سد تغذیه‌ای بندان خراسان جنوبی با اعتبار هزار میلیارد ریال تکمیل می‌شود

بیرجند - ایرنا - عملیات تکمیلی پروژه تغذیه مصنوعی بندان در شهرستان مرزی نهبندان با مساعدت وزارت نیرو و پیش بینی اعتبار یک هزار میلیارد ریال آغاز شد تا در سال جاری به بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا، مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح زیربنایی عصر پنجشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان استانی و شهرستان در نهبندان برگزار شد.

عملیات تکمیلی پروژه سد تغذیه مصنوعی بندان در قالب سه هزار و ۴۰۰ متر بند خاکی، هفت عدد سرریز گابیونی، ۱۲ حلقه چاه تغذیه‌ای و ۶ باب استخر تغذیه به مساحت ۳۴ هزار متر مربع اجرا می‌شود.

هدف از اجرای این پروژه، تغذیه سفره آب زیرزمینی، جبران بخشی از افت و کسری مخزن سالانه آبخوان، کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در منطقه است.

حفاظت خاک، جلوگیری از فرسایش و انتقال رسوب، حفظ کشاورزی و دامداری منطقه، جلوگیری از مهاجرت ساکنان و کمک به تامین امنیت منطقه از دیگر اهداف اجرای این پروژه عنوان شده است.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه سد تغذیه مصنوعی بندان شهرستان نهبندان توسط وزارت نیرو اختصاص یافت.

جواد قناعت افزود: یک ماه قبل به همراه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با وزیر نیرو دیدار داشتیم؛ در این دیدار وزیر نیرو درخواست انجام شده درخصوص پروژه‌های آب منطقه‌ای استان را پذیرفت.

وی اظهار کرد: با توجه به پای کار بودن مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، با گذشت کمتر از یک ماه از قول وزیر نیرو شاهد عملیات اجرایی این پروژه مهم و حیاتی در شهرستان نهبندان هستیم که تا هفت ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: پروژه‌های مختلفی در حوزه آب و برق در سطح استان و شهرستان نهبندان آماده افتتاح داریم که قرار بود با حضور وزیر نیرو افتتاح شود اما با شهادت رییس جمهور محبوب کشورمان این سفر فعلا لغو شد.

قناعت در سفر به شهرستان نهبندان پروژه گازرسانی به روستاهای محور حیدرآباد را نیز افتتاح کرد.

این پروژه در قالب ۷۲ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، زمینه نصب ۱۰۹ انشعاب را فراهم آورده است.

هزینه اجرای این پروژه ۵۵۰ میلیارد ریال عنوان شده است و با اجرای آن ۱۱۶ خانواده از نعمت گاز شهری برخوردار شده‌اند.

در ادامه برنامه‌های سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان، یک واحد مرغ تخم‌گذار نیز به بهره برداری رسید.

این واحد مرغداری با ظرفیت ۱۰ هزار قطعه و با تولید ۱۸۰ تن تخم مرغ در سال، زمینه اشتغال چهار نفر را به صورت مستقیم و ۶ نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.

این واحد مرغداری با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث شده است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر یک روزه به نهبندان با خانواده شهید علیجان غلامعلی نژاد هم دیدار کرد.

علیجان غلامعلی نژاد متولد سال ۱۳۴۵ روستای بندان است که اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در محور نهبندان - زابل مصدوم شد و بعد از چند روز تحمل درد و جراحت در خرداد همان سال به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت در نهبندان با حضور استاندار از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha