۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85507992
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم ملایر زیرپوشش جهش تولید قرار گرفت

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم گندم و جو این شهرستان زیرپوشش طرح جهش تولید قرار گرفت که مشمول حمایت‌های بیمه‌ای، کودهای ریزمغذی سموم و مشاوره‌های فنی و تخصصی این طرح می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «علیرضا زنگنه» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای اجرای طرح جهش تولید، کارشناسان از مرحله کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورزان هستند.

وی افزود: با توجه به سیاست جهاد کشاورزی در تبدیل آیش زرد به سبز، سهمیه امسال این شهرستان در طرح جهش تولید، چهار هزار و ۵۱۸ بود که سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن بالغ بر ۷۵ درصد در دیم‌زارها اجرایی شد که علاوه بر اجرای تناوب کشت، پایداری و افزایش عملکرد محصول در سال بعد کمک می‌کند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به قرار گرفتن گیاهان علوفه‌ای در تناوب کشت و اجرای سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت گیاهان علوفه‌ای در دیم‌زارهای این شهرستان، بیان کرد: امسال در ۳۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر کاملینا و حدود ۷۰ هکتار گلرنگ کشت شد که به عنوان دانه‌های روغنی شامل خرید تضمینی است.

زنگنه از جذب سرمایه‌گذار جدید برای کشت کنگر در این شهرستان خبر داد و گفت: برای نخستین با کشت ۳۸ هکتار کشت کنگر در این شهرستان به شکل الگویی اجرایی و در حال برداشت است و توانستیم برای اولین بار این محصول را تجاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های اصلی ما جهش تولید در دیم‌زارها و متولی آن ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است، بیان کرد: سیاست اصلی این طرح تبدیل آیش زرد به سبز است و تاکنون اقدامات بسیار خوبی در دیم‌زارهای این شهرستان برای تناوب کشت انجام شده است.

پیش‌بینی تولید ۳۵ هزار تُن گندم در ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین سطح زیرکشت گندم آبی این شهرستان را هفت هزار و ۵۰۰ هکتار، گندم دیم ۳۲ هزار هکتار، جو آبی هفت هزار هکتار و جو دیم را ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به بارش‌های خوب امسال و نظارت کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۵ هزار تُن تولید گندم و ۳۵ هزار تُن تولید جو داشته باشیم و از این میزان ۱۲ هزار تُن را از کشاورزان خریداری کنیم.

زنگنه با اشاره به فعالیت سه مرکز خرید دولتی گندم در این شهرستان، گفت: سیلوی ۲۰ هزار تُنی سامن، مرکز خرید ازندریان با ظرفیت سه هزار تُن و کارخانه آرد حاجی‌آباد با ظرفیت خرید سالانه ۱۵ هزار تُن آماده خرید گندم هستند و امسال مرکز خرید الفاوت را با ظرفیت ۱۵ هزار تُن گندم احیا کردیم.

وی اصلاح الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب‌بر در تناوب محصولات آبی را یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: گیاهان کم آب‌بر همچون گل محمدی، زعفران، گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی در تناوب کشت غلات قرار گرفتند.

۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم ملایر زیرپوشش جهش تولید قرار گرفت

۳۸ واحد فعال گلخانه‌ای با ظرفیت ۳۵۰۰ تُن در ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: سطح زیرکشت زعفران ملایر ۱۲۵ هکتار است که با ۳۹.۹ درصد ملایر جایگاه نخست استان همدان را در تولید زعفران دارد و ۱۴۳ هکتار از اراضی این شهرستان نیز زیر کشت گل محمدی است که با ۳۰ درصد میزان تولید، رتبه نخست استان را داریم.

زنگنه سطح زیر کشت گیاهان دارویی این شهرستان را ۱۴۵ هکتار عنوان و بیان کرد: میانگین عملکرد محصولات زعفران در هر هکتار پنج کیلوگرم، گل محمدی ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم و پیش‌بینی تولید گیاهان دارویی ۳۴۸ تُن است.

وی تعداد گلخانه‌های این شهرستان را ۳۸ واحد با ۱۲.۳ هکتار سطح زیر کشت و پیش‌بینی تولید سه هزار و ۵۰۰ تُن محصولات سبزی و صیفی عنوان و اظهار کرد: کل واحدهای صنعتی این شهرستان ۱۰۴ واحد است که از این تعداد ۲۹ واحد فرآوری کشمش، ۳۳ واحد فعال شیلات با ظرفیت با ظرفیت ۶۰۰ تُن در سال، ۴۹ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۸۴۶ هزار قطعه و هفت واحد فعال مرغ تخمگذار با ۲۱۵ هزار قطعه است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین به فعالیت ۵۶ واحد فعال گاو شیری با ظرفیت ۱۱ هزار و ۸۳۷ راس، ۳۲ واحد فعال گوساله پرواری با ظرفیت سه هزار و ۳۶۰ راس و ۵۹ واحد بره پرواری با ظرفیت ۱۵ هزار و ۶۷۰ راس، سه واحد شترمرغ با ظرفیت ۹۰۰ قطعه، یک واحد بوقلمون با ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ قطعه در این شهرستان اشاره کرد.

پیشرفت ۴۵ درصدی دامداری ۶ هزار راسی شستا در ملایر

زنگنه در ادامه به اجرای طرح‌های اثرگذار در راستای توسعه بخش کشاورزی این شهرستان اشاره و اظهار کرد: توسعه گلخانه حسین‌آباد ناظم یکی از این طرح‌ها است که در فاز نخست ۱۰ هکتار با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ تُن و دامداری ۶ هزار راسی شرکت شستا نیز با ظرفیت ۶۵ هزار و ۷۵۰ تُن شیر و پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در دست اجرا است.

وی همچنین اجرای طرح فَراز را از دیگر طرح‌های اثرگذاری کشاورزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انواع باغ‌های میوه‌ است که از این میزان ۱۲ هزار هکتار مختص باغ‌های انگور است و طرح فراز تاکنون در ۲۱۰ هکتار از اراضی باغ‌های انگور اجرا شده و در تلاش برای توسعه این میزان هستیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر طرح «آبخیز تا جالیز» در روستای علی‌آباد دمق و جوزان، اجرای شبکه‌های آبرسانی، لوله‌گذاری و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی زیر دست سد کلان به مساحت یک‌هزار و ۶۰۳ هکتار، یکپارچه‌سازی اراضی در چهار روستای کرکان، گلدسته، لولوهر و کوسج‌خلیل را از دیگر طرح‌های در دست اجرای این شهرستان برشمرد.

پالایشگاه انگور با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در دست اجرا است

زنگنه ادامه داد: پالایشگاه انگور ملایر نیز یکی از بزرگترین پروژه‌های جهاد کشاورزی است که با هدف تولید مشتقات انگور با ظرفیت ۳۱۰ هزار تُن در دست اجرا است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مرکز پرتودهی محصولات باغی این شهرستان نیز برای نخستین بار در ملایر و غرب کشور با ظرفیت ۳۵ هزار تُن در دست اجرا است.

وی در ادامه به بخش باغبانی این شهرستان و انجام ۱۹ هزار و ۲۲۰ پیوندک در طرح سرشاخه‌کاری گردو اشاره کرد و گفت: برای پایش سن غلات نیز طی ۲ مرحله مزارعی که آلوده به سن غلات بودند، در حدود ۴۰ هزار هکتار مبارزه انجام شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین به توزیع ۱۴ هزار و ۹۲۴ تُن کودهای یارانه‌دار شامل ۱۰ هزار و ۵۴۷ تُن کود شیمیایی، سه هزار و چهار تُن کود فسفاته و یک‌هزار و ۳۷۳ تُن کود پتاس بین بهره‌برداران اشاره و بیان کرد: سال گذشته ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار در راستای مکانیزاسیون ادوات کشاورزی در قالب ۶۸ پرونده و ۲۴۵ دستگاه و ماشین‌آلات کشاورزی از طرح جهش تولید به بهره‌برداران پرداخت شد.

زنگنه یادآور شد: در هفته جهاد کشاورزی ۱۹ طرح با ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد که با اجرای این طرح‌ها برای ۷۱ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۸۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر ۳۷ هزار و ۵۲۰ هکتار و مساحت اراضی باغی ۱۶ هزار و ۶۱۶ هکتار است که در مجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود ۶۰ هزار هکتار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha