گام‌های فارس برای حل بحران کم‌آبی: شتاب‌بخشی پروژه‌ها، یاری گرفتن از ائمه جمعه

شیراز-ایرنا-بحران کم‌آبی در استان فارس موجبات تسریع در اجرای پروژه‌های تأمین آب این استان را فراهم کرده و متولیان حوزه آب نیز برای برطرف کردن این معضل خواستار ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب از تریبون‌های نمازجمعه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کم‌آبی و کم بارشی سالهاست گریبانگیر این استان پهناور شده به گونه‌ای که بارش‌های اخیر در پاییز و زمستان سال گذشته هم نتوانست به حل این بحران کمک کند، برای برطرف شدن این مشکل برنامه‌ریزی جهت انجام یکسری اقدامات ریشه‌ای به منظور مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب در دستورکار متولیان این حوزه قرار گرفت.

تشکیل کمیته پایش و رصد آب

یکی از این اقدامات تشکیل کمیته پایش و رصد آب شرکت آبفا فارس بود؛ کمیته‌ای که به منظور بررسی وضعیت منابع آب شهرها و روستاهای استان و اقدامات پیشگیرانه و رفع نیازمندی‌های این حوزه برای گذر از ماه‌های گرم سال با حضور مدیر عامل شرکت و سایر اعضا تشکیل و مقرر شد که این کمیته به صورت روزمره اطلاعات منابع آب شهرها و روستاها را به روزرسانی کند.

بازدیدهای میدانی برای حل مشکل کم‌آبی در شهرستان‌های مختلف

از دیگر اقدامات برای مدیریت صرفه‌جویی در مصرف آب تسریع در اجرای پروژه‌های تأمین آب در نقاط بحرانی فارس بود؛ بر همین اساس مدیرعامل شرکت آبفا فارس با سفر به شهرستان‌های مختلف به بازدید از وضعیت آبرسانی این شهرستان‌ها و حل مشکلات دغدغه آبی مردم در مناطق مختلف فارس پرداخت.

شهرستان سروستان یکی از شهرستانهایی بود که در روزهای اخیر مقصد متولیان حوزه آب بود که پس از بررسی وضعیت آب شرب مردم این شهرستان‌، شرکت آبفا فارس اعلام کرد که عملیات اجرایی چند پروژه آبرسانی جدید روستایی در سروستان به زودی آغاز می‌شود.

مدیر عامل آبفا فارس در ادامه بازدید از پروژه های آبرسانی این شهرستان با حضور در شهر کوهنجان از مجموعه آبرسانی کوهنجان – شورجه دیدن کرد و در خصوص حفر یک حلقه چاه جدید برای تقویت این مجموعه قول مساعد داد.

علی شبانی سپس به روستای کنو رفت و اجرای خط انتقال آب برای این روستا و حفر یک حلقه چاه برای مجموعه آبرسانی محمدی را برنامه شرکت آبفا فارس به منظور بهبود آبرسانی در این منطقه عنوان کرد.

مدیرعامل آبفا فارس پس از بازدید از روند آبرسانی به مردم روستای مؤمن آباد، به سروستان بازگشت و در خصوص تجهیز چاه شماره پنج این شهر هم دستورات لازم را صادر کرد.

در حال حاضر هم مدیر عامل شرکت آبفا فارس نسبت به بحران کم‌آبی در استان هشدار داده و در نامه‌ای به ائمه جمعه این استان، خواستار ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب از تریبون نماز جمعه و نماز جماعات مساجد شده است.

تعمیر و بازسازی خط انتقال آب سد درود زن به شهر مرودشت از دیگر اقداماتی بود که در سال جاری برای بهبود آبرسانی به مردم فارس صورت گرفت.

خط انتقال ۶۰۰ میلیمتریGRP سد درودزن به مرودشت در این شهرستان دچار مشکل شده بود که با تعمیر و بازسازی این خط آبرسانی به مردم این شهر به حالت عادی بازگشت.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس همچنین سفری به شهرستان کوهچنار داشت و در این سفر با شرکت در جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان کوهچنار، ضمن بررسی آخرین وضعیت منابع آب شرب، به بحث در خصوص آبرسانی به مردم شهر و روستاهای این شهرستان پرداخت.

او همچنین با سفر به شهرستان مهر، مسائل مربوط به آبرسانی شهری و روستایی را مورد بررسی قرار داد و پیشنهاد کرد که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید زیرساخت‌های آبرسانی ترمیم شود.

افزون بر سفرهای شهرستانی مدیرعامل آبفا در روزهای اخیر، مدیر دفتر مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب کشور نیز با سفر به استان فارس از وضعیت منابع آب و روند آبرسانی شهری و روستایی شهرستان فارس بازدید کرد.

او پس از حضور در جلسه بررسی وضعیت آب آشامیدنی شهر فسا در جلسه‌ای در فرمانداری شرکت کرد و پس از بحث و تبادل نظر در خصوص نیازمندی‌های حوزه آبرسانی شهرستان فسا، مقرر شد نسبت به برق‌رسانی به ۲ حلقه چاه آهکی جدید در منطقه موردی و اجرای یک کیلومتر خط انتقال و تجهیز چاه اقدام شود.

بدین ترتیب مهندسی مجدد ۶ حلقه چاه در مهدی آباد و یک حلقه چاه در زیتونک نیز در دستور کار قرار گرفت.

طی این جلسه در خصوص مطالعه چند حلقه چاه در مسیر خط انتقال ایج به موردی و فسا جهت استفاده از خط انتقال موجود نیز توافق شد.

یاری طلبیدن از ائمه جمعه

در حال حاضر هم مدیر عامل شرکت آبفا فارس نسبت به بحران کم‌آبی در استان هشدار داده و در نامه‌ای به ائمه جمعه این استان، خواستار ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب از تریبون نماز جمعه و نماز جماعات مساجد شده است.

شبانی در این نامه خواستار مشارکت و همکاری بیش از پیش ائمه جمعه و جماعات این استان، در مدیریت مصرف آب، ترویج و تبیین فرهنگ صرفه‌جویی در جامعه شد.

در نامه مدیرعامل آبفا به ائمه جمعه آمده: اقلیم خشک و نیمه خشک استان، تداوم خشکسالی‌های سنواتی، استحصال بی‌رویه از منابع آبی موجود، رشد جمعیت و افزایش الگوی مصرف موجب شده تا روز به روز شاهد ضعیف‌تر شدن سفره‌های زیر زمینی که عمده منابع تأمین آب شرب و بهداشتی جمعیت استان را تشکیل می‌دهند باشیم.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در این نامه تلاش‌های یک سویه مسئولین در جهت کنترل بحران را ناکافی دانسته و آورده است: در کنار تلاش‌های بی وقفه مسئولین و متولیان تأمین آب شرب در زمینه طراحی، اجرا و بهره‌برداری از تأسیسات آب و فاضلاب، باید الگوی مصرف جامعه نیز تغییر یابد.

وی یکی از مهمترین عوامل رشد صنعت، اشتغال و بقای سکونت در روستاها و شهرهای کوچک را دسترسی به منابع آبی پایدار توصیف کرده و افزوده: با افزایش نیازها به آب، شاهد گسترش آلوده‌سازی منابع آبی موجود و تهدید این منابع توسط آلاینده‌های انسان‌ساز هستیم.

مدیرعامل آبفا تجاوز به حریم چاه‌ها و منابع تأمین آب شرب که دارای شاخص‌های بسیار بالاتری نسبت به آب کشاورزی و صنعت هستند را از دیگر چالش‌ها عنوان کرده و افزوده است: با پیشرفت علوم و افزایش سطح رفاه اجتماعی، انتظارات و نیازهای مصرف‌کنندگان جهت دریافت خدمات مطلوب‌تر افزایش یافته است؛ بنابراین صیانت از منابع آب که بزرگترین دارایی‌های موجود انسان است را باید یکی از وظایف ملی و اجتماعی دانست که لازمه آن آگاهی بخشی و ایجاد حمیت عمومی با احساس مسئولیت همگانی است.

شبانی حمایت و پشتیبانی از مأموران و خدمتگزاران مردم در صنعت آب و فاضلاب شهرها، بخش ها و روستاهای استان در مسیر حفظ و حراست از این ثروت گرانبها و غیر قابل جایگزین را بسیار ضروری دانست و ترویج فرهنگ صرفه جویی و مصرف صحیح از این نعمت بی‌بدیل الهی را در کاهش مشکلات ناشی از کم آبی و بعضاً بی‌آبی، بسیار مفید و اثر بخش توصیف کرد.

در استان فارس برای مدیریت مصرف آب برنامه ایمنی آب طبق برنامه‌ریزی مستمر و مدون در حال اجراست؛ این برنامه در سه شهر و ۲ روستای فارس، شامل شهرهای نی ریز، زرقان، فسا و روستاهای علی آباد شهرستان اقلید و دالین شهرستان سپیدان به طور کامل اجرایی شده است

مدیر عامل آبفا فارس با تأکید بر این مطلب که پرداخت هزینه‌های آب مصرفی( آب بها) و جلوگیری از وصل انشعابات غیر قانونی که تجاوز به منابع عمومی و بیت المال محسوب می‌شود، شرکت آبفا فارس را در مسیر ارائه خدمات مطلوب‌تر قلمداد کرد و یادآور شد: این مهم موجب پویایی بیشتر و تقویت شرکت آب و فاضلاب استان فارس، جهت ارائه خدمت مطلوب‌تر، انجام تعمیرات به موقع و پرداخت هزینه‌های بسیار بالای خرید مواد گندزدایی، تجهیزات، ماشین آلات و حق الزحمه پرسنل زحمتکش پیمانکاران فعال در این حوزه می‌شود.

او ضمن درخواست یاری از ائمه جمعه و جماعات استان با توجه به دارا بودن پایگاه اجتماعی و دینی در جامعه و نفوذ کلام در میان نمازگزاران و دین مداران جامعه، خواستار ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و تأکید بر لزوم صرفه جویی در این خصوص به ویژه در ماه مبارک رمضان، با استفاده از تریبون نماز جمعه و جماعات شده است.

برنامه ایمنی آب

در استان فارس برای مدیریت مصرف آب همچنین برنامه ایمنی آب (Water Safety Plan) طبق برنامه‌ریزی مستمر و مدون در حال اجراست؛ برنامه‌ای که بر اساس یک برنامه جهانی و بنا به دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت نیرو، از سال ۱۳۹۳ با هدف حفظ بهداشت و سلامت آب از حوضه آبریز تا نقطه مصرف، در استان های کشور با همکاری ارگانهای ذیربط ، آغاز شده است

این برنامه در سه شهر و ۲ روستای فارس، شامل شهرهای نی ریز، زرقان، فسا و روستاهای علی آباد شهرستان اقلید و دالین شهرستان سپیدان به طور کامل اجرایی شده و افزون بر تأیید ممیزین کشوری، گواهی نامه اجرای این برنامه در شهرها و روستاهای مذکور از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعطا شده است.

در شهرهای اقلید، استهبان و روستای جوی سفید شهرستان بوانات نیز اجرای این برنامه(Water Safety Plan ) انجام شده که پس از دو مرحله ممیزی در شرف اخذ گواهینامه ایمنی آب می باشند؛ همچنین در سال ۱۴۰۳ اجرا و پیاده سازی این برنامه در شهر ارسنجان و روستای دهنو شهرستان خنج آغاز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha