۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85509537
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پناهی برای سگ‌های بلاصاحب بجنورد

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۳
کد خبر: 85509537
پناهی برای سگ‌های بلاصاحب بجنورد

بجنورد-ایرنا- شهرداری بجنورد گام‌های بزرگی را برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحبی که یک روزی از معضلات زیست محیطی مرکز خراسان شمالی محسوب می‌شد، برداشته است و با ایجاد سرپناه و تزریق اعتبارات جدید سعی در ساماندهی این معضل دارد.

به گزارش ایرنا، پرسه‌زنی سگ‌های بی‌پناه در کوچه و خیابان‌های شهر بجنورد در طول سال‌های گذشته به معضلی جدی برای شهروندان تبدیل شده بود اما با راه‌اندازی کمپ نگهداری و ساماندهی این سگ‌ها توسط شهداری مرکز خراسان شمالی به تدریج شرایط بهتری را این حیث در سطح شهر شاهد هستیم.

بر پایه آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی؛ سالانه ۲ هزار مورد گزش انسان به وسیله حیوانات در استان رخ می دهد که بیشتر آن مربوط به سگ‌ها است و در این میان پرسه سگ‌ها که بعضا به صورت گله ای در شهرها جولان می دهند سبب گلایه شهروندان شده است.

ایجاد و راه‌اندازی کمپ ساماندهی این سگ‌ها در بجنورد و اختصاص پنج میلیارد ریال بودجه برای ساماندهی این سگ ها و ارائه خدماتی جهت بررسی بیماری‌های احتمالی و نیز عقیم سازی آنها، مردم محلات مختلف شهر را نیز از گزند این حیوانات در امان نگه داشته است.

راهکاری برای ایجاد تعادل سگ‌ها

شهردار بجنورد در خصوص طرح ساماندهی سگ های بلاصاحب گفت: مخالف برخورد خشن در طرح جمع آوری سگ ها هستیم و این حیوانات جمع آوری و در کمپ نگهداری می شوند.

سید محمدعلی کشمیری اظهارکرد: وجود سگ های بلاصاحب در سطح شهر از معضلات بجنورد محسوب می شود که به دفعات شهروندان به آن اشاره کرده اند و مورد اعتراض بوده است.

وی افزود: تعداد و قدرت زادآوری این حیوان بسیار بیشتر از تعداد جمع آوری توسط عوامل شهرداری است ولی با اجرای این طرح تعداد زاد و ولد این حیوان به تعادل می رسد.

شهردار بجنورد اضافه کرد: رها سازی سگ بلاصاحب در چرخه طبیعت بسیار زیاد است و از شهرک ها و روستاهای اطراف به فضای شهر راه پیدا می کنند.

پنج میلیارد ریال بودجه برای ساماندهی

وی ادامه داد: پنج میلیارد ریال بودجه برای جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد جذب شده است که امید می رود دانشگاه علوم پزشکی و دوستداران محیط زیست نیز در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا در نهایت ضمن حفظ سلامت شهر، این معضل مدیریت شود.

کشمیری گفت: دامپزشکی باید با شهرداری همکاری بیشتری در بحث عقیم سازی و جلوگیری از افزایش جمعیت این حیوان داشته باشد.

وی بیان کرد: هیچ برخورد خشنی با این حیوان وجود ندارد و بنا بر ضوابط و رعایت اصول اخلاقی آماده هرگونه همکاری با دوستداران محیط زیست و دوستدارن حقوق حیوانات هستیم.

بجنورد شهر پایلوت کدبندی سگ‌ها

شهردار بجنورد در ادامه گفت: طرح پایلوت ساماندهی سگ های بلا صاحب به روش کد گذاری محله ای و شروع جمع آوری نقطه ای به تازگی اجرا شده است.

وی اظهارکرد: این سگ ها دارای پلاک بر روی گوش هستند و شهروندان می توانند از این طریق آنها را شناسایی کنند.

کشمیری ادامه داد:، بیماری زایی در بین شهروندان از خطرهای افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در جامعه است که برای جلوگیری از این امر، سگ های ولگرد در بجنورد از لحاظ بیماری به صورت مستمر کنترل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری بجنورد برای جلوگیری از افزایش جمعیت به جای امحا و نابودی سگ های ولگرد براساس دستورالعمل وزارت کشور واکسیناسیون، نگهداری و عقیم سازی این حیوانات را انجام می دهد.

شهردار بجنورد گفت: کنترل جمعیت سگ‌ها با روش عقیم سازی سبب کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان شده و روشی موثر و مفیدتر است.

به گزارش ایرنا، براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha