سلامت جسمی و روانی مردان برای داشتن جامعه سالم ضروری است

تهران - ایرنا - مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مردان نیمی از جمعیت کشور هستند و موضوع سلامت جسمی و روانی آن‌ها برای داشتن خانواده و جامعه سالم دارای اهمیت بالایی است.

به گزارش ایرنا، ایران یکی از کشورهایی است که بیش از یک دهه برنامه سلامت مردان را دنبال کرده است و در این میان مردان، مرگ و میر بالاتر و طول عمر کوتاهتری نسبت به زنان دارند که مشکلات، مواجهات و عوامل خطر اختصاصی متعددی سلامت آنان را تهدید می کند و هفته سلامت مردان، فرصتی برای مرور، باز تعریف اهداف و برنامه‌های سلامت‌محور ‌به عنوان یک بستر مهم برای ارتقای آگاهی عمومی در خصوص این موضوع است.

برگزاری هفته سلامت مردان زمان مناسبی برای حساس سازی مردان به سلامت خود، آموزش عموم مردم در جهت بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک، تشخیص و شروع به موقع درمان بیماری‌های شایع مردان و همچنین جلب نظر سیاستگذاران و تصمیم سازان حوزه سلامت به اهمیت موضوع و افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد مردان در خصوص سلامت است.

در همین راستا با توجه به شعار امسال هفته سلامت مردان با عنوان «ﻣﺮﺩﺍﻥ سالم، ایران قدرتمند و جوان» نامگذاری و برنامه های مختلفی برای بزرگداشت این هفته با موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است. در ایران از ۲۴ تا ۳۰ خرداد هفته سلامت مردان نامگذاری شده است.

در این راستا، دکتر فرهاد فیروزبخت مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: تمامی مردان ایرانی، به دور از هرگونه تبعیض، باید از سطح مطلوب سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار شوند و دسترسی و استفاده از خدمات بهداشتی درمانی برای تمامی افراد میسر شود.

فیروزبخت با اشاره به نام‌گذاری هفته ملی سلامت مردان در سال جاری (۳۰-۲۴ خرداد ماه) با شعار "مردان سالم، ایران قدرتمند و جوان" یادآور شد: رویکرد اصلی این هفته افزایش آگاهی و نگرش درخصوص ناباروری مردان، خودمراقبتی، غربالگری سرطان‌های شایع و ارتقا سواد سلامت است.

وی افزود: سلامت مردان موضوعی است که استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت. مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی هستند و از سوی دیگر کمتر به پزشک مراجعه می کنند.

فیروزبخت خاطرنشان کرد: تمامی مردان ایرانی، به دور از هرگونه تبعیض، باید از سطح مطلوب سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار شوند و دسترسی و استفاده از خدمات بهداشتی درمانی برای تمامی افراد میسر شود.

مدیر گروه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت از موضوعات مهم است


مواجهات شغلی و سلامت باروری در مردان

شیوه زندگی سالم مردان، گام مهمی در رسیدن به باروری سالم است. رژیم غذایی خوب،ورزش منظم و استراحت در دستیابی زوجین به اهداف باروری نقش مثبتی دارد، در حالیکه  برخی مواجهات شغلی می تواند نقش مخربی در قدرت باروری مردان ایفا کند.

برخی عوامل مخرب در سلامت مردان عبارتند از: 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و رنگهای صنعتی، سموم محیطی و آفت کش ها، امواج الکترومغناطیسی، مواجهه طولانی دستگاه تناسلی با گرما، بخارات و دودهای ناشی از جوشکاری و ....

چند توصیه مفید: 
۱- استفاده از غذای سالم، به  خصوص میوه و سبزیجات

۲- دوری از منابع استرس و افزایش سازگاری با فشارهای عصبی

۳- زندگی در مناطقی که کمترین آلودگی  هوا را دارند

۴- دوری جستن از سموم دفع آفات نباتی و حشره کش ها

۵- استفاده کمتر از امواج رادیو فرکانس تا حد امکان به ویژه تلفن همراه

۶- پرهیز از گرمای بیش از حد در منطقه تناسلی

۷- پرهیز از سونا و جکوزی

۸- استفاده حداقلی از محصولات پلاستیکی

۹-رعایت احتیاطات ایمنی درمردانی که مشاغل پر ریسک دارند (کار با مواد شیمیایی ، اشعه و غیره )
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha