۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۲
کد خبر: 85507611
فَراز؛ پیشرانِ توسعه شهر جهانی انگور

همدان- ایرنا- شهر جهانی انگور در سایه حمایت‌ها، نگاه عادلانه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و سیاست‌های جهاد کشاورزی، به واسطه اجرای طرح "فَراز" بر مدار اصول و روش نوین تاکداری قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا؛ ملایر شهر تاکستان‌های زرخیز، سال‌های پُرفراز و نشیبی را در تولید انگور پشت سر گذاشت تا با تکیه بر باغداری جهان و اجرای طرح فراز(داربستی کردن باغ های انگور)، چشم‌انداز روشن و مسیر همواری را پیش‌روی باغدارانی قرار دهد که می‌خواهند نقش مهمی را در اقتصاد و تحقق عینی جهش تولید ایفا کنند.

قدمت باغداری در شهرستان ملایر به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد و سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تُن انگور از بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ برداشت می‌شود، محصولی که بدون شک کلید توسعه کشاورزی استان همدان و منطقه است و نقش مهمی را در صادرات بازی می‌کند.

«طرح فَراز»، اصلاح باغ‌های سنتی از فُرم خزنده به ایستاده و یا احداث باغ‌های جدید به روش داربستی است که در سال‌های اخیر اجرای این طرح در ملایر یکی از جنوبی‌ترین شهرهای استان همدان سرعتی فزاینده به خود گرفته است و به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی با اجرای این طرح میزان تولید انگور به ۲ یا سه برابر افزایش پیدا می‌کند و در حقیقت دَرگاهی روشن و نُوین به روی صنعت انگور گشوده است.

در حقیقت اجرای طرح فَراز باغداران ملایری را برای اجرای باغداری مصمم‌تر از گذشته کرده و با اجرای این طرح نمی‌خواهند سود حاصل از دسترنج خود را به واسطه سرما، آفت، بیماری، کمبود آب و ده‌ها مشکل دیگر در مسیر تاکداری از دست دهند، روشی اصولی در باغداری که کیفیت محصول تولیدی را ارتقاء می‌دهد و روند مبارزه با آفات و امراض راحت‌تر خواهد بود.

فَراز؛ پیشرانِ توسعه شهر جهانی انگور

اجرای طرح فراز در ۲۱۰ هکتار از باغ‌های ملایر

«طرح فَراز» یا همان داربستی کردن باغ‌های انگور ملایر از اواسط دهه ۹۰ در این شهرستان قوّت گرفت و تاکنون در سطح بیش از ۲۱۰ هکتار از اراضی این شهرستان اجرا شده و طبق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و برنامه‌های راهبردی توسعه این شهرستان طی سال‌های گذشته، این میزان باید به بیش از پنج برابر افزایش یابد.

شهری با صدها سال قدمت باغداری و نظام تولید انگور، آذرماه سال گذشته در فهرست سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان تکیه زد و کسب این عنوان افتخار بزرگی برای ایران و استان همدان بود و امروز با تکیه بر این جایگاه رفیع، برای پیشتازی در اجرای طرح فَراز نیز بسیار مصمم است، طرحی که می‌تواند اقتصاد منطقه را به معنای واقعی شکوفا کند.

با وجود محاسن و مزیت‌های اجرای طرح فراز و البته استقبال باغداران؛ کارشناسان جهاد کشاورزی حمایت از باغدار، سرعت بخشیدن در پرداخت تسهیلات طرح فَراز و و افزایش رقم تسهیلات با توجه به گران شدن ابزار و وسایل اجرای این طرح ضروری و در عین حال طولانی‌تر و کُند شدن این روند را موجب پشیمانی باغداران و انصراف از اجرای این طرح می‌دانند.

یکی از باغداران ملایری که صاحب نخستین باغ گردشگری کشاورزی در این شهرستان و باغدار نمونه کشوری در تولید انگور است، علاوه بر ۱۱ رقم انگور سنتی ملایر، ۱۵ رقم سرشاخه‌کاری توسط ایستگاه تحقیقات انگور این شهرستان در باغ او کشت شده و در مجموع ۲۷ رقم انگور در این باغ موجود است.

فَراز؛ پیشرانِ توسعه شهر جهانی انگور

برداشت ۸۰ تُن انگور از هر هکتار باغ فَراز

«محمد غفاری» که از هر هکتار باغ خود حدود ۷۰ تا ۸۰ تُن انگور برداشت می‌کند، با اشاره به مزایای اجرای طرح فراز و توصیه به باغداران در اجرای این طرح، اظهار کرد: در سرمازدگی سال گذشته، باغ‌های داربستی دچار کمترین خسارت سرمازدگی شدند و ضروری است باغداران رویکرد خود را در توسعه باغ‌های سنتی تغییر دهند.

باغدار نمونه ملایری: در باغ‌هایی که به صورت فراز اجرا شده، ریزگردها اثری بر محصولات انگور ندارند و به علت نوردهی بالا محصولات ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر از باغ‌های خزنده قابل برداشت خواهد بود و برداشت محصول راحت‌تر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد باغ‌های انگور ملایر در اثر سرمازدگی سال گذشته دچار خسارت شدند، افزود: در باغ‌هایی که به صورت فراز اجرا شده، ریزگردها اثری بر محصولات انگور ندارند و به علت نوردهی بالا محصولات ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر از باغ‌های خزنده قابل برداشت خواهد بود و برداشت محصول راحت‌تر است.

این باغدار نمونه ملایری که طی چند سال متوالی و همچنین سال ۱۴۰۱ باغدار نمونه کشوری شد، کیفیت بالای محصول را از دیگر مزایای داربستی بودن باغ‌ها عنوان کرد و گفت: در باغ داربستی تعداد نهال یک و نیم تا ۲ برابر می‌شود و در نتیجه تُناژ محصول افزایش یافته و همزمان نیز کیفیت محصول افزایش می‌یابد.

به گفته غفاری؛ با توجه به سرمازدگی پارسال، رویکرد باغداران تغییر کرده و تعداد بسیاری از آنها در حال احداث باغ فراز هستند.

او همچنین نحوه قیمت‌گذاری و فروش محصول را یکی از چالش‌های جدی باغداران ملایری برشمرد و یادآور شد: از زمانی که به یاد دارم ما باغداران هیچگاه نتوانسته‌ایم برای محصول خود قیمت تعیین کنیم.

فَراز؛ پیشرانِ توسعه شهر جهانی انگور

تنوع تازه‌خوری انگور با اجرای طرح فَراز

در عین حال افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش گُل‌انگیزی و جوانه، افزایش تاج درخت و قابل نگهداری بودن تمام جوانه‌ها، دفع علف‌های هرز، آبیاری بهتر، صرفه‌جویی در مصرف آب، نفوذپذیری بیشتر نور آفتاب، کنترل آفات و شیوع کمتر بیماری‌ها، کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستان، فراهم آمدن اجرای عملیات مکانیزه از شخم تا آبیاری، سم‌پاشی، کوددهی و هرس، بهبود کیفیت محصول و در مجموع آسان‌سازی مراحل کاشت، داشت و برداشت انگور از جمله مزایای اجرای طرح فَراز است.

مدیرعامل تعاونی تولید باغداران ملایر: متوسط برداشت انگور در ملایر ۲۲ تُن و در درّه جوزان ۳۵ تُن در هر هکتار است که در برخی باغ‌های پیشرو داربستی این میزان تولید به ۱۱۰ تُن در هکتار می‌رسد.

مدیرعامل تعاونی تولید باغداران ملایر نیز در این باره اظهار کرد: متوسط برداشت انگور در ملایر ۲۲ تُن و در درّه جوزان ۳۵ تُن در هر هکتار است که در برخی باغ‌های پیشرو داربستی این میزان تولید به ۱۱۰ تُن در هکتار می‌رسد.

«احمد قیاسوند» با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار تُن از انگور تولیدی این شهرستان به صورت کشمش صادر می‌شود، جهانی شدن انگور را گامی موثر در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد: با کمک‌های ارایه شده از سوی سازمان فائو و ظرفیت‌هایی که در ملایر داریم، بتوانیم این میراث مهم کشاورزی را حفظ و از امتیازهای آن بهره‌مند شویم.

وی اجرای طرح فراز را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: از باغداران می‌خواهیم به سمت باغ‌های فَراز بیایند تا هزینه‌های آنها در باغداری کاهش و کیفیت محصول افزایش یابد.

قیاسوند بر این باور است که تولید سنتی انگور مشکلی عمده در عرصه تولید و باغداری است و با اجرای طرح فراز عملکرد در هکتار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و در افزایش صادرات تاثیر مثبت دارد.

از سال ۱۳۸۱ که تعاونی تولید باغداران ملایر تشکیل شد، تاکنون بیش از پنج هزار بهره‌بردار و باغدار عضو این تعاونی هستند، تشکلی که می‌تواند باغداران را در اجرای طرح فَراز به صف کرده و شهر جهانی انگور را در تحقق این هدف یاری کند.

فَراز؛ پیشرانِ توسعه شهر جهانی انگور

دولت حامی اجرای طرح فَراز

با این اوصاف دولت با پرداخت تسهیلات تمام قد حامی اجرای «طرح فَراز» است و ۸۰ درصد اجرای این طرح توسط دولت و از طریق تسهیلات بانکی و ۲۰ درصد آورده متقاضی است که مشوقی مناسب برای باغداران است تا در راستای تحقق اهداف این طرح در شهر جهانی انگور گام بردارند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر در این باره به ایرنا گفت: در حال حاضر در ۲۱۰/۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان، طرح فراز اجرا شده که سال گذشته ۱۳/۱۸ هکتار اجرا شد و ۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و شهرستانی به صورت کمک بلاعوض برای اجرای این میزان طرح فراز هزینه شد.

«علیرضا زنگنه» بیان کرد: سال گذشته برای اجرای طرح فراز در ۱۷۰ هکتار از اراضی باغی این شهرستان، پرونده برای اخذ تسهیلات به سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال کردیم و متقاضیان درخواست تسهیلات دارند.

وی ادامه داد: اجرای این سطح از طرح فراز، حدود ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که نتوانستیم تسهیلات مورد نیاز را به متقاضیان بدهیم و امسال هم همان پرونده‌ها از طریق جهاد کشاورزی استان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده تا تسهیلات مورد نیاز برای آنها در نظر گرفته شود.

۱۷۰ هکتار باغ آماده اجرای طرح فراز

به گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر؛ اجرای هر هکتار باغ جدید طرح فراز ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات نیاز دارد که از این میزان ۸۰ درصد آن را دولت به صورت تسهیلات می‌دهد و ۲۰ درصد هم توسط متقاضی پرداخت می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه برای اصلاح و نوسازی باغ ها از اعتبارات ملی و استانی یک هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال هزینه کردیم، تاکید کرد: تمام تلاش ما تشویق باغداران به اجرای طرح فراز و پیگیری‌های لازم در سرعت بخشیدن در پرداخت تسهیلات است تا بتوانیم به هدفمان در اجرای این طرح دست پیدا کنیم.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۷۶ هزار تُن انگور از این میزان سطح زیرکشت برداشت می‌شود، نظام تولید انگور دره جوزان ملایر سال ۱۳۹۷ در سازمان جهانی خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاروزی جهان به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha