صادق یاری در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: رقابت در شبکه خانگی بسیار شدیدتر شده و سریالسازی به مراتب حساستر از تولید فیلم شده است. سینمای ایران در این یکی، دو سال با حضور کارگردانهایی مواجه شده که هیچ برنامه اقتصادی برای جلب مخاطب در گیشه ندارند و فقط اشتیاق عجیبی برای تولید فیلم دارند و در نهایت با سرمایههای ارگان و نهادها یا سرمایههای سرگردان، فیلمهایی میسازند که جایش سینمای آزاد قدیم یا هنروتجربه فعلی است و نه سینمای حرفهای.
وی ادامه داد: در مقابل، شبکه خانگی چون در رقابت شدید با محصولات خارجی اعم از سریالهای اروپایی و آمریکایی تا سریالهای کره ای و ترک قرار دارد، تلاش داشته روبه جلوتر حرکت کند و با وسواس بیشتری در انتخاب متن و کیفیت تولید پیش برود تا در نتیجه آن، محصولات بهتری تولید شود. در همین دو سال اخیر سریالهای به مراتب بهتری نسبت به قبل تولید شده است.
در همه جای دنیا، پلتفرمها مسیر رو به رشدی را میگذرانند و در ایران هم باید به سمت افزایش پلتفرمهای قدرتمند برویم
مدیر موسسه سرورسانه پارسیان درباره برنامههای خود برای تولید سریال گفت: تولید یک سریال کاملا متفاوت از منظر مضمون به نام غربت را در دستور کار داریم. این سریال نهتنها موضوع کاملا متفاوتی دارد بلکه از نظر فرم هم کار تازهای در شبکه خانگی به شمار میرود. به جز اینها البته تولید یکی، دو تاکشو و رئالیتیشوی سرگرمکننده را در مرحله طراحی داریم.
یاری که سابقه تولید یا عرضه سریالهای مخاطبپسند در گونههای مختلف مانند «سیاوش»، «گلشیفته»، «دیو و ماه پیشونی»، «عاشقانه»، «هشتگ خاله سوسکه»، «کرگدن» و... را در کارنامه دارد درباره آینده شبکه خانگی گفت: در همه جای دنیا، پلتفرمها مسیر رو به رشدی را میگذرانند و در ایران هم باید به سمت افزایش پلتفرمهای قدرتمند برویم. الان دو تا سه پلتفرم فعال داریم ولی باید برای جمعیت هشتاد و اندی میلیونی، به مراتب پلتفرمهای فعال بیشتری داشته باشیم که دامنه متنوع مخاطبان از کودک و نوجوان تا جوانان و بزرگسالان و دختران و پسران و... را دربرگیرد. پلتفرم ها باید به سمت کارهای جدیدتر رفته و در کنار سریال به سمت تولید محتواهای دیگر هم بروند.
تهیهکننده درام «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی که از آثار متفاوت سالیان اخیر سینمای ایران بوده، خاطرنشان کرد: در بحث تولید سینمایی، ترجیحمان این است که همچنان به سمت تولید آثاری برویم که حرف تازه برای گفتن داشته باشند و به جای دنبالهروی جریان مینیمال جشنوارهای یا لاتگرافی، به سمت ارائه مصادیقی باشند که نه برای امروز که برای آیندگان، حرفی برای گفتن داشته باشند.
یاری گفت: در تولید «پسرکشی» کاملا نقطه متفاوت جهانبینی ما در تولید سینمایی ملموس بود و باعث شد در اوج کرونا و در اکران آنلاین، جزو پرمخاطبترین آثار باشیم و سپس در اکرانهای خارجی از کانادا گرفته تا آمریکا، مخاطبان خاصی را داشتیم که از تلقی فرازمانی اثر خوششان آمده بود. واقعیت آن است که سینمای مدرن ایران هم به چنین محصولاتی نیاز دارد.
وی درباره ارتباطات بیشتر میان سینما، تلویزیون و شبکه خانگی گفت: زمانی بود که مدیران سینمایی از طریق موسسه رسانههای تصویری در تولید فیلمها مشارکت میکردند و آن هم با خرید رایت آثار بود ولی به جای آن که آن موسسه، آرشیو غنیاش را به پلتفرم بدل کنند، تعطیلش کردند. الان هم باید جبرانمافات کنند و قطعا برنامهای داشته باشند برای ایجاد یک پلتفرم تخصصی در زیرمجموعه بنیادی مانند فارابی که هم آرشیو چهل و چند سال این بنیاد را در آن ارائه کنند و هم جریان اکران سینما را به اکران آنلاین متصل کنند. در عین حال تلویزیون و شبکه خانگی هم باید تعاملات بیشتری کنند و از محصولات یکدیگر استفاده کنند.
نظر شما