تصویب هفت هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال برای تقویت زیرساخت‌های اربعین در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا- رهاورد سفر «مجید میراحمدی» رییس ستاد اربعین کشور به استان کرمانشاه تصویب هفت هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال اعتبار برای تقویت زیرساخت های اربعین در استان بود. این مبلغ صبح جمعه در جلسه ستاد اربعین استان با حضور استاندار کرمانشاه، سردار میراحمدی و مسوولان ملی و استانی در استانداری به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین از چند سال قبل به محل تردد زائران عتبات عالیات و اربعین تبدیل شده و سال گذشته از این مرز حدود یک میلیون نفر تردد کردند و پیش بینی مسوولان برای امسال حضور حدود ۲ میلیون زائر از این مرز است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مسوولان ستاد اربعین کشور روز پنجشنبه به صورت میدانی از مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین بازدید کردند و امروز جمعه نیز در نشستی مشکلات این مرز با حضور مسوولان ملی و استانی بررسی شد که تصویب هفت هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال اعتبار برای ترمیم آسفالت جاده ها، راه اندازی کارخانه یخ، تامین آب و یخ و سایر مایحتاج مورد نیاز زائران اربعین از جمله دستاوردهای این نشست بود.

براساس اعلام «طهماسب نجفی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار اربعین در استان کرمانشاه هزینه شد.

وی همچنین گفت که زوار اربعین از چهار محور وارد استان کرمانشاه می شوند و حدود ۳۳۰ کیلومتر از جاده های استان نیز زیربار ترافیک می رود از این رو نیازمند همکاری شهرداری های مسیر و راهداری برای روکش آسفالت، روشنایی، ایجاد حفاظ های بتنی و رفع لکه گیری جاده ها هستیم.

رییس ستاد اربعین کشور نیز در این نشست با بیان اینکه سال گذشته مرز خسروی در مراسم اربعین با وجود مسایل و مشکلاتی که وجود داشت، خوش درخشید، گفت: تردد رفت و برگشت حدود یک میلیون زائر از این مرز محصول برنامه ریزی، مجاهدت و تلاش های شبانه روزی و میدانی مسوولان استان بود که در نهایت رضایت مندی زائران اربعین را به همراه داشت.

«مجید میراحمدی» با اعلام اینکه امسال بهتر از سال قبل در مرز خسروی میزان زائران خواهیم بود، افزود: پروژه های اولویت دار در حوزه اربعین در استان کرمانشاه را امسال مورد حمایت قرار می دهیم و به دنبال حل مشکلات استان در این حوزه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه رایزنی ها و پیگیری های لازم برای رفع مشکلات در آن طرف مرز خسروی نیز انجام شده است، گفت: توافقات خوبی با طرف عراقی برای رفع مشکلات مرز منذریه تا بغداد انجام شده و بازهم این موضوع را تا رفع مشکلات پیگیری می کنیم.

استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه اعتبارات روکش آسفالت استان سال گذشته خوب بود اما امسال کاهش یافته است، گفت: باتوجه به حجم بالای تردد از جاده های استان درخواست تامین اعتبارات مورد نیاز برای روکش آسفالت و بهسازی جاده های منتهی به مرز را داریم.

«محمدطیب صحرایی» همچنین با اشاره به گرمای هوای مرز خسروی، خواستار تامین به موقع آب و یخ مورد نیاز زائران شد و افزود: راه اندازی به موقع کارخانه های یخسازی در غرب استان می تواند بخشی از مشکلات تامین یخ مورد نیاز را رفع کند.

مرادی نماینده وزارت نیرو در این جلسه نیز گفت که ۲۱ میلیون بطری آب معدنی نیم لیتری و ۴۰ هزار قطع یخ امسال در مرز خسروی توزیع می شود و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

ضامنی ، نماینده سازمان شهرداری ها نیز اعلام کرد که ۱۶۰ دستگاه اتوبوس برای خدمات رسانی به زائران اربعین در استان کرمانشاه در نظر گرفته شده و همچنین آمادگی داریم اتوبوس های از کار افتاده را نیز تعمیر کنیم و به ناوگان حمل و نقل استان کرمانشاه برگردانیم.

«فتح الله حسینی» نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تامین اعتبارات مورد نیاز برای اتمام بیمارستان خیرساز سرپل ذهاب شد و گفت: این بیمارستان اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با ۲ هزار میلیارد ریال تکمیل می شود و وزارت بهداشت هم اگر ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز آن اختصاص دهد می توان بیمارستانی استاندارد و مجهز راه اندازی کرد.

تاریخ اربعین در تقویم شمسی برابر با یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha