۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85508251
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش سوزی بی سابقه مراتع دزفول پس از ۵۶ ساعت مهار شد

۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۸
کد خبر: 85508251
آتش سوزی بی سابقه مراتع دزفول پس از ۵۶ ساعت مهار شد

دزفول - ایرنا - بخشدار سردشت دزفول گفت: آتش سوزی گسترده و بی سابقه مراتع و جنگل‌های شمال این شهرستان که از ساعت پنج صبح روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده بود با تلاش تمام تیم‌های امداد پس از ۵۶ ساعت به طور کامل مهار شد.

حبیب الله سوزنگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش سوزی که از منطقه "پیرفزک" بخش شهیون آغاز و تا روستای "بوالحسن" بخش سردشت دزفول گسترش یافت سرانجام در ساعت ۲۲ شب چهارشنبه مهار شد.

وی کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه را مهمترین عامل در گسترش حریق دانست و گفت: رسیدن به سر آتش نیازمند چنیدن ساعت پیاده روی در منطقه کوهستانی بود و این موجب شد تا عملیات مهار این آتش بسیار دشوار و فرسایشی شود.

آتش سوزی بی سابقه مراتع دزفول پس از ۵۶ ساعت مهار شد
آخرین لکه های آتش پیش از مهار کامل

بخشدار سردشت دزفول با بیان اینکه این آتش سوزی چهار بار مهار ولی پس از چند ساعت مجدد شعله ور شد، ادامه داد: حجم و گستردگی آتش سوز به قدری بود که علاوه بر نیروهای بسیج سردشت، تیم‌های منابع طبیعی، هلال احمر بوالحسن، عشایر منطقه و نیروهای سپاه دزفول، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در عملیات مهار آتش مشارکت داشتند.

وی افزود: بیش از ۵۰ نفر از نیروهای عملیاتی و مردمی در مهار این آتش مشارکت داشتند که از تلاش شبانه روزی و مجاهدانه آنها در سخت گذر ترین مناطق شهرستان تشکر می‌کنم.

سوزنگر با بیان اینکه ارزیابی اولیه نشان می‌دهد که عامل اصلی احتمالی این آتش سوزی گسترده، سرایت آتش از زمین‌های کشاورزی بوده است گفت: آتش زدن کاه و کلش مزارع خلاف قانون و جرم است و برخورد قاطع قضایی با این متخلفان باید به طور جدی دنبال شود.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال و پرحجم بودن علوفه‌ها در منطقه افزود: گرم شدن هوا و تبدیل این علوفه به هیزم‌های قابل اشتعال، موجب شده تا اجتناب از آتش زدن مزارع به ویژه در بخش شهیون و سردشت دزفول به دلیل دارا بودن جنگل‌های ارزشمند اهمیت مضاعف دارد.

آتش سوزی بی سابقه مراتع دزفول پس از ۵۶ ساعت مهار شد
وسعت مناطق درگیر حریق در بخش سردشت و شهیون دزفول

به گزارش ایرنا، اوایل هفته جاری نیز ورود سامانه همرفتی به منطقه و وقوع رعد و برق موجب حریق در هفت نقطه از مناطق سردشت و شهیون دزفول شد که این آتش سوزی‌ها نیز پس از ۱۸ ساعت مهار شد.

بخش کوهستانی و سخت گذر شهیون دزفول دارای یک شهر شهیون، پنج دهستان و با بیش از ۳۰۰ روستا با جمعیتی پراکنده است.

بخش شهیون بیش از ۶۰ درصد مساحت شهرستان دزفول را در برگرفته و از کمبود امکانات نظیر جاده رنج می‌برد؛ اهالی این بخش برای دریافت خدمات درمانی مجبورند ساعت‌ها رانندگی کنند.

بخش شهیون دزفول با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت با استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و اصفهان مرز مشترک دارد و برخی نقاط این بخش برفگیر هستند.

با توجه به وسعت زیاد بخش شهیون دزفول، فاصله برخی روستاهای این بخش با بخش مرکزی حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha