حاج مرزوق عزاداری مسلمیه در شهرری را براه انداخت

شهرری- ایرنا - حاج مرزوق عاشق سینه سوخته امام حسین(ع) بود که با همت و توسل به اهل بیتدر حدود ۱۲۰ سال پیش عزاداری مسلمیه را بنیان نهاد تا عاشقان حضرت اباعبدالله (ع) دلدادگی و ارادت خود را با راه انداختن دسته های عزاداری به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر ساله از شب هفتم ذی الحجه که مصادف با شب شهادت امام محمد باقر(ع) است مراسمی با شکوه به مدت سه شب با حضور هیئت های مذهبی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می شود که تا نزدیکی های سحر ادامه دارد.

مراسم مسلمیه با ۱۲۰ سال قدمت مختص آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است و امسال با شعار سفیر ولایت و شهیدان خدمت از پنجشنبه شب بمدت سه شب برگزار می شود.

مسلمیه طلیعه محرم است. همه ساله در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ایام مسلمیه هیئات و دسته‌های سینه زنی با نظمی باشکوه از ششم تا هشتم ذی الحجه، از نماز مغرب به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و عشق و ارادت خود را در چشم عزاداران حسینی به نمایش می گذارند.

این سنت دیرینه، که بنیانگذار آن عاشق دلسوخته ای بنام محمد مرزوق عرب حائری (مداح) معروف به حاج مرزوق است که کاری با دلهای عاشق ابا عبدالله کرده که ماهها در تدارک برگزاری این مراسم و منتظرند که این سه شب در ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)، در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حضور یافته و برای سفیر امام حسین(ع) و اولین شهید کربلا عزاداری کنند.

حاج مرزوق عزاداری مسلمیه در شهرری را براه انداخت

حاج مرزوق، یکی از شیفتگان و دلسوختگان مکتب حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) بود ؛ که تمامی عمر شریف خود را در راه ارادت به ساحت اباعبدالله و خاندان اهل بیت (علیهم السلام) سپری نموده بود. او که کیمیای حسینی را در وجود خود نهادینه کرده بود در این وادی به عنایت و کرامتی ازجانب خاندان اهل بیت (علیهم السلام) و خصوصاً حضرت امام حسین (علیه السلام) واصل شده بود.

در سال (۱۲۷۰)، اصناف بازار تهران اقدام به دعوت از حاج مرزوق (که از طلاب اهل کربلا بود) نمودند تا به ایران بیاید ؛ بعد از در خواست های مکرر و اصرار آن ها به ایران آمد که بعدها خود او می گوید: در خواب امام حسین (علیه السلام) را می‌ بیند که به او می‌ فرماید: هرجا که باشی با ما در ارتباط هستی اما ما یک سری شیعیانی در ایران داریم که بهتر است به آنجا بروی؛ در نتیجه حاج مرزوق به ایران عزیمت می کند.

حاج مرزوق عزاداری مسلمیه در شهرری را براه انداخت

تأثیر نوحه ها و مرثیه ها و روضه های او در تهران و در میان مردم ارادتمند به سیدالشهداء (علیه السلام) به قدری بود که او را پدر نوحه خوانی معاصر می نامند و بسیاری از آداب و سبک های عزاداری و نوحه خوانی در هیئات تهران منسوب به ایشان می باشد. همچنین اوج اثر گذاری ایشان در برپایی و بنیان گذاری سنت ؛چهارپایه؛ در شب های مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) بوده است.

اکثریت مداحان قدیمی شاگردان حاج مرزوق بودند:حاج اکبر ناظم،مرحوم شاه حسین،حاج محمد علامه و حاج محمد علی اسلامی نمونه هایی از دست پرورده های سبک و سلوک حاج مرزوق عرب(حائری) می باشند.

سینه زنی تهرانی های قدیم تا قبل از عزیمت مرحوم حاج مرزوق حائری از کربلا به تهران، اینگونه بود که اصطلاحاً سه ضرب و بی وقفه سینه می زدند. بدین ترتیب اساسا « دم سرپا » و « زمینه خوانی»، در تهران رایج نبود. مرحوم حاج مرزوق بنیانگذار سینه زنی سنتی در تهران بوده است. اوج تکامل این سبک، توسط مرحوم شاه حسین و مرحوم ناظم شکل گرفت.

یکی از اهل معنا در خصوص برزخ ایشان می فرمود: حاج مرزوق را درجوار آقا بزرگ تهرانی دفن کردند. یکی از مؤمنان در عالم رویا آقا بزرگ رامشاهده می کند و به وی می گوید چقدرخوب است که حاج مرزوق را نزد شما دفن کرده اند

آقا بزرگ در پاسخ می فرماید : این گونه هم که فکر می کنی، نیست. به محض آنکه حاج مرزوق را اینجا دفن کردند، آقا امام حسین (علیه السلام) او را با خود بردند.

برنامه های امسال مسلمیه

امروز پنجشنبه ۲۴ خرداد و همزمان با شب شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) که اولین شب از ایام مسلمیه است بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در صحن امام حسن مجتبی(ع) از مدیحه سرایی مداح و ذاکر پیشکسوت، استاد غلامرضا سازگار بهره‌مند خواهیم شد و با سخنرانی حجت الاسلام میرهاشم حسینی و ذکر مصیبت توسط حاج احمد واعظی و حنیف طاهری زائران و عزاداران به فیض خواهند رسید.

در شب دوم جمعه شب زائران و مجاوران از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری بهره‌مند می‌شوند و محسن طاهری و مجید بنی فاطمه مدیحه سرایی خواهند کرد.

در سومین شب ایام مسلمیه، حجت الاسلام حاج ابوالقاسم سخنران مراسم هستند و علی انسانی و سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان به مرثیه‌سرایی خواهد پرداخت. در شب آخر هم مرتضی طاهری به عنوان رئیس هیات مدیره خانه مداحان ضمن ذکر مصیبت و مداحی، آئین مسلمیه امسال را ختم خواهند کرد.

شعری که سروده حاج مرزوق است ؛

پیمان وفـــــــا با نگه مســت تو بستیـم بســـــتیم در میکده پیمانه شکستیم

یک دم نسپردیم ره عقـــل و خـــــــرد را دیـوانـــه تو مســــت تو از روز الستیم

نـاز تـو خـریـدیم بـه مـحـــراب عـبــــادت قامت چو به قد قامت زیبای تو بستیم

شب بود و من و دل به هوای سـر زلفت دیوانه صفت سلسله ها را بگسستیم

رفــتـیم به ســر مـنزل عشــاق بلا کش در حـلــقـه ســودا زدگان تو نشستیم

وقت است کنی جلوه به خلوتگه عشاق هرچند که خواریم گل روی تو خستیم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha