۶۷ درصد مدارس در مناطق محروم کشور ساخته شد

اصفهان-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: ۶۷ درصد از مدارس در دوره دولت سیزدهم در مناطق محروم کشور ساخته شد.

به گزارش ایرنا، رضامراد صحرایی روز پنجشنبه در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان افزود: در دوره خدمت بی‌وقفه ۳۳ ماهه رییس جمهور شهید، هفت هزار باب مدرسه در کشور ساخته شد که ۶۷ درصد آنها در مناطق کم برخوردار و محروم و در راستای عدالت‌محوری بود.

وی از دیگر دستاوردهای مهم دولت را افزایش نرخ پوشش تحصیلی افراد واجب‌التعلیم عنوان کرد و گفت: در زمان انقلاب، نرخ پوشش تحصیلی و امکان دسترسی افراد واجب‌التعلبم ۵۷ درصد بود در حالی که امروز این رقم به ۹۹.۹۸ درصد رسیده است و از این نظر ایران جزو کشورهای کاملا دسترس‌پذیر تحصیلی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به نقش خیران در ارتقاء سطح دسترسی تحصیلی کشور تصریح کرد: شاخص برابری تحصیلی دختران نسبت به پسران در سایر کشورها کمتر از ایران است و این در حالیست که این نرخ در دوران پیش از انقلاب در کشورمان تنها ۳۷.۵ _ درصد بود که این رقم پس از انقلاب با کمک خیران مدرسه‌ساز به عدد یک رسید.

وی بیان کرد: در حال حاضر هیچ دختری بدلیل نبود مدرسه از درس باز نمی‌ماند و نقش خیران در ایجاد این برابری تحصیلی کم‌نظیر است.

صحرایی خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی دانش‌آموزان کشور پیش از انقلاب ۱.۵ مترمربع بود و اکنون این رقم به ۵.۳۰ مترمربع رسیده و این امر نتیجه فرهنگ ساخت مدارس خیرساز بوده است.

وی همچنین با اشاره به نقش خیران اصفهانی در مدرسه‌سازی و تبدیل این کار به یک فرهنگ و گفتمان در جامعه بیان کرد: در حال حاضر ما خیران دیگری هم در حوزه بیمارستان‌سازی، راه‌سازی و یا خیران تخصصی در کشور داریم.

وزیر آموزش و پرورش، خیران را از عناصر تاثیرگذار در تحقق سند تحول بنیادین این وزارتخانه برشمرد و گفت: این سند بدنبال تربیت دانش‌اموزان در ۶ ساحت «عبادی–اعتقادی»، «فرهنگی –اجتماعی»، «زیستی_بدنی»، «هنری _ زیبایی شناختی»، «حرفه‌ای_اقتصادی» و علمی و فناوری است.

صحرایی از خیران خواست که در نقاطی از کشور که نیاز به ساخت مدرسه دارد، مدرسه‌سازی کنند و در کنار مدرسه‌سازی مدرسه‌داری هم انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۸ منطقه کشور از نظر سرانه فضای آموزشی در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: سرانه فضای آموزشی در این مناطق کمتر از سه مترمربع است و هدایت امر مدرسه‌سازی به مناطق کم‌ برخوردار کشور ، بسیار اهمیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در دولت سیزدهم ۴۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم به هنرستان رفتند و میزان توسعه هنرستان‌ها در این دوره رضایت‌بخش بود اما هنرستان ها هنوز با کمبود تجهیزات مواجهند.

وی تصویب آئین‌نامه تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان کشور را یکی از اتفاقات خوب در دولت سیزدهم توصیف کرد و بیان داشت: این آئین‌نامه در اردیبهشت جاری تصویب شد که بر مبنای آن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هنرستان کشور به عرصه تولید وارد خواهند شد.

صحرایی با بیان اینکه در زمینه مدرسه‌سازی ما پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم، گفت: با این وجود گام بعدی ما «مدرسه‌داری» است زیرا بسیاری از مدارس ساخته شده نیاز به تجهیز دارند.

وی با اشاره به اینکه در مجمع خیران موضوع«مدرسه‌داری» در حال ابلاغ است، افزود: آموزش و پرورش مفتخر است که بسترساز نقش‌آفرینی در عرصه مدارس باشد و هیچ سرزمینی جز از راه تعلیم و تربیت نمی‌تواند تعالی پیدا کند.

وی تاکید کرد: گام بعدی خیران ما باید کمک به تعلیم و آموزش معلمان نیکو در افق آینده کشور باشد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از کتاب زندگینامه«کبری حسین‌زاده حلاج» مادر شهیدان محسن، جواد، علی‌اصغر و محمدرضا بارفروش و «نصرت سلیمانی» مادر شهیدان محمدعلی و مهدی یزدان و «طلعت ارباب‌زاده» مادر شهید مهرداد صالحی بعنوان مادران شهید خیر مدرسه‌ساز و همچنین سند راهبردی ۱۰ ساله مجمع خیران مدرسه‌ساز و سردیس چندین خیر مدرسه ساز اصفهانی رونمایی شد.

در پایان این آیین، طرح ساخت یکصد بنگاه اقتصادی، یکصد هنرستان، طرح یکصد هزار مدرسه و یکصد هزار واحد صنفی و اتحادیه، طرح هوشمندسازی ۳۰۰ کلاس درس با همکاری بنیاد قلم‌چی، طرح مسوولان اجتماعی کارخانه‌ها و صنایع، تفاهمنامه ساخت ۱۰ مدرسه با مشارکت پالایشگاه نفت اصفهان و تفاهمنامه ساخت ۲ هنرستان محله‌محور با مشارکت فولاد مبارکه به امضا رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha