تامین امنیت غذایی به موازات سیاست‌های افزایش جمعیت ضروری است

مراغه- ایرنا- نماینده مردم مراغه، عجب‌شیر، سراجو و قلعه‌چای در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین امنیت غذایی به موازات اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت ضروری است و به همین منظور در وزارت جهاد کشاورزی به صورت گسترده برنامه‌ریزی و تلاش می‌شود که طرح جهش تولید در دیم‌زارها از مصادیق آن است.

«سیدفرید موسوی» روز پنج‌شنبه در آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم که با حضور معاونان زراعت سازمان‌های جهاد کشاورزی استانهای مختلف کشور در مراغه در حال برگزاری است، بیان کرد: پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ه) به ویژه «سیدمصطفی سیدهاشمی»، معاون وقت این ستاد نیز قابل قدردانی است و نتایج قابل توجهی از اجرای این طرح به دست آمده است.

وی با بیان اینکه جهش تولید بدون مشارکت بهره‌برداران امکان‌پذیر نیست، افزود: طرح جهش تولید در دیم‌زارها مشارکت قابل توجه کشاورزان و به‌کارگیری یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در عرصه‌ها را به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه همچنان نگاه سنتی در سایر بخش‌های کشاورزی ما سایه انداخته است، اضافه کرد: هم دولت و هم کشاورزان باید نگاه نوین به کشاورزی و الگوی کشت داشته باشند.

«موسوی» ادامه داد: کشاورزان به هر میزان که از یافته‌های تحقیقاتی استفاده کنند، به همان میزان از منافع اقتصادی کار خودشان بهره‌مند خواهند شد و بر همین اساس باید انگیزه لازم برای کشاورزی مدرن را داشته باشند.

وی اراده جمعی متولیان را ضامن استقرار کشاورزی مدرن دانست و افزود: بانک‌ها همراهی لازم را برای توسعه بخش کشاورزی داشته باشند و به ویژه در شهرستان‌هایی چون مراغه که اقتصاد آن به کشاورزی متکی است، باید از بهره‌برداران حمایت شود.

چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی وجود ندارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی هم در این آیین به محدودیت منابع خاک و آب اشاره و بیان کرد: با توجه به این محدودیت، چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی وجود ندارد.

«اکبر فتحی» با بیان اینکه کشاورزی در برخی از استانها از جمله آذربایجان‌شرقی بر کشت دیم متکی است، افزود: افزایش عملکرد در واحد سطح کشت دیم از جمله اقدامات ارزشمند برای ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: به جای ظرفیت‌های جدید باید از توان موجود به صورت بهینه استفاده شود و طرح جهش تولید در دیم‌زارها، زمینه را برای استفاده بهینه از عرصه‌ها فراهم کرده است.

«فتحی» بیان کرد: در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زادها حدود 750 میلیارد ریال برای این استان هزینه شده که حدود 17 هزار و 700 میلیارد ریال عایدی در پی داشته است که نشان می‌دهد هر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، 23 میلیارد تومان برای کشاورز عایدی دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی حمایت دولت و مجلس از طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر کل دیم‌زارهای کشور زیر پوشش این طرح قرار گیرد، علاوه بر افزایش بهره‌وری در تولید محصولات دیم، شاهد اشتغالزایی خواهیم بود.

«فتحی» با تاکید بر اینکه منابع آبی ما روز به روز کاهش می یابد، اظهار کرد: کاری که در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها انجام می‌شود، تزریق یافته‌های تحقیقاتی به مزارع و ادغام دانش بومی با دانش نوین است که نتایج بسیار مطلوبی در جهت افزایش بهره‌وری دارد.

فرماندار مراغه حمایت بانک‌ها از بهره‌برداران کشاورزی را خواستار شد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این آیین حمایت بانک‌ها از بهره‌برداران کشاورزی را خواستار شد و گفت: عدم حمایت بانک‌ها با وجود تمام پیگیری‌ها ادامه دارد و مشکلات عدیده برای کشاورزان ایجاد کرده است.

«مرتضی مینویی» با تاکید بر اینکه بانک‌ها به تعهدات خودشان در راستای اعطای تسهیلات عمل نمی‌کنند، اضافه کرد: همین موضوع دلسردی کشاورزان را به بار آورده است.

وی راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مراغه را از دیگر نیازهای منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن راه‌اندازی صندوق حمایت از بخش کشاورزی نیز به پیگیری نیاز دارد و می‌تواند گام موثری در راستای حمایت از کشاورزان باشد.

به گزارش ایرنا طرح «جهش تولید در دیم‌زارها»ی کشور طی سال ۱۳۹۹ و با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد.

اجرای این طرح طی پاییز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور، با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

افزایش متوسط تولید گندم و نخود، افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید جو در اراضی آیش و افزایش سهم کشت غلات در اراضی دیم از جمله اهداف این طرح ملی بود و برای دانه‌های روغنی نیز افزایش سطح زیرکشت و راندمان تولید در نظر گرفته شد.

گفتنی است بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha