تصویربرداری از بلعیدن مار پلنگی توسط مار کبری در ارتفاعات خراسان رضوی+ فیلم

مشهد- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: صحنه کم نظیر بلعیدن مار پلنگی توسط یک کفچه مار (کبری) در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع "بزمای" شهرستان زاوه در این استان فیلم برداری و ثبت شد.

علی اله‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خورده شدن مارها توسط یکدیگر پدیده‌ای نادر است که هر کسی شانس آن را ندارد این لحظه را از نزدیک ببیند، اما این اتفاق جذاب توسط "سلطانی" همیار محیط زیست در شهرستان زاوه به ثبت رسید.

وی ادامه داد: کفچه مار در شیب های صخره ای تا ارتفاع سه هزار متری زندگی می‌کند که این گونه غربی ترین پراکنش را در میان مارهای کبری آسیایی دارد؛ در هنگام احساس خطر ناحیه گردن خود را پهن و قسمت جلوی بدن خود را از زمین بلند می‌کند؛ این مار با طول ۱۶۵ سانتیمتر ( حداکثر)، بدون پولک گونه ای و دارای ۲۱ ردیف پولک صاف پشتی است که به صورت تخم گذاری زاد و ولد کرد و جمعیت آن در ایران متوسط است.

وی با اشاره به ویژگی های ماری که در این فیلم بلعیده شد، گفت: این گونه از مار بدنی به رنگ نخودی، خاکستری، قهوه‌ای، قهوه‌ای متمایل به زیتونی، خاکستری متمایل به زرد و یا خاکستری متمایل به قهوه‌ای روشن یک دست و یا با خطوط و نقوش متفاوت دارد.

وی با بیان اینکه این مار در هر بار زادآوری سه تا هفت تخم می گذارد، اظهار کرد: پراکنش جهانی این گونه درکشورهای ایران، قزاقستان، یونان، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، سوریه، یونان، فلسطین، اردن، لبنان، پاکستان، عراق، افغانستان، مغولستان و چین است.

اله پور اظهار کرد: این مار غیر سمی است و هنگام احساس خطر مانند افعی‌ها خود را جمع کرده و صدای هیس هیس از خود تولید می‌کند و سر خود را به منظور گاز گرفتن به سمت جلو پرت می کند.

به گزارش ایرنا، ۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha