۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۴۸
کد خبر: 85508211
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۹۹ طرح کشاورزی در دولت سیزدهم در یزد اجرا و بهره‌برداری شد

یزد- ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به دستاوردهای این سازمان در دوران خدمت رئیس جمهور شهید گفت: در دولت سیزدهم ۵۹۹ طرح عمرانی و اقتصادی در بخش کشاورزی با اعتبار ۲6 هزار میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا «محمدعلی حاتمی زاده» روز پنجشنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ( ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه) در جمع خبرنگاران افزود: با افتتاح این طرح ها زمینه اشتغال سه هزار و ۸۹۲ نفر در استان فراهم شد.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی از ابعاد مختلف، نقش تأثیرگذاری در بخش کشاورزی دارد, اظهار داشت: این صنایع موجب افزایش ارزش‌افزوده، توسعه صادرات و کاهش ضایعات می شود و ۳۰ درصد محصولات کشاورزی هم اکنون به دلیل نبود این صنایع ، ضایع می شود.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان اتفاقات خوبی رخ داد به طوریکه ۷۸۰ هزار تن به ظرفیت این صنایع افزوده شد و اکنون به ۲ میلیون و یکصد هزار تن رسیده است و برای ۲ هزار و ۱۳۳ نفر فرصت شغلی ایجاد شد.

حاتمی زاده پرداخت یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان واجد شرایط، پرداخت ۳۹۰ میلیارد تومان غرامت به خسارت دیدگان کشاورزی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان به منظور امهال تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت دیده از حوادث را از جمله اقدامات دولت شهید خدمت در استان ذکر کرد.

وی در خصوص دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه آب و بهره وری نیز گفت: صرفه جویی ۲۵ میلیون مترمکعبی در مصرف آب کشاورزی، اجرای پنج هزار و ۳۰۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری( از ۳۳ هزار هکتار به ۳۸ هزار و ۳۰۰) ، احیا و مرمت ۱۲۰ کیلومتر از قنوات استان، ۱۲۸ کیلومتر لوله گذاری مسیر آب، تجهیز و نوسازی ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی، توسعه گلخانه‌های استان به میزان ۱۶۰ هکتار و افزایش تولید نشاء از ۸۰ میلیون عدد به ۱۴۰ میلیون از این اقدامات است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد رشد اقتصادی ۳.۹ درصدی بخش کشاورزی، مثبت شدن رشد اشتغال بخش کشاورزی ، کاهش ۴۳ درصدی نرخ تورم کالاهای گروه خوراکی استان در مقایسه با ابتدای ۱۴۰۲، دستیابی به دانش تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی و تولید هزار و ۱۰۰ لاین خالص ژنتیکی از تیپ‌های محصولات مختلف خیار، فلفل و گوجه فرنگی، تولید سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال پسته و دستیابی به مقام اول کشوری در زمینه تولید نهال گواهی شده پسته، رونمایی از یک رقم گندم مناسب شرایط شور (پرنیان) و دو رقم گندم مناسب شرایط غیرشور (بامداد و سپهر) پس از ۱۲ سال تلاش محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان را از دیگر دستاوردهای دولت رییس جمهور شهید بیان کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد یکهزار و ۲۰۰ هکتار مرتع دست کاشت مبتنی بر گونه‌های شورزیست با پرورش همزمان شتر توسط بخش خصوصی، اتمام رفع تداخلات ارضی کشاورزی و کسب مقام اول کشوری در این زمینه با اجرای مقررات رفع تداخلات اراضی که زمینه صدور سند قطعی هشت هزار هکتار از اراضی اختلافی به نفع مردم و باعث جلوگیری از تشکیل ۱۶ هزار پرونده جدید در محاکم قضایی شد، را از دیگر دستاوردهای سه ساله دولت سیزدهم در این استان برشمرد.

وی همچنین از افزایش پنج برابری میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال شروع دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در دور اول سفر شهید رئیسی به استان ۱۸ طرح با اعتبار ۷۴۴ میلیارد تومان به تصویب رسید که تاکنون ۴۰۲ میلیارد تومان آن اختصاص یافته و در دور دوم سفر نیز ۶ طرح با اعتبار ۳۸ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون افزون بر ۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

حاتمی زاده ادامه داد: در دولت سیزدهم چهار تفاهم نامه برای اجرای هشت طرح سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با اعتبار ۹۶۰ میلیارد تومان منعقد شد.

وی در ادامه سهم بخش کشاورزی استان از تولید ناخالص داخلی استان را ۹.۸ درصد و سهم اشتغال بخش کشاورزی استان را ۱۵ درصد بیان کرد و گفت: مساحت اراضی کشاورزی استان نسبت به کل کشور ۱.۳ درصد است.

وی میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان را یکهزار و ۸۱۰ هزار تن به ارزش ۶۵ هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: سهم ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان نسبت به کل کشور ۲.۵ درصد است.

حاتمی زاده با اشاره به جایگاه استان در زمینه های مختلف گفت: این استان در زمینه پرورش اسب، بلدرچین، کپک، بز سانن، ماهی تیلاپیا و تولید روناس جایگاه نخست، در تولید محصولات گلخانه‌ای جایگاه دوم، در تولید پسته، زردآلو و قیسی و پرورش شتر جایگاه سوم، در تولید انار جایگاه چهارم، در تولید زعفران جایگاه هفتم و در تولید خرما جایگاه هشتم کشور را دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی استان یزد ۸۷ هزار نفر اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha