پورمحمدی: دیپلماسی خارجی برای «دولت قرار» اهمیت ویژه‌ای دارد

تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیپلماسی خارجی برای دولت قرار اهمیت ویژه ای دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر پنجشنبه - 24 خرداد - در برنامه میزگرد سیاسی به تشریح  برنامه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی پرداخت و اظهار داشت: بحث دیپلماسی و سیاست خارجی از هر جهت برای هر جامعه ای مهم است و تبعا برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان این که موضوع سیاست خارجی در همه جوامع بحث بسیار مهم و اساسی است، بیان کرد: انسان ها نیازمند ارتباط در همه حوزه ها و حوزه های پیرامونی هستند. بخصوص امروز، زندگی بدون ارتباطات انجام نخواهد شد.

پورمحمدی تاکید کرد: بسیاری از نیازمندی ها در گرو ارتباطات است. داد و ستدها، تامین نیازها و برجستگی هایی که در طرف ما است، دیگران طالب و مشتری اش هستند

وی ادامه داد: یک کشور در عرصه های مختلف باید به حیات خود ادامه دهد ابتدا باید به امنیت و پایداری اش و سپس منافع اقتصادی اش توجه کند، نکته دیگر عزت و پرستیژ است. باید با عزت و جایگاه مناسب و شانی ارزنده به حیات خود ادامه دهد.

ما باید جبهه مظلومین و حق پرستان را تشکیل دهیم

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: انسان ها می خواهند با هم در ارتباط داشته باشند و گفت و گو کنند و تبادل معلومات، احساسات، عواطف و نیازها داشته باشند و در ارتباطات فرهنگی این را می توانیم رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: برای جامعه ما و جامعه اسلامی نکته دیگری وجود دارد؛ ما یک پیام بلند برای انسان ها داریم. ما مدعی ساختن جامعه ای نیکو و شایسته و برجسته برای انسان ها هستیم.

این نامزد انتخاباتی گفت: یک کشور اگر می خواهد در عرصه های مختلف به حیات خودش ادامه بدهد، باید ابتدا امنیت خود را ایجاد کند، سپس منافع اقتصادی را تامین کند و به معیشت مردم رسیدگی کند.

پورمحمدی تصریح کرد: بدون تردید با دنیای پیرامونی باید در ارتباط باشیم تا پیام خودمان را به خوبی برسانیم و از حقوق دیگر انسان‌ها مخصوصا مظلومین دفاع کنیم، ما باید بتوانیم جبهه مظلومین و حق‌پرستان را تشکیل دهیم.

وی افزود: بحت دیپلماسی و سیاست خارجی از هر جهت بر هر جامعه ای مهم است و برای ما هم از اهمیت بیشتری برخوردار است می دانیم سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است.

پورمحمدی با تاکید بر این که باید امنیت جامعه را برقرار کنیم اظهار داشت: بدون داشتن یک قدرت و توان مناسب ملی نمی توان از اقتدار دیپلماتیک برخوردار بود و در عرصه خارجی اهداف، منافع، مصالح و امنیت خودمان را باید تامین کنیم از این رو ابتدا برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک توان داخلی خود را باید ارتقا ببخشیم.

وی اظهار داشت: جامعه ای می تواند در هرعرصه ای تلاش خودش را به نتیجه برساند که حرفی برای گفتن داشته باشد میدان بازی را بتواند رقم بزند، مواد لازم برای این گفت وگو و بعضا رقابت و بعضا هماوردی را فراهم کند، این دنیا پر رقابت است و بعضا برای مصون ماندن از تعرضات یا تامین اهداف مرزها استعداد لازم را برای تامین خواسته هایش فراهم کند.

امروز در جایگاه مناسبی در عرصه بین المللی قرار گرفتیم

وی افزود: خوشبختامه ما امروز در جایگاه مناسبی در عرصه بین المللی قرار گرفتیم، یک موقع است که ما اهداف بلندی را داشتیم و دشمنانی که مایل نبودند این اهداف محقق بشود.

وی اظهار داشت: در تعارض با آنها ناچاریم ظرفیت ها را بسیار تقویت کنیم و محاسبه این شرایط با شرایط ساده و عادی متفاوت است ما اولا در منطقه حساسی هستیم این منطقه از دیر باز مورد توجه همه اقوام و ملت ها بوده است.

پورمحمدی گفت: سابقه حوزه تمدنی ما گواه بر این معنا بوده و هست از این جهت در یک میدان سخت قرار داریم در این میدان سخت شرایط ویژه ای می طلبد، دشمنان هم برای عدم تحقق خواسته های ما تلاش های زیادی کردند و می کنند.

وی افزود: یک مسئله محوری وجود دارد و آن شناخت صحیح قدرت در روابط بین المللی است که امروز نقش اساسی را در ساماندهی بین المللی تشکیل می دهد، فهم قدرت و مناسبات قدرت، بلوک بندی طیف بندی ها، دوستی ها و دشمنی ها، خوبی ها و بدی ها بسیار تعیین کننده است.

وی گفت: نه پیوندها همیشگی هستند و نه بدخلقی ها و کشمکش ها، مهم این است که در هر شرایط و در هر موقعیت ما فهم درستی از روابط فهم درستی از توان خودمان و فهم درستی از نیاز و تکنیک برای این که خواسته های خودمان را محقق کنیم.

پورمحمدی افزود: بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از تحریم ها، تحمیل ها و مانع تراشی های دشمنان است که به ملت ما خیلی فشار آمده است امروز دیپلماسی ما به طور مشخص باید برنامه ریزی بکند تا این موانع از سر راه ملت و توسعه کشور بردارد.

این نامزد انتخاباتی گفت: نباید اجازه دهیم دشمنان سرنوشت ما را تعیین کنند، نباید اجازه بدهیم دشمنان منافع ما را تهدید کنند، نباید اجازه دهیم دشمنان شاخص اقتصادی ما را جابه جا و به ما تحمیل کنند.

وی گفت: ما یک پیام بلند برای انسان ها داریم ما مدعی ساختن جامعه ای نیکو و شایسته و برجسته هستیم. ما پیام بهبودی و سلامت در زندگی مادی و سعادت در زندگی جاودانه هستیم پیامی که همه طالب آن هستند.

پورمحمدی ادامه داد: بحت دیپلماسی و سیاست خارجی از هر جهت بر هر جامعه ای مهم است و برای ما هم از اهمیت بیشتری برخوردار است می دانیم سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید امنیت جامعه را برقرار کنیم مردم را از تعرض بدخواهان مصون داریم، منافع اقتصادی و نیازهای مادی شهروندان خود را تامین کنیم تا از عزت لازم برخوردار باشند.

وی خاطر نشان کرد: بدون داشتن یک قدرت و توان مناسب ملی نمی توان از اقتدار دیپلماتیک برخوردار بود و در عرصه خارجی اهداف منافع مصالح و امنیت خودمان را تامین کرد، ابتدا باید برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک توان داخلی خود را باید ارتقا ببخشیم.

دولت آینده ما از ظرفیت هنر در دیپلماسی خارجی بهره خواهد برد

در ادامه حجت الله ایوبی رییس ستاد انتخابات پورمحمدی در خصوص برنامه های این نامزد در صورت انتخاب از سوی مردم گفت: در سیاست خارجی ما جایی برای هنر وجود ندارد در حالی که فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران قدرت نرم ایران می دانم.

وی افزود: جمهوری اسلامی در هنرهای تجسمی، سینما، موسیقی و هنرهای نمایشی در دنیا حرف برای گفتن دارد و سرآمد است. اما نگاه دستگاه دیپلماسی ما در دولت های مختلف به این موارد بیشتر نگاه تشریفاتی است در حالی که باید در این حوزه نگاه استراتژیک داشت.

رییس ستاد انتخابات پورمحمدی تصریح کرد: سیاست خارجی و داخلی در ادامه یکدیگر هستند و باید مشارکت مردم را در این حوزه به حداکثر برسانیم و موانع مشارکت را از میان راه برداشت و پیوند بین ملت و دولت را با استفاده از ظرفیت قانون اساسی رفع کنیم.

ایوبی با بیان اینکه نظام انتخاباتی کشور باید درست و دقیق انجام شود، گفت: تمام آنهایی که می خواهند به عنوان دیپلمات در دنیا مذاکره کنند، به آمار و ارقام میزان مشارکت مردم خود در عرصه‌های مختلف می‌بالند.

امنیت ملی کشور در دوران پس از انقلاب به درستی مدیریت شده است

در ادامه این نشست  کاظم سجادپور در جایگاه کارشناسان در سوالی از مصطفی پورمحمدی اظهار داشت: سوال اساسی که در این حوزه وجود دارد درباره چگونه رسیدن به این اهداف است و دنیا را در این خصوص چگونه می‌بینند؟ چرا که دنیای بین الملل در حال تغییراست و شاید قابل مقایسه با گذشته نباشد. به عبارتی قدرت در دنیا به چه سمتی می‌رود و نسبت آن با ما چگونه است؟ از طرفی تحریم‌ها با توسعه قدرت ارتباط دارد و چگونه می‌خواهید این تحریم‌ها را مدیریت کنند؟

در پاسخ به این سوال پورمحمدی گفت: دو هدف اساسی در اولویت ما است. نخست امنیت ملی و دوم تامین منافع است. بر همین اساس تمام ظرفیت‌های خود را باید معطوف به امنیت پایدار، متکی به خود، قابل ارتقاء، پیش دستانه و پیشگیرانه برای جلوگیری از تعرض‌ها در نظر بگیریم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب توسط امامین انقلاب این خط را دنبال کرده است و تاریخ معاصر ما حکایت از این موفقیت چشمگیر دارد. چرا که در گذشته در بیشتر درگیری‌ها با از دست دادن سرزمین، از دست منافع یا مشکلات مختلف روبه رو بودیم. اما در دوران پس از انقلاب اسلامی این موضوع به درستی مدیریت و هدفگیری شده است.
 وی اضافه کرد: امروز توان نظامی، توان نیروهای مسلح، تکنولوژی و فناوری نظامی و دفاعی ما متکی به دانش بومی است و  به یک توان قدرت بازدارندگی بالا رسیده است و این موضوع پیام رسیدن به هدف را دارد مبنی بر اینکه هیچ کشوری امکان تجاوز به ما را ندارد.

علاوه بر توان دفاعی، توان اطلاعاتی مکمل توان امنیت ملی است

پورمحمدی با بیان اینکه علاوه بر توان دفاعی، توان اطلاعاتی هم مکمل توان امنیت ملی است، گفت: جمهوری اسلامی در این خصوص توفیقات بالایی داشته و در ۹ سال حضورم در وزارت اطلاعات، نیازهای کشور که از طرق آشکار تامین نمی شد، با دیپلماسی پنهان مسیر شدند. همچنین با ارتباطات گیری‌هایی سرمایه گذاری لازم انجام شد تا فناوری‌ها توسعه داده شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره  دیپلماسی مردم و ارتباط با کشورها اظهار داشت: این ارتباط با ملت‌ها تاثیرات متعددی دارد و یکی از تاثیرات افزایش حوزه نفوذ است و توان ضربه زدن دشمنان را کاهش می‌دهد. البته در خصوص نیروهای نیابتی باید گفت علایق و آرمان‌ها و اهداف مشترک است و این نیروها که برای اهداف وسرزمین خود تلاش می‌کنند،  همبستگی پیرامونی برای یکدیگر ایجاد کردند که این موضوع به توان امنیت ملی ما افزوده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء موفق‌ترین کشورها در حوزه امنیت ملی است، تصریح کرد: کنش‌گری فعالان دیپلماسی و دیپلمات‌های ما در تحقق این خواسته بسیار اهمیت دارد و در حقیقت همکاری میدان و دیپلماسی در این باره بسیار موثر است.
پورمحمدی درباره منافع ملی توضیح داد: منافع ملی ویژگی مهمی دارد و آن حضور ۱۵ کشور همسایه است که منابع، فرهنگ، موقعیت‌ها، توان اقتصادی و بازارهای خوبی در این حوزه وجود دارند و بسیار از نیازهای ما را تامین می‌کنند. بر همین اساس باید به حوزه پیرامونی توجه کرد و بخشی از نیازهای موجود را با داد و ستد پیرامونی جبران کنیم. البته به گفته آنهایی که نمی‌توانند این شرایط را ببینند، می‌گویند تحریم ها را دور زدیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حضور در ائتلاف‌های مهم بین‌المللی عنوان کرد: مانند عضویت در بریکس، سازمان همکاری های شانگهای، اورآسیا، حاشیه خلیج فارس و دی ۸ از جمله حوزه‌هایی که قابلیت‌های خوبی به ما برای تامین منافع ملی دارد. البته گام‌های خوبی به ویژه در دولت رییس جمهور شهید آیت الله رییسی در این حوزه برداشته شد.
پورمحمدی با بیان اینکه وزارت خارجه باید هدف گیری روشنی در حوزه رفع موانع اقتصادی ایفا کند، افزود: این حوزه نیاز به اندازه گیری دارد. البته خوشبختانه روابط ما با روسیه، چین، آمریکای لاتین، جنوب آفریقا و دیگر مناطق خوب است ولی باید بدانیم از این بازارها چگونه استفاده کنیم و محصولات خود چگونه صادر و وارد کنیم.

متقی کارشناس برنامه گفت: آقای پور محمدی به نکته خوبی اشاره کردند امروز که به مدت ۹ سال در عرصه دیپلماسی پنهان یا دیپلماسی راهبردی جمهوری اسلامی مسئولیت داشتند این مسئولیت برای هر کشوری می تواند امنیت بیاورد و یا بحران و تهدید.

پورمحمدی ادامه داد: در دورانی که پورمحمدی مسئولیت داشت ما گرفتار یک بحران امنیت شدید در افغانستان شدیم و این بحران امنیتی منجر به شهادت چند کارگزار دیپلماتیک و راهبردی کشورمان در مزار شریف شد.متقی در بخش دیگری از سوالش پرسید: ایران و افغانستان در آستانه یک نوع اردوکشی قرار گرفتند این ذهنیت وجود دارد که عرصه دیپلماسی راهبردی کشور و دیپلماسی پنهان کشور که وی مسئولیت داشت، ادراک دقیقی در ارتباط الگوی کنش طالبان وقتی که به مزار شریف برسند وجود داشت و به همین دلیل بحران های بعدی شکل گرفته است.

وی افزود: این یک بحثی است که در افکار عمومی به ویژه در حوزه راهبردی وجود دارد سوالی که من دارم این است که آیا این ادارکی که در سطح تخصصی در سطح راهبردی در سطح اجتماعی وجود دارد آیا این درست است یا نه.

پورمحمدی گفت: نکته دوم این که اگر بعد از این حادثه، حوادث بعدی حادثه را درک می کردید ادراک می شد آیا در تصمیمات تان در رابطه به کسانی که در مزار شریف بودند و دستوری که داده می شد تغییری به وجود می آمد یا نه.

وی ادامه داد: از این جهت طرح کردم که هم خودم اقناع راهبردی بشم و هم افکار عمومی زیادی در این ارتباط وجود دارد و طبعا مجموعه های درون ساختاری هستند اگر یک اشتباه راهبردی مقام مسئول بکند و ادراک دقیقی نسبت به یک موضوع نداشته باشد و یا این که به برخی از سفارت خانه اعتماد بی جا داشته باشد چون در عرصه راهبردی ما این بحث داریم چیزی به نام اعتماد در فضای راهبردی وجود ندارد و حوزه راهبردی باید هم  فضای بنیادین اصول راهبردی را و هم اطلاعات پنهان را با همدیگر ترکیب بکنند.

وی افزود: اگر امکان دارد فکر می کنم برای آگاه سازی بیشتر توضحی بدید که آیا حضرتعالی در مجموعه اشتباه در برداشت راهبردی داشتید اگر این حادثه دوباره شکل بگیرد چه الگوی رفتاری وقتی که رئیس جمهور می شوید و رییس شورای عالی  امنیت ملی را در اختیار دارید در دستور کار قرار می دهید؟

توضیحات پورمحمدی در مورد حادثه افغانستان و مزارشریف

پورمحمدی در پاسخ گفت: این نکته ای که شما گفتید در اذهان عمومی وجود ندارد الان بروید در اذهان متخصصین  بپرسید اصلا حادثه افغانستان و مزار شریف با جزییاتش کمتر مطلع هستند.

وی گفت: این نکته قابل توجهی است و حتما باید به آن پرداخته می شود سوال شما درست است این موضوع مسئله عمومی جامعه نیست چون ۳۰ سال از آن گذشته است.
پور محمدی افزود: اگر چنین سوالی از بنده بپرسید من بعد از این همه سال باید به سوابق و پرونده مراجعه بکنم و حضور ذهن پیدا کنم نزدیک ۳۰ سال به ذهنم می رسد که از موضوع بعید است که خاطره داشته باشیم بعد از این دوران مسوولیت ها و متعددی که داشتیم.
وی گفت: آنچه که در خاطرم است ببینید جمهوری اسلامی نسبت به افغانستان به مسائلی جدی که داشته سعی کرده فعال باشد و در جهت کسب اطلاعات تا حدودی زیادی مسلط باشد من ناچارم با محدویت صحبت کنم.

پورمحمدی ادامه داد: ما دسترسی خوبی داشتیم و الان هم قابل توجه است ولی این را توجه کنیم محیط افغانستان محیط تعریف شده منظم در قالب هایی که کلاسیک است تعریف نمی شود اصلا یادمان است طالبان چگونه توسعه پیدا کردند و به سرعت شهر به شهر را گرفتند غیر قابل تصور بود.

وی گفت: ما باور می کردیم ژنرال دوستم در مزار شریف سقوط بکند؟ و اینکه طالبان به راحتی دسترسی پیدا بکنند امر بعیدی بود اصلا حوزه مورد توجه طالبان نبود بیشتر تمرکز جای دیگر بود این یک مسئله در تمام محاسبات بود.

پورمحمدی افزود: بر روی مزار شریف محاسبه دیگری می کردند باور نمی کردند به این راحتی در مقابل طالبان سقوط کند گزارش ها رسید به سرعت طالبان وارد مزار شریف می شود مسئله حساس شد تصمیم گیری در رابطه با او خیلی مهم بود یک مسئله این بود که طالبان به دلیل این که می خواهند حاکم بشوند از تعرض پرهیز خواهند کرد مسئله قابل توجه بود.

وی اظهار داشت: طالبان گفتند ما حمله نکردیم عواملی که برای ضربه زدن به روابط این ها کار را نکردند حاضر نشدند مسئولیت را بپذیرند عوامل سرخود بدون اجازه و اصلا چنین ماموریتی نداده بودیم.

این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: مسئله اساسی است که به مرکز دیپلماتیک یک کشور حمله می شود یا حمله نمی شود نکته مهمتری که وجود داشت ما کارشناسان معتقد هستیم نمایندگی در مراکز دیپلماتیک داشتیم.

پورمحمدی گفت: در کابل، هرات، مزار شریف و برخی جاهای دیگر رسمی نبود ولی کارمان را انجام می دادیم باید انجام می دادیم برآورد دوستان به این سرعت نبود اما ما به این جمع بندی رسیدیم که از خود دوستان و عواملی که دارند کمک بگیریم.

وی افزود: ما از دیپلمات ها خواستیم اگر شرایط مناسبت نیست برگردید خیلی اعلام آمادگی نکردند برعهده خودشان گذاشتیم گفتیم چون شما در منطقه هستید شما بهتر تشخیص می دهید مختارید که بمانید یا نه برگردید.

پور محمدی ادامه داد: در فضای دیپلماتیک نمایندگی باید تصمیم و تدابیری را پیش بینی کنند نوعی تصمیم بگیریم تصمیم های غلط یا عکس العمل در وقت خود نشان ندادن، دیر تصمیم گرفتن، ضعیف تصمیم گرفتن، بحران ساز است.

رئیس دولت برای ایجاد اشتغال باید متعهد باشد

فواد ایزدی کارشناس برنامه سوال کرد: شما برنامه هفتم توسعه مطالعه کردید یک اصل سیاست خارجی هم در آن برنامه است سه بند اصلی این برنامه که در سیاست خارجی شما اولویت دارد بفرمایید.

پورمحمدی گفت: در منطقه خودمان ببینیم چه عواملی در تحکیم روابط مهم است آن را دست بگیریم چون اساس روابط خارجی در همین منطقه رقم می خورد، تزلزل و نگاه مردد بسیار مضر است قدرت بازیگری به رقبای بزرگ مداخله گران جهانی می دهد نباید چنین اجازه ای را بدهیم.

وی افزود: ببینید دیپلماسی باید متعهد به توسعه منافع ملی باشد دیپلماسی برای گذران یک روابط شیک بسیار جذاب یا استراحت و آرامش که نیست، رئیس دولت برای ایجاد اشتغال باید متعهد باشد به تعارف گذراندیم دیپلماسی در جهت منافع چندان رقم نخورده است و ما باید این تغییر رویکرد را به طور جدی پیگیری کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: حتما حکم هر سفیری را که امضا می کنم شرط می گذاریم باید منافع ملی را در اولویت داشته باشد، منافع ملی جسارت و از خود گذشتی می خواهد باید سفیران بدانند از یک ملت از یک سرزمین دفاع کنند آن هم در خط میدان.
وی اظهار داشت: تاریخ دیپلماسی بگوید که برای منافع ملی چقدر قدم برداشته است چه گام هایی برداشته است.

پور محمدی اضافه کرد: حرف من حرف قبلی است حالا کسی نگفته این چک نقد بشود یا نقد نشود این چک بی محل است پشت آن چیزی نیست حرف ما بالاتر از این ها است ما با قدرت با استفاده همه ظرفیت ها با تمام بهره برداری هوش مان، نیروهایمان، جسارتمان باید در احقاق ملت از هیچ حرکتی فروگذار نباشیم مذاکره رابطه در هر شرایطی اگر منافع ملی ایجاب می کند باید استقبال کنیم.

وی افزود: با گذشته تفاوت داریم در موقعیت برجسته ای قرار داریم از این جهت جای خیلی نگرانی نیست، مردان هوشمند میدان امروز نیاز است برای این که با قدرت از منافع ملت ایران از آرمان های انقلاب اسلامی در همه صحنه های بخصوص در صحنه های سخت حضور پیدا کنند منافع ملی را تامین کنند ما مرد حضور در میدان های سخت هستیم برای تامین منافع مردمان شاید هم شهید بشویم ولی این شهادت ارزش دارد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مرد بازی در میدان های بزرگ هستیم این را باید تعقیب کنیم چک بی محل یا چک با محل به ما بدهند مرد هستیم چک را نقد کنیم اگر کسی چکی دست ما داد این را رها نمی کنیم.

پورمحمدی اظهار داشت: هنر این است که هر امکانی خوب استفاده بکنید اجازه ندهید منافع ملی به خطر بیفتد.

عبدی مشاور پورمحمدی در ادامه گفت: امروز مردم ما در آستانه انتخابات چه کسی را انتخاب کنند تا بتواند با اجماع سازی و ایجاد هماهنگی و همگامی میان همه نیروها و از همه ظرفیت ها به منافع ملی بهتر از گذشتگان بپردازد.

وی افزود: بعد از سیزده دوره انتخابات و در آستانه چهاردهمین دوره به عقلانیت رسیده باشیم که رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که فردی ممتاز و متمایزی باشد ممتاز از لحاظ نظری علمی قدرت اجماع سازی و متمایز از نظر مدیریتی و اجرایی و قوت تصمیم گیری چنین فردی نباید در قالب تنگ جناحی بگنجد چنین کسی باید دانا فرصت شناس آدم همه جانبه نگر و دوراندیشی باشد تا بتواند با هزینه کمتر و کوتاه ترین نظام به صید فرصت های سیاست خارجی بپردازد.

عبدی اظهار داشت: به نظر ما پیشینیه نامزد های مختلف بخصوص آقای پورمحمدی به ما نشان داده است که ایشان در هر عرصه ای بودند موفق بودند درخشیدند و هم در عرصه های پیدا و پنهان سیاست خارجی که ناگفته های فراوانی دارند.

وی خاطر نشان کرد: ایشان با گلوگاه های فساد آشنا هستند به مدیران اجرایی اشراف دارند با نخبگان می توانند کار بکنند و کار کردند و با گنجینه ای از نیروی های کارآمد مواجه هستند که مردم هم انشاالله از این فرصت انتخابات استفاده کنند.

عبدی تاکید کرد: آقای پورمحمدی در گنجینه مدیریتی خودشان شکر دارند شکر را در پیام شان آوردند شادی شادکامی و خرد و شکوفایی و این شکوفایی شادی و خرد انشالله با استقرار عدالت با توزیع ثروت و با اقتدار به جامع عمل خواهند پوشاند.

موضوع فلسطین نماد دیپلماسی جمهوری اسلامی است

موضوع فلسطین دیگر محورهای سوال در برنامه میزگرد سیاسی امروز با حضور پورمحمدی بود که وی در این باره توضیح داد: موضوع فلسطین نماد دیپلماسی جمهوری اسلامی است. یعنی اینکه ما می خواهیم مستقل باشیم، اجازه ندهیم دیگران در منطقه ما تصمیم بگیرند، اجازه ندهیم سرزمین‌های ما در تصرف دیگران باشد و منافع امت اسلامی توسط آنها تنظیم شود.

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) که رژیم صهیونیستی را غده سرطانی نامیدند، گفت: موضوع فلسطین فقط موضوع یک منطقه، اخراج و آوارگی نیست. بلکه موضوع تصرف فلسطین، تسلط غرب بر منافع منطقه و امنیت منطقه است. به عبارتی ما در فلسطین از تمدن دیرینه ایران و تحکیم تمدن ایرانی و تقویت جایگاه اسلامی دفاع می‌کنیم و باید در این خصوص هدفگیری درست در سیاست خارجی انجام دهیم.

بیشتر مدیران با میدان عمل آشنایی ندارند

پورمحمدی با بیان اینکه منافع ما در سیاست خارجی در فلسطین رقم خورده است، تصریح کرد: آنهایی که می‌‎گویند ما در فلسطین هزینه می‌کنیم به نظرم از منافع ، آرمان و امنیت ما و شرایط کشور آگاهی ندارد.

وی درباره نقد خود از برنامه هفتم توسعه گفت: از کل برنامه هفتم توسعه نقد دارم و به موقع در این باره صحبت خواهم کرد. اما عده‌ای برنامه می‌نویسند و رئیس جمهوری و وزیر باید آن اجرا کنند. اما بیشتر افرادی که حرف می‌زنند، دانشمند، استاد دانشگاه، پژوهشگر، تحلیل گر، سخنورها و نویسنده‌های خوبی هستند ولی کارگزاران مجربی نیستند و دست آنها به پیچ و مهره، آچار، بیل و کلنگ نخورده است در حالی که باید در میدان‌های عمل این سیاست‌ها را ببینند و قطعا مدیران ما باید قدرت اجرای سیاست برنامه را داشته باشند.

در سیاست خارجی باید به اجماع ملی برسیم

در ادامه سجاد پوردر طرح سوالی در خصوص برنامه این نامزد برای اجماع ملی در امور مربوط به سیاست خارجی سوال کرد که پورمحمدی در این باره گفت: در سیاست خارجی نمی‌توانیم بدون اجماع داخلی پیش برویم و نمی‌توان رزمنده را به جلو فرستاد ولی از پشت بر سر او آتش ریخت و این موضوع  فقط با اجماع داخلی صورت خواهد گرفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سیاست خارجی، بازی با جناح‌ها و گروه‌ها نیست. بلکه سیاست خارجی موضوع وفاق ملی است و باید تلاش متمرکزی برای تحقق دیدگاه روشن در سیاست خارجی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص مذاکره، برخی روابط، برخی پیمان‌ها با این چالش روبه رو هستیم. اما دست اندرکاران قدرت پیگیری این موارد را به دلیل فشارهای داخلی نداشتند. همچنین در برخی از مسائل اقتصادی، کارگزار کشور به رغم وجود مصوبه، جسارت انجام آن را نداشته و این موضوع بسیار نگران کننده است.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه برای اجماع ملی باید از کشمکش‌ها جناحی فاصله گرفت، یادآور شد: از آنجا که در این حوزه به اجماع نرسیدیم، از این نقیصه رنجی می‌بریم و قدرت‌های پیگیری سیاست‌های ما بسیار ضعیف است.

باید از فرصت‌ها در قبال دشمنان به بهترین شکلی استفاده کرد

در ادامه، دیگر کارشناس این برنامه درباره نوع دیپلماسی سیاست خارجی کشور با دوستی‌ها ودشمنی‌ها که قابل تغییر است مطالبی مطرح کرد. البته وی در خطاب قرار دادن پور محمدی لقب دکتر استفاده کرد که پورمحمدی به وی گفت: به آن صورت ما دکتر نیستیم. ما آخوندیم. یک طلبه ایم. البته مشابه سازی می‌شود و می گویند معادل سازی دکترا می‌کنند. اما همین که بگویید طلبه و اسمم را صدا بزنید سپاسگزاریم.

این کارشناس در ادامه سوال خود گفت: اینکه دشمنان دائمی و دوستان دائمی نداریم ولی منافع دائمی داریم، بر همین اساس برخی از این دوستی‌ها و دشمنی‌ها یک امر خصوصی نیست بلکه یک امرعمومی و مربوط به موجودیت یک کشور است. حال سوال این است که نگاه شما به این دشمنی‌ها و دوستی‌ها قالب معرف شناسانه یعنی دیپلماتیک دارد یا ماهیت هستی شناسی دارد. یعنی این امکان وجود دارد که آمریکا یا رژیم صهیونیستی قالب‌های درونی خود را تغییر دهند؟ 

 پورمحمدی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: منظور این است که آیا آمریکا و اسرائیل می توانند خلاف ماهیت خود عمل کنند، معمولا نه. اما رقابت ها، منافع، کشمکش های بین المللی، حوادثی که عارض می شود، می تواند این رویکردها راجا به جا کند.

وی با بیان اینکه هنر دیپلماسی این است که به رغم شناخت موقعیت‌ها، از ظرفیت‌ها غافل نشود، تصریح کرد: به دیپلماسی نمی‌توان به صورت ماهیتی و هستی شناسی نگاه کنیم. به عبارتی ماهیت آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییر نخواهد کرد. اما رژیم صهیونیستی ممکن است در موقعیتی قراربگیرد که از نظر ماهیتی تغییر کند و باید از همان فرصت استفاده کرد. مثلا در موضوع اکراین حوادثی ایجاد می‌شود یا در حوزه آب و هوایی، نفت و دیگر مسائل اتفاق‌هایی رخ می دهد که باید از آن نکته استفاده کرد و نباید ما نگاه بسته بر روی ریل ساده به این موضوع داشته باشیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در کشورهای بزرگ فقط از کارشناسان آنان استفاده نمی کنند، توضیح داد: در این کشورها ممکن است از نظامی توانمند، بازرگان توانمند یا نیروی نظامی توانمند بهره ببرند و در کشور از این نیروهای خوب داریم و باید از آنها بدور از بروکراسی زائد اداری بهره ببریم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: البته ما در کشور با بروکراسی و دیوان سالاری و باید از چنگال اختاپوس دیوان سالاری معیوب کشور رها شویم تا بسیاری از اهداف ما محقق شود در حالی که در غیر این صورت بسیاری از اهداف ما ناکام و بسیاری از مدیران توانمند ما زمین گیر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha