نارضایتی کوبا از حضور «بدون دعوت» زیردریایی آمریکایی در گوانتانامو

تهران- ایرنا- کوبا حضور «بدون دعوت» یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا در قلمرو اشغال شده و غیرقانونی پایگاه دریایی گوانتانامو در حدود ۸۰۰ کیلومتری هاوانا را رد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، کارلوس فرناندس دِ کاسیو دومینگس (Carlos Fernández de Cossío Domínguez) معاون وزیر امور خارجه کوبا در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد که کوبا، حضور بدون دعوت زیردریایی جنگی آمریکایی در خلیج گوانتانامو (جنوب شرقی کوبا) را تایید نمی‌کند زیرا چنین بازدیدهای دریایی باید از طریق یک دعوت (رسمی) صورت گیرد و اکنون این چنین نیست.

وی گفت: ما از حضور زیردریایی در قلمرو خود که متعلق به قدرتی است که سیاست رسمی و عملی خصمانه علیه کوبا را حفظ می‌کند، خوشمان نمی‌آید.

معاون وزیر امور خارجه کوبا همچنین ماهیت «غیرقانونی و غیرقابل قبول» اشغال بخشی از خاک کوبا در استان شرقی گوانتانامو توسط یک قدرت خارجی (ایالات متحده) «برخلاف خواست مردم کوبا» را یادآور شد.

کاسیو گفت: این یک اشغال نظامی غیرقانونی است و این چیزی است که تفاوت را ایجاد می‌کند.

طبق اعلام فرماندهی جنوبی ایالات متحده، زیردریایی تهاجمی سریع یو اس اس هلنا (USS Helena) متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده، ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) وارد آب های پیرامونی پایگاه دریایی گوانتانامو شد.

بیانیه فرماندهی جنوب یک روز پس از ورود یک ناو جنگی روسی به بندر هاوانا صادر شد که تا ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) در یک بازدید رسمی در آنجا به سر می‌برد.

این ناوگان متشکل از ناوچه گورشکوف (Gorshkov)، زیردریایی هسته‌ای کازان (Kazan)، نفتکش ناوگان نفت پاشین (Pashin) و یدک‌کش نجات نیکولای چیکر (Nikolai Chiker) است.

پیش از این، وزارت امور خارجه کوبا اعلام کرده بود که «هیچ یک از کشتی‌ها سلاح هسته‌ای حمل نمی‌کنند، بنابراین توقف آن‌ها در کشور تهدیدی برای منطقه نیست».

به گفته وزارت امور خارجه کوبا، این سفر «با روابط تاریخی دوستی میان کوبا و روسیه مطابقت دارد» و علاوه بر آن مطابق با «مقررات بین‌المللی است که کوبا یکی از کشورهای عضو آن (جامعه بین الملل) است».

دولت کوبا اطمینان داد که این دیدارهای رسمی یک رویه تاریخی کوبا با کشورهایی است که با آن‌ها روابط دوستی و همکاری برقرار می‌کند.

از دیروز جمعه تا ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد)، کشتی گشتی نیروی دریایی سلطنتی کانادا، HMCS Margaret Brooke و کشتی آموزشی ونزوئلایی AB Simón Bolívar قرار است وارد بندر هاوانا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha