۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85509429
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تجاری‌سازی "کنگر" در ۳۸ هکتار از اراضی ملایر

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۹
کد خبر: 85509429
تجاری‌سازی "کنگر" در ۳۸ هکتار از اراضی ملایر

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: برای نخستین بار با حضور یک سرمایه‌گذار، گیاه "کنگر" در ۳۸ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان تجاری‌سازی شد.

"علیرضا زنگنه" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کنگر امسال برای نخستین بار به شکل الگویی در اراضی کشاورزی این شهرستان اجرایی شد و هم اکنون در حال برداشت است.

وی با بیان اینکه کنگر یک گیاه مناسب برای صادرات است که مصرف دارویی دارد افزود: شرکت صنعت‌کاران حسن‌خانی به عنوان سرمایه‌گذار برای کشت گیاه کنگر ورود پیدا کرد که ملایر در این حوزه پیشگام استان است.

زنگنه ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گیاه کنگر در روستای "قجرآب" اجرا شد که آب و هوای این شهرستان مساعد برای کشت این محصول است.

وی با اشاره به مصارف متفاوت گیاه کنگر، گفت: از بذر این گیاه به عنوان آجیل و از ساق و برگ آن به عنوان مصرف دارویی استفاده می‌شود و ریشه کنگر نیز به شکل کنسرو قابل استفاده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: کنگر به اشکال مختلف در کشورهای حاشیه خلیج فارس مصرف می‌شود و برای صادرات بسیار مناسب است و درآمد بالایی برای کشاورزان دارد.

زنگنه با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان در کشت گیاهان دارویی، افزود: پیش‌بینی تولید گیاهان دارویی در این شهرستان ۳۴۸ تُن است.

وی با بیان اینکه ملایر در کشت گیاهان دارویی زعفران و گل محمدی رتبه نخست استان را دارد، بیان کرد: گیاهان دارویی در ۱۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر در تناوب کشت قرار دارند.

به گزارش ایرنا؛ عصاره "کنگر" حاوی آنزیمی است که با گشاد کردن رگ‌های خونی، جریان خون را تسهیل می‌کند، در نتیجه، فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کنگر از جمله گیاهان منحصر به فردی است که به دلیل دارا بودن فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی فراوان، نقشی مؤثر در ارتقای سلامت بدن ایفا می‌کند، وجود این ترکیبات مفید در کنگر، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف دارویی و خوراکی تبدیل کرده است.

هفت مورد از فواید مهم گیاه کنگر، کاهش و تنظیم سطح کلسترول خون، کمک به تنظیم فشار خون، بهبود سلامت کبد، بهبود سلامت گوارش، کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر، کاهش قند خون و پیشگیری از سرطان می‌توان اشاره کرد.

علاوه بر این، کنگر منبع غنی از پتاسیم است، پتاسیم به دفع سدیم اضافی از بدن از طریق ادرار کمک می‌کند و به این ترتیب، فشار خون را به طور طبیعی تنظیم می‌کند.

کنگر به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، فواید بسیاری برای سیستم گوارش به ارمغان می‌آورد، فیبر با ترویج رشد باکتری‌های مفید روده به سلامت گوارش کمک می‌کند و خطر ابتلا به برخی سرطان‌های روده را نیز کاهش می‌دهد.

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که عصاره کنگر می‌تواند در مهار رشد سلول‌های سرطانی نقشی موثر ایفا کند، این خاصیت ضد سرطانی به واسطه وجود آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی نظیر روتین، کورستین، سیلیمارین و اسید گالیک در این گیاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha