۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۷
کد خبر: 85510921
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

میانمار پروژه‌های زیربنایی مشترک با چین و روسیه را احیا می‌کند

تهران- ایرنا- مقامات میانمار در راستای کاهش فشارهای داخلی، تلاش‌های خود را برای جذب شرکای کلیدی در توسعه زیرساخت با احیای پروژه‌های زیربنایی مشترک با چین و روسیه افزایش می‌دهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه ژاپنی نیکی آسیا در گزارشی نوشت: دولت نظامی میانمار جان تازه‌ای به پروژه‌های زیرساختی بزرگ با چین و روسیه می‌بخشد و در بحبوحه درگیری طولانی‌مدت با شورشیان مسلح در داخل، از آنها حمایت می‌کند.

یک کمیته جدید تحت رهبری آی کیاو، معاون وزیر برق میانمار، در حال حاضر بودجه و زمانبندی پروژه سد آبی «میتسونه» که در ایالت شمالی کاچین قرار دارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کار بر روی سد تحت نظر چین ابتدا در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. انتظار می‌رفت این سد سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد و در سال ۲۰۱۹ با ظرفیت تولید ۶ گیگاوات برق - معادل حدود ۶ راکتور هسته ای- راه اندازی شود.

اما این پروژه در میانمار با واکنش شدید روبرو شد، به این دلیل که قرار بود ۹۰ درصد تولید این سد به چین ارسال شود.

تین سین رییس جمهور وقت میانمار در سال ۲۰۱۱ ساخت و ساز این سد را به حالت تعلیق در آورد و از آن زمان این پروژه تبدیل به نمادی از دور شدن میانمار از چین تحت حاکمیت دولت دموکرات تبدیل شده است.

پروژه‌ی بندر دریای عمیق در منطقه اقتصادی ویژه «کیوکفیو» در ایالت غربی راخاین بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

در ماه دسامبر (آذر ۱۴۰۲) مقامات محلی میانمار با یک الحاقیه به قرارداد امتیاز احداث بندر با سرمایه‌گذاری مشترک به رهبری گروه دولتی (CITIC) چین، موافقت کردند.

مقامات محلی همچنین گزارش دادند که در روز گذشته یک هیات دیپلماتیک از چین برای ارزیابی پیشرفت پروژه در محل طرح حاضر شدند.

سو وین، معاون نخست وزیر میانمار در ماه مه (اردیبهشت ماه) خواستار شد تا کارهای اولیه در بندر به سرعت انجام داده شود. وی افزود: موضوع پرداخت غرامت به مردم محلی در ازای زمین تا حدود زیادی حل شده است.

بسیاری نسبت به توسعه زیرساخت های بزرگ در راخین و کاچین تردید دارند، زیرا درگیری‌های شدید میان ارتش میانمار و گروهای مسلح قومی همچنان ادامه دارد. اما دولت نظامی میانمار با توجه به منافع چین در این مناطق پیشروی می‌کند.

ایالت راخین نقطه کلیدی در مسیر اقتصادی چین-میانمار است و یک بندر دریایی عمیق در آنجا می‌تواند حمل و نقل را در این مسیر تسهیل کند. در همین حال، یک پروژه بزرگ برق‌آبی در کاچین می‌تواند به شکل پایدار برق چین را تامین کند.

دولت میانمار علاوه بر دریافت تسلیحات نظامی از حمایت چین نیز برخوردار است. چین در روز سه‌شنبه در مراسمی در یانگون، ۶ کشتی گشت زنی را به میانمار تحویل داد که انتظار می رود در سواحل راخین مستقر شوند.

میانمار در زمینه توسعه زیرساخت‌ها نیز با روسیه همکاری می‌کند. ژنرال مین آنگ هلائینگ، رهبر نظامی میانمار در مصاحبه ای با خبرگزاری تاس روسیه در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) فاش کرد که این کشورها برای ساخت یک بندر دریایی عمیق در منطقه ویژه اقتصادی داوی در حال مذاکره هستند.

پیش از این میانمار طرح توسعه این منطقه را با ژاپن و تایلند تنظیم کرده بود اما کار متوقف شده بود.

داوی در نزدیکی دریای آندامان قرار دارد، جایی که میانمار و روسیه اولین رزمایش دریایی مشترک خود را در ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۲) برگزار کردند. سرویس خبری میانمار در ماه مه (اردیبهشت ماه) گزارش داد که دولت میانمار و روسیه مذاکرات اولیه در مورد پروژه بندر را آغاز کرده‌اند.

این تحولات در حالی در میانمار اتفاق میافتد که جنگ داخلی، اقتصاد این کشور را به شدت تحت فشار قرار داده است. بانک جهانی در روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی میانمار تا پایان مارس ۲۰۲۵ در حدود ۱٪ باقی بماند. مشکلات اقتصادی طولانی‌مدت میانمار نگرانی‌هایی را در مورد تضعیف موقعیت این کشور در مذاکرات با موضوع تسهیلات و شرایط دیگر مرتبط با این پروژه‌های زیرساختی ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha