مشارکت پایین بانوان آذربایجان شرقی در اهدای خون/تمام ایام سال به خون نیاز داریم

تبریز- ایرنا- مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۴.۵ درصد اهداکنندگان خون در سطح کشور زن هستند، گفت: این آمار برای استان ما پایین تر است و ۲.۷ درصد از اهداکنندگان خون در استان را بانوان تشکیل می‌دهند .

به گزارش ایرنا، اهدا و نذر خون از سنت‌های حسنه‌ای است که علاوه بر نشاط جسمی و فواید بدنی برای انسان‌ها، شور و نشاط اجتماعی را برای اهداکننده و دریافت کننده خون به دنبال دارد.

با توجه به اهمیت اهدای خون که به عنوان اهدای زندگی نیز از آن یاد می‌شود، روز ۱۴ ژوئن، سالروز تولد "کارل لاند اشتاینر" کاشف سیستم گروه بندی خون آ.ب.او به عنوان روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است.

برای آشنایی با آخرین وضعیت مراکز خون گیری و اهدای خون در آذربایجان شرقی به سراغ دکتر مهدی رسولی، مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی رفتیم و پای گفت‌وگو با وی نشستیم.

فعالیت ۳ مرکز خون گیری در تبریز/نیازمند ارتقای مراکز استان هستیم

دکتر مهدی رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان این‌که تعداد پایگاه‌های خون گیری سطح شهر تبریز نسبت به موقعیت جغرافیایی و جمعیت آن جوابگوی نیازها نیست، گفت: آزمایشگاه و پخش خون خیابان آخونی، مرکز خون گیری نصف راه و مرکز خون گیری مسجد کبود در شهر تبریز فعال هستند و یک ساختمان جدید با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی نیز در حال تکمیل است که به محض اتمام آن، به عنوان مرکز خون گیری فعال خواهد شد.

وی با اشاره به نبود مرکز خون گیری در منطقه شرق تبریز، ادامه داد: تلاش داریم با همکاری شهرداری تبریز، یک مرکز خون گیری را در محدوده راهنمایی راه اندازی کنیم.

وی در خصوص وضعیت مراکز خون گیری سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی نیز گفت: پایگاه انتقال خون ثابت در شهرهای مراغه و میانه وجود دارد و مرکز خون گیری بناب نیز فقط در روزهای فرد فعال است و در صورت استخدام پزشک، روزانه به دریافت خون اقدام خواهد کرد.

رسولی گفت: تیم‌های ثابت خون گیری یک روز در هفته در شهرهای اهر و مرند مستقر می‌شوند و برای سایر شهرستان‌های استان نیز تیم‌های سیار خون گیری اعزام می‌شوند.

وی در تشریح آمار مراجعه کنندگان اهدای خون استان، گفت: سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۶ هزار و ۵۲۴ نفر به مراکز خون گیری استان مراجعه کردند که از ۹۵ هزار و ۴۳۰ نفر خون گیری انجام شد و این آمار رشد ۱.۷۳ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که ۲ هزار و ۶۰۰ زن در سال گذشته خون اهدا کرده‌اند، ادامه داد: آمار اهدای خون بانوان کاهش ۶.۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی گفت: از مجموع مراجعه کنندگان به مراکز خون گیری استان، ۱۵ هزار و ۶۱۴ نفر برای نخستین بار، ۳۲ هزار و ۳۰۸ نفر دارای سابقه و ۴۷ هزار و ۵۰۸ نفر نیز اهدا کننده مستمر بودند؛ هم‌چنین یکهزار و ۴۱۴ نفر در این مدت به اهدای پلاکت اقدام کردند که افزایش ۲۳ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

وی افزود: در سه ماهه سال ۱۴۰۳ (یکم فروردین تا ۲۱ خردادماه) تعداد ۲۸ هزار و ۱۵۹ نفر مراجعه کننده و ۲۲ هزار و ۸۹۹ خون گیری داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی در خون گیری را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که مراکز درمانی، مصرف کننده خون‌های اهدایی هستند، افزود: به اندازه افزایش آمار اهدای خون، مصرف خون نیز در مراکز درمانی افزایش یافته و در وضعیت سر به سر قرار داریم.

رسولی با بیان این‌که یک مورد اهدای خون می‌تواند جان و زندگی چند فرد را نجات دهد، گفت: تمامی روزهای سال نیازمند دریافت خون هستیم و نباید اهدای خون را صرفا به یک روز خاص در سال معطوف کنیم.

Aمثبت بیشترین و ABمنفی کمترین اهداکننده

رسولی در خصوص وضعیت دریافت گروه‌های خونی در مراکز خون گیری استان نیز گفت: از مجموع خون‌های دریافتی سال گذشته، گروه خونی Aمثبت ۳۲.۵۳ درصد، O مثبت ۲۹.۴۶ درصد، Bمثبت ۱۸.۸۳ درصد، AB مثبت ۷.۴۸ درصد، O منفی ۴.۱۱ درصد، A منفی ۴.۰۹ درصد، B منفی ۲.۳۷ درصد و AB منفی ۱.۰۳ درصد دریافت شده است.

وی در خصوص این‌که معمولا کدام گروه‌های خونی بیشتر مورد نیاز است، اظهار کرد: تمامی گروه‌های خونی همواره مورد نیاز هستند شاید گاهی درخواست برای یک گروه بیشتر شود اما در حالت کلی پراکندگی گروه‌های خونی در جامعه و بیمارستان و حتی اهداکنندگان یکسان است.

بانوان خانه دار بیشتر از شاغلان خون می‌دهند

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با بیان این‌که اغلب زنانی که خون اهدا می‌کنند، جزو بانوان خانه دار هستند، اظهار کرد: بانوان شاغل، رغبت کمتری برای اهدای خون دارند.

وی با بیان اینکه زنان، نیمی از جمعیت کشور و بیماران را تشکیل می‌دهند بنابراین معقول نیست که فقط یک جنس، عهده دار تامین خون بیماران باشد، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانوان، اهدا کننده بهتری از مردان بوده و خودمراقبتی بهتری بعد از اهدای خون دارند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مشارکت بانوان در کشورهای پیشرفته به ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز می‌رسد، ادامه داد: دلیل پایین بودن رغبت بانوان به اهدای خون در کشور ما به باورهای اشتباه ضعیف بودن بدن زنان و کم خونی برمی گردد و زنان اغلب به خاطر کم خونی برای اهدای خون مراجعه نمی‌کنند در حالی که آزمایشات مربوطه را پیش از اهدای خون از بانوان دریافت می‌کنیم و اگر کم خونی دیده شود، خون گیری انجام نمی‌ شود.

رسولی با اشاره به برگزاری پویش‌های نذر خون در سطح استان، گفت: پویش‌ها، گذرا هستند و نیاز مقطعی را برآورده می‌کنند زیرا حداکثر زمان نگهداری خون، ۳۵ روز است در حالی که ما همیشه و به صورت دائمی به خون نیاز داریم.

وی اظهار کرد: جمعیت ما رو به پیری است و سن اهداکنندگان قدیمی بالا می‌رود و به مرور از چرخه اهدا خارج می‌شوند برای همین باید نسل جوان برای اهدای خون بیاید و برای حل مشکل بیماران کمک کند.

رسولی در خصوص امکانات و تجهیزات انتقال خون در استان، گفت: آذربایجان شرقی جزو استان‌های برخوردار کشور است و سال گذشته برخی روش‌ها و دستگاه‌ها از جمله دستگاه غربالگری آنتی بادی و تعیین فنوتیپ ( صفات ) به خصوص برای کاهش عوارض تزریق خون به این مجموعه اضافه شدند.

اقدامات بی سابقه دولت سیزدهم در زمینه انتقال خون

وی با بیان این‌که روش‌های جدید و فرایندهایی که در دولت سیزدهم در مجموعه انتقال خون آغاز شده است، در تاریخ انتقال خون بی سابقه است، تاکید کرد: اکنون برای نخستین بار آزمایش غربالگری نَت (NAT) که آزمایش مولکولی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی است بر روی فراورده‌های خونی اعمال می‌شود.

رسولی گفت: قبلا نوع دیگری از این آزمایش انجام می‌گرفت اما روش نت، بسیار دقیق تر بوده و عفونت‌ها را با دقت بیشتر و در مدت زمان کمتر تشخیص می‌دهد.

وی ادامه داد: اتوماسیون آزمایش های گروه خونی و تعیین فنوتیپ که قبلا دستی انجام می‌ شد نیز در دولت سیزدهم به صورت سیستمی انجام گرفته و دستگاه‌های مربوطه تامین و در تمامی استان‌ها مستقر شده است و اکنون مراکز انتقال خون به سیستم پیشرفته بهداشت و درمان کشور متصل هستند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی اظهار کرد: یک کیسه خون در آزمایشگاه به سه قسمت گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود که هر کدام ضرورت مصرف خود را دارد اما می‌توان پلاکت را به صورت مستقل از طریق دستگاه مربوطه جدا کرد و خون را به بدن اهداکننده بازگرداند.

وی در خصوص احتمال آلودگی فراورده‌های خونی نیز گفت: این احتمال در حد صفر است زیرا از فرایند انتخاب اهداکننده تا آزمایش خون و در نهایت مصرف خون در سطح استانداردهای بالای جهانی انجام می‌ شود و سازمان انتقال خون ایران در حد آخرین استانداردهای جهانی عمل می کند و به عنوان الگویی در غرب آسیا و خاورمیانه حتی به برخی از کشورها با تایید سازمان بهداشت جهانی آموزش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha