جلالی: تغییر نسل با دست خالی ممکن نیست/ از دل این لیگ، تیم ملی جدیدی بیرون نمی‌آید

تهران- ایرنا- رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال معتقد است که با توجه به فقدان برنامه‌ای هدفمند و مدون در فوتبال ایران برای پشتوانه‌سازی، لیگ و باشگاه‌ها نمی‌توانند بازیکن باکیفیت تحویل تیم ملی بدهند.

مجید جلالی، رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره نتایج تیم ملی فوتبال در مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ و انتقاداتی که نسبت به فراز و نشیب‌های سبک بازی تیم ملی وجود دارد، گفت: تیم ملی تا اینجا توانسته نتیجه لازم را بگیرد و موقعتیش را در رنکینگ با وجود فراز و نشیب‌هایی که در مسیر تغییر نسل به وجود می‌آید، حفظ کند. البته نگرانی و چالش‌هایی که پیش روی تیم ملی است در آینده هم وجود خواهد داشت و از آن گریزی نیست. این چالش‌ها و فراز و نشیب‌هایی که تیم ملی با آن روبه‌رو است، مسئله‌ای نیست که بخواهیم آن را محدود به تیم ملی کنیم و باید با نگاهی گسترده‌تر با تاثیرگذاری عوامل مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تیم ملی در جام‌جهانی گذشته پیرترین تیم جام بود و تغییر نسل باید به صورت آرام و پیوسته پیش برود، افزود: تغییر یک نسل که مدت زیادی کنار هم بازی کرده‌اند، یک‌شبه و یک روزه ممکن نیست و این تغییرات باید به صورت ملایم و حداقلی آغاز شود و پیش برود. در این مسیر قطعا همان طور که اشاره کردم، چالش وجود خواهد داشت و باید برای عبور از این شرایط صبر و حوصله کرد و انتظار تغییرات سریع نداشت.

جلالی: تغییر نسل با دست خالی ممکن نیست/ از دل این لیگ، تیم ملی جدیدی بیرون نمی‌آید

جلالی با اشاره به اینکه فراز و نشیب‌های تیم ملی با توجه به مسیری که برای تغییر نسل آغاز کرده، یک چالش طبیعی است، اضافه کرد: باید با پیامدهایی که در تغییر نسل روبه‌رو هستیم، کنار آمد. نمی‌توان انتظار داشت که با توجه به سیستم حاکم بر فوتبال ایران، بدون مشکل کار پیش برود و تغییر ترکیب، چالشی را به همراه نداشته باشد.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال یادآور شد: تغییر نسل در تیم ملی و جوانگرایی به یک فرایند احتیاج دارد که به عنوان پشتوانه پشت سر این تصمیم قرار بگیرد و هزینه‌ها و چالش‌ها را به حداقل برساند. لازمه این فرایند داشتن یک برنامه مدون و بلندمدت است که با پشتوانه‌سازی از رده‌های پایه آغاز و سبب می‌شود تیم ملی وقتی می‌خواهد تغییر نسل بدهد، چالش‌ها و هزینه‎‌ها کمتر شود.

جلالی چالش اصلی فوتبال ایران را بی‌توجهی به پشتوانه‌سازی عنوان و تصریح کرد: وقتی فرایندی برای پشتوانه‌سازی نداشته‌ایم، تغییر نسل تیم ملی چطور باید صورت بگیرد؟ وقتی بازیکن جوان کارآمد وجود ندارد، چطور می‌شود میانگین سنی تیم ملی را پایین آورد؟ از دل این باشگاه‌ها و لیگ ایران آیا می‌توان یک تیم ملی جدید ساخت؟ به همین خاطر معتقدم که اگر همین شرایط ادامه پیدا کند، در آینده هم این با این چالش‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

وی ضعف‌ها و فراز و نشیب‌های تیم ملی را در بخشی از خطوط، مانند خط دفاعی، اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: در صورتی که در خط دفاع شما بازیکنان با کیفیت فردی خوب در اختیار داشته باشید، در یک دوره کوتاه می‌توانید مشکل را برطرف کنید اما وقتی مدافع باکیفیت در دسترس ندارید، با چالش مواجه می‌شوید.

جلالی: تغییر نسل با دست خالی ممکن نیست/ از دل این لیگ، تیم ملی جدیدی بیرون نمی‌آید

جلالی افزود: به عنوان نمونه به تغییرات زیادی که تیم ملی در بخش مدافعان کناری در چند سال اخیر داشته است، توجه کنید؛ چند بازیکن در این پست امتحان شده‌اند و تغییر کرده‌اند؟ این تغییرات به دلیل نداشتن بازیکنان باکیفیت است که با توجه به نداشتن فرایند کیفی‌سازی، دست‌مان را برای جایگزینی بازیکنان خالی کرده است.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: راه‌ حل عبور از این وضعیت و یک تغییر نسل با کمترین چالش، تدوین یک برنامه مدون و هدفمند است که بازیکنان کیفی را به تیم ملی بزرگسالان تحویل بدهد و سرمربی نگران خالی بودن دستش نباشد. تا زمانی که چرخه کشف و پرورش بازیکنان باکیفیت به عنوان پشتوانه وجود ندارد، مانند امروز با نگرانی و چالش روبه‌رو خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha