۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبر: 85508381
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی در سوگ شهادت امام محمدباقر (ع)

۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبر: 85508381
حرم مطهر رضوی در سوگ شهادت امام محمدباقر (ع)

مشهد-ایرنا- همزمان با سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)، حرم مطهر رضوی سیاه‌پوش و حال و هوایی غم‌بار و حزن‌انگیز به خود گرفته است، زائران و مجاوران با حضور در این بارگاه ملکوتی به سوگ و ماتم آن امام همام نشسته‌اند.

به گزارش ایرنا، حرم مطهر رضوی در ایام شهادت امام محمد باقر (ع) میزبان خیل عظیم زائران و مجاورانی است که از سراسر ایران و جهان برای عرض تسلیت و ادای احترام به این بارگاه ملکوتی مشرف می‌شوند.

زائران و مجاوران با حضور در حرم مطهر رضوی و شرکت در مراسم‌های عزاداری با امام محمد باقر(ع) تجدید میثاق کرده و از آن حضرت برای حل مشکلات خود و جامعه اسلامی طلب یاری می‌کنند.

امام محمد باقر(ع) در اول رجب سال ۵۷ قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند و از سال ۹۵ تا ۱۱۴ قمری به مدت حدود ۱۹ سال امامت شیعیان را برعهده داشتند که با ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک از خلفای بنی‌امیه همزمان بودند.

در طول سال‌های امامت آن بزرگوار به جز دوره ۲ ساله خلافت عمربن عبدالعزیز که تا حدی از فشارها بر شیعیان کاسته شده بود، بیشترین فشارها از طرف حکومت امویان به ویژه در حکومت هشام که به ظلم و جور مشهور بود بر شیعیان وارد آمد.

دوره امامت آن حضرت همزمان با انقراض امویان و بر سر کار آمدن عباسیان و از لحاظ توسعه علمی و سیاسی تشیع، از ادوار تاریخی مهم و تاثیرگذار تاریخ شیعه به شمار می رود.

امام محمدباقر(ع)، سرانجام در ۵۷ سالگی در هفتم ذی‌الحجه سال ۱۱۴ قمری به شهادت رسیدند. مزار ایشان در قبرستان بقیع کنار مرقد پدرشان، امام سجاد(ع) و امام حسن محتبی (ع) است.

ویژه برنامه های شهادت امام محمد باقر (ع)

از شب گذشته و همزمان با شب شهادت امام باقر(ع) زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در صحن و سرای حرم گرد هم آمده و به نوحه سرایی و عبادت مشغول شدند.

از صبح امروز نیز دسته‌های عزاداری به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) رهسپار شده و زائران و مجاوران سیاه پوش سینه زنان به سمت پنجره فولاد و روضه منوره حرم حرکت کردند تا این واقعه جانگداز را به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) تسلیت عرض کنند.

صدای نوحه و مرثیه از هر صحن و رواق به گوش می رسد و زائران در گوشه و کنار حرم به عزاداری مشغول هستند، مرثیه سرایان و نوحه خوانان نیز با سرودهای حزن انگیز خود به این مراسم گرمی می بخشند.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با اشاره به برنامه های حرم امام رضا(ع) در سالروز شهادت امام باقر(ع) گفت: این ویژه برنامه‌ها از شامگاه دیشب و همزمان با شب شهادت این امام همام بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم (ص) با قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه‌سرایی احمد واعظی آغاز شد.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد افزود: سخنرانی یکی از کارشناسان مذهبی و قرائت دعای کمیل و عزاداری و مرثیه‌سرایی از دیگر برنامه‌های شب شهادت امام محمد باقر (ع) در حرم مطهر رضوی بود.

وی ادامه داد: مراسم روز شهادت امام محمد باقر(ع) نیز بعد از اقامه نماز جماعت صبح روز جمعه در رواق امام خمینی (ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری آغاز می‌شود و در ادامه، زائران حریم ملکوتی رضوی دعای ندبه را قرائت کردند.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ادامه داد: آیین شامگاه شهادت امام پنجم نیز بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود. زیارت امین‌الله، سخنرانی و بیان معارف دینی از جمله این برنامه‌ها است.

حجت الاسلام شریعتی نژاد گفت: مرثیه‌سرایی و قرائت زیارت آل یاسین و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) پایان‌بخش برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام محمد باقر (ع) خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha