معاون دانشگاه فرهنگیان فارس: نیازمند دست‌کم ۲۰۰ عضو هیات علمی تمام وقت هستیم

شیراز – ایرنا – معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس با اشاره به نبود تناسب میان اعضای هیات علمی و جمعیت دانشجویی این دانشگاه گفت: دانشگاه فرهنگیان فارس نیازمند دست‌کم ۲۰۰ عضو تمام وقت هیات علمی است.

مجتبی بخشنده، پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت گراست و وظیفه آماده کردن و تربیت معلم را به عنوان مهمترین عنصر فرایند تربیت و یادگیری در جامعه به عهده دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به جایگاه مهم دانشگاه فرهنگیان که قرار است معلمان موثری تربیت کند تا توان ایفای نقش موثر در فرآیند تعلیم و تربیت را داشته باشند، باید این سوال را مطرح کرد که آیا در تراز این اهمیت، اعضای هیات علمی، امکانات و فضای لازم برای تربیت معلم کارآمد در اختیار قرار دارد؟

بخشنده ادامه داد: بخشی از الزامات تربیت نیروی معلم، وجود تربیت نیروی انسانی مناسب است تا بتواند دانشجو معلمان را از نظر دانشی و تجربی به سطحی از آمادگی برساند.

معاون دانشگاه فرهنگیان فارس بیان کرد: اکنون به دلیل تعدد مراکز، پراکندگی پردیس‌ها و جمعیت دانشجویان، تناسب میان دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان فارس برقرار نیست.

بخشنده با بیان اینکه در زمان حاضر دانشگاه فرهنگیان فارس ۶۴ عضو هیات علمی دارد، گفت: مابقی نیاز دانشگاه از طریق استفاده از استادان دیگر دانشگاه‌ها و استفاده از دکترمعلم‌های مامور به خدمت و مدرس مدعو تامین می‌شود و علاوه بر اعضای هیات علمی نزدیک به ۳۰۰ نفر مدرس با این دانشگاه همکاری می‌کنند.به گفته بخشنده، دانشگاه فرهنگیان فارس تنها ۶۴ عضو هیات علمی دارد و مابقی نیاز خود را از طریق جذب ۳۰۰ مدرس مدعو تامین می‌کند

جذب ۳۰ عضو هیات‌علمی برای دانشگاه فرهنگیان فارس

وی اعلام کرد: برنامه جذب عضو هیات علمی برای دانشگاه فرهنگیان فارس از طریق سامانه جذب هیات علمی انجام می شود و قرار است، مهر ماه سال جاری ۳۰ عضو هیات علمی جدید جذب این دانشگاه شوند.

بخشنده اضافه کرد: جذب دکتر معلم‌ها به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان مطابق با معیارهای سامانه جذب و با مصاحبه تخصصی انجام می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس عنوان کرد: تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور برای انتقال برخی استادان این دانشگاه به دانشگاه فرهنگیان فارس و استفاده از ظرفیت موظفی و اضافه خدمت اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز نیز در دستور کار قرار دارد.

بخشنده گفت: دانشگاه فرهنگیان فارس از ۱۱ استان کشور دانشجو پذیرش می کند و ۲ پردیس شهید رجایی و شهید باهنر این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو معلم می‌پذیرد.

وی با اشاره به انجام یک پژوهش طولی مقایسه‌ای میان پیشرفت تحصیلی مدارس برخوردار و کم برخوردار در ایالات متحده آمریکا، گفت: بر اساس نتایج این پژوهش، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در این ۲ مدرسه تفاوت معناداری ندارد بلکه این عملکرد معلمان بوده است که بسیاری از نقص‌های مدارس کم برخوردار را جبران می‌کرد.

بخشنده اظهار کرد: با نگاه به نتایج این پژوهش به این نتیجه می‌رسیم که معلم نقشی کلیدی در جبران بسیاری از کمبودها دارد و معلمی می تواند اینگونه عمل کند که در دوره دانشجویی به سطحی از آمادگی و دانش رسیده باشد.

درخشش در عین کمبود

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس ادامه داد: بر اساس رسالت ماموریت گرایی و اسناد بالادستی و آیین نامه داخلی دانشگاه فرهنگیان، موظفیم برای دانشجو معلمانی که ساکن شیراز نیستند، شرایط اسکان را فراهم کنیم و از آنجا که بر اساس قوانین، امکان اسکان دانشجو معلمان در فضایی غیر از دانشگاه امکان‌پذیر نیست، با چالش بزرگی در این زمینه مواجهیم.

بخشنده اظهار کرد: به دلیل در دسترس بودن دانشجویان در فضای دانشگاه، اگر نیروی تربیتی کافی و در دسترس باشد، می‌توان برنامه‌های تربیتی موثری را برای تربیت معلم تمام ساحتی برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت:با وجود همه محدودیت‌ها، دانشگاه فرهنگیان فارس توانسته تصویر خوبی را از نظر فرهنگی، دانشجویی، علمی و ورزشی از خود ترسیم کند، طوریکه سال گذشته ۲دانشجوی نمونه کشوری از این دانشگاه جوایز خود را از دست رئیس جمهور شهید دریافت کردند. با وجود همه محدودیت‌ها، دانشگاه فرهنگیان فارس توانسته تصویر خوبی را از نظر فرهنگی، دانشجویی، علمی و ورزشی از خود ترسیم کند، طوریکه سال گذشته ۲دانشجوی نمونه کشوری از این دانشگاه جوایز خود را از دست رئیس جمهور شهید دریافت کردند.

وی افزود: امسال نیز ۲ دانشجو از این دانشگاه به مرحله ملی راه پیدا کرده اند.

بخشنده اضافه کرد: در حوزه ورزشی نیز تیم فوتسال دانشگاه فرهنگیان فارس، سال گذشته به مرحله ملی راه یافته است.

معاون دانشگاه فرهنگیان فارس گفت: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان فارس در بسیاری دیگر از جشنواره‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha