آثار ثبت‌شده ملی در آذربایجان‌غربی برای کشورهای همسایه معرفی می‌شود

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به وجود یک هزار و ۸۰۹ اثر ثبت شده ملی و پنج اثر ثبت شده جهانی در استان گفت: این ظرفیت ها در راستای جذب گردشگر از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه موثر است و برای آنان معرفی می‌شود.

به گزارش ایرنا، مرتضی صفری پنجشنبه شب در دیدار با هیات تجاری و گردشگری یوکسک‌اوای ترکیه اظهار کرد: این آمار نشان می دهد که آذربایجان غربی ظرفیت کم نظیری در حوزه تاریخی و گردشگری دارد که در صدد هستیم با همه توان برای بارورشدن آنها تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: وجود پنج اثر ثبت جهانی قره‌کلیسای چالدران، کلیسای زورزور ماکو، تخت سلیمان تکاب، آیین مذهبی باداراک و کاروان‌سرای شاه‌عباسی از جمله ظرفیت هایی است که در کمتر استان کشور دیده می شود و می توان از آنها برای جذب گردشگران به ویژه از کشورهای همسایه استفاده بهینه کرد.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برای توسعه گردشگری با اولویت تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه صورت گرفت، ادامه داد: یکی از این اقدامات، لغو روادید با ۳۵ کشور خارجی بود که آثار آن در آینده بسیار بیشتر مشخص خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: در سفر استاندار آذربایجان غربی و هیات همراه به وان ترکیه نیز توافق های خوبی برای توسعه گردشگری بین ۲ کشور ایران و ترکیه انجام شد و افزایش این رفت‌وآمدها زمینه‌ساز توسعه گردشگری است.

صفری با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر چندین پروژه گردشگری و اقامتی از جمله ۱۱ هتل در سطح استان در حال احداث است که با بهره‌برداری از آنها بیش از ۲ هزار تخت به تعداد تخت‌های اقامتی آذربایجان غربی افزوده می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع یوکسک‌اوای ترکیه نیز در این دیداربا اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی این منطقه بیان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات مهمی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری آن انجام شده است.

صالح اوزدمیر افزود: فرودگاه یوکسک آوا یک ظرفیت بی‌نظیر است که در صورت برقراری خط هوایی بین ارومیه و یوکسک‌اوا شاهد افزایش تعداد مسافران شده و در زمان نیز صرفه‌جویی خواهد شد که این امر نیز نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی اضافه کرد: برخلاف تبریز، تعداد پروازهای فرودگاه ارومیه به ترکیه خیلی کم است که پاسخگوی نیازهای گردشگری این شهر نیست و اگر تعداد این پروازها، افزایش یابد تورهای گردشگری ترکیه برای اقامت ارومیه را انتخاب کرده و این شهر تبدیل به یک کریدور مهم بین ترکیه و ایران خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع یوکسک‌اوای ترکیه همچنین از طولانی بودن بروکراسی اداری در مرز سرو انتقاد کرد و خواستار حل این موضوع شد.

به گزارش ایرنا، یوکسک اوا در استان حکاری در جنوب شرقی ترکیه واقع شده و نزدیک ترین شهر این کشور به ارومیه، مرکز آذربایجان غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha