ترافیک دانشجوی خارجی در مازندران رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم

ساری - ایرنا - دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم با دانشگاه های کشورهای مسلمان منطقه سبب شد مازندران این خطه خوش آب و هوای شمال کشور به یکی از کانون های مهم جذب دانشجویان خارجی در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور یکی از سیاست های راهبردی آموزشی در دولت سیزدهم بوده است.

کسب رتبه های ممتاز از سوی دانشگاه های معین و موثر در مازندران سبب شد که این دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم اثر بخش بوده و این استان به کانونی برای جذب دانشجویان خارجی تبدیل شود.

فاصله نزدیک دانشگاه های مازندران، به خصوص دانشگاه معین استان به ساحل خزر سبب شد که دانشجویان خارجی به همراه خانواده های آنها تحصیل در این استان برای آنها جاذبه داشته باشد و ایام خوشی را در زمان تحصل تجربه کنند.

ترافیک دانشجوی خارجی در مازندران رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم

دانشجویان خارجی که برای تحصیل به مازندران سفر کردند از کشورهای عراق، سوریه، یمن، افغانستان، اندونزی و نیجریه برای تحصیل خود را به این خطه از شمال رساندند.

این دانشجویان در رشته های مختلف پزشکی و علوم انسانی، علوم پایه، زبان های خارجی، تربیت بدنی، الهیات و علوم قرآنی، به همراه علوم اقتصادی و گردشگری در دانشگاه های مازندران تحصیل می کنند.

در این مسیر دولت سیزدهم در درون دیپلماسی منطقه‌ای خود، همکاری‌های بین‌المللی در عرصه علم و فناوری را از نظر دور نداشته و دیپلماسی علمی و فناوری بطور مداوم در دستورکار مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم قرار گرفته است.

ترافیک دانشجوی خارجی در مازندران رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم

دیپلماسی علمی به معنای شکل‌دادن به ارتباطات و همکاری‌های علمی بین کشورها است تا بستری مشترک بر پایه دانش و خرد برای حل عالمانه مشکلات مشترک و مشارکت برای مقابله با معضلات ملی و جهانی فراهم شود.

با این هدفها، نوعی پیوند بین رایزنان علمی و سیاسی برقرار می‌شود تا زمینه برای فعال شدن دیپلماسی علمی فراهم شود؛ امروز با سرعت گرفتن روند تولید علم و فناوری، دیپلماسی علمی و به دنبال آن تبادل اطلاعات و تازه‌های دانش بیش از پیش یافته است.

دیپلماسی علمی کشور ایران نیز هماهنگ با رشد علمی و فناوری و کسب رتبه ها خوب علمی جهان فعال است و در مسیر یکی از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیش می‌رود.

دانشگاه مازندران پیش رو

دانشگاه مازندران واقع در ساحل خزر در بابلسر در بین دانشگاه های مازندران بیشترین دانشجوی خارجی را از کشورهای مختلف جذب کرد.

دانشگاه مازندران به همراه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل حدود هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل دارند که از این تعداد دانشجوی خارجی دانشگاه مازندران با ۶۲۹ دانشجوی خارجی در بین دانشگاه های مازندران بیشترین دانشجوی خارجی را جذب کرد.

ترافیک دانشجوی خارجی در مازندران رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم

بابلسر که به نگین گردشگری کشور شهرت دارد با جاذبه های خوب طبیعی دانشجویان خارجی به همراه خانواده های آنها این شهر ساحلی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

از طرف دیگر تنوع رشته های مختلف در دانشگاه مازندران به همراه حضور اساتید مجرب در این دانشگاه سبب شد که فرایند جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه افزایشی باشد.

دانشجویان خارجی که برای تحصیل به دانشگاه مازندران سفر کردند از کشورهای عراق، سوریه، یمن، افغانستان، اندونزی و نیجریه برای تحصیل خود را به این خطه از شمال رساندند.

این دانشجویان در رشته های مختلف پزشکی و علوم انسانی، علوم پایه، زبان های خارجی، تربیت بدنی، الهیات و علوم قرآنی، به همراه علوم اقتصادی و گردشگری در دانشگاه های مازندران تحصیل می کنند.

جذب دانشجوی پزشکی برای اولین بار

در این پیوند رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: جذب دانشجوی خارجی در رشته پزشکی در این دانشگاه برای نخستین بار در دولت سیزدهم انجام شد.

علی مظفر پور بیان داشت: در حال حاضر ۱۹ دانشجوی پزشکی از کشور عراق در این دانشگاه تحصل می کنند که این آمار در ترم های بعدی افزایش خواهد یافت.

ترافیک دانشجوی خارجی در مازندران رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم

وی ادامه داد : تشکیل شورای بین المللی سازی دانشگاه جهت تسریع در روند جذب دانشجوی خارجی، شرکت در کارگاه های مهارت افزایی بین المللی، آموزش زبان انگلیسی به اعضای هیات علمی جهت تدریس در پردیس بین الملل، آموزش زبان انگلیسی به کارکنان پردیس دانشگاه جهت برقراری ارتباط موثر با دانشجویان خارجی، بارگذاری وبسایت انگلیسی دانشگاه، بارگذاری وبسایت عربی دانشگاه، تهیه خوابگاه جهت اسکان دانشجویان خارجی، تهیه و تنظیم کوریکولوم های انگلیسی، بازدید از دانشگاه هایی که تجربه های موفق در جذب دانشجویان خارجی داشته اند، از جمله اقداماتی بوده که جهت فراهم کردن بستر لازم برای جذب دانشجوی خارجی انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل همچنین گفت: حمایت دولت برای توسعه زیر ساخت دانشگاه علوم پزشکی بابل ستودنی است و با توجه به سیاست دولت سیزدهم که تکمیل طرح های نیمه تمام در اولویت قرار گرفته است، در همین راستا فرایند تکمیل طرح های عمرانی و زیرساختی دانشگاه علوم پزشکی بابل شتاب گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل که در سال ۱۳۶۲ مجوز تاسیس دریافت کرد در سال ۱۳۶۴ اولین گروه دانشجو را در این دانشگاه وارد شدند که این امر سبب شد تا این دانشگاه در بابل به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی در شمال کشور فعالیت خود را آغاز کند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل در منطقه جنوب شهر بابل و در ابتدای خیابان کشاورز واقع است. این دانشگاه در زمینی حدود ۴۰ هکتاری واقع شده است که مملو از درخت های هیرکانی به همراه درخت های نارنج، پرتقال و سیب است.

ترافیک دانشجوی خارجی در مازندران رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم

این درختان سر به فلک کشیده جلوه خاصی به دانشگاه علوم پزشکی بابل داده و به لحاظ جاذبه های گردشگری و میراثی یکی از ظرفیت های ممتاز گردشگری شهرستان محسوب می شود.

از سویی دیگر در برخی از ابنیه های این دانشگاه فهرست آثار میراثی نیز ثبت شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل دارای ۱۰ دانشکده و یک پژوهشکده اعم از دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی رامسر، دانشکده طب ایرانی، پردیس خودگردان، توانبخشی، بهداشت، پرستاری و مامایی از جمله دانشکده های این دانشگاه محسوب می شوند که در نهایت پژوهشکده سلامت هم در این دانشگاه فعالیت دارد.

دانشگاه علوم پزشکی بابل شامل هفت بیمارستان شامل مرکز آموزشی درمانی شهید یحیی نژاد بابل، شهید بهشتی، آیت الله روحانی، کودکان امیرکلا، شهید رجایی بابلسر، مرکز درمانی تخصصی ناباروری فاطمه زهرا، ۱۷ شهریور مرزیکلا و نیز دو کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید مرکزی بابل و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید خشرودپی دارا می باشد که سالانه ۷۰ هزار بیمار در این بیمارستان ها بستری می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha