پزشکیان: نه جایی سهام دارم نه امتیاز/فرزندانم از موقعیت من استفاده نکرده‌اند

تهران- ایرنا- «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دارایی‌های من هم معلوم است، نه جایی سهام دارم و نه امتیاز و حتی مجوز مطب نگرفته‌ام.

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه یکشنبه - ۲۷ خردادماه - با حضور در برنامه بدون تعارف که از شبکه دو سیما پخش شد، به سوالات مجری درباره برنامه ها و میزان دارایی ها و اموال خود پاسخ داد.

مسعود پزشکیان در برنامه بدون تعارف درباره اینکه چرا برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده است، گفت: مردم بدانند که من به عنوان فردی که در این آب و خاک زندگی می کنم علم، مهارت و مسیر زندگی ام را برای ارتقا و سربلندی این مردم تا جایی که بتوانم در طبق اخلاص گذاشته و تا آخر با آنها خواهم ماند.

مجری: اگر بخواهید به عملکرد گذشته خودتان انتقادی داشته باشید چیست؟

پزشکیان: چیزی که ما در گذشته انجام دادیم حتما اشتباهاتی داشته است. به یاد دارم یکبار به خاطر اینکه یک تصمیمی گرفتیم و این تصمیم بر مبنای کارشناسی بود فردا متوجه شدیم کارشناس‌هایی که گذاشته‌ایم اسمشان کارشناس بود و کارشناس نبودند و الان در ساختارهایی که درست کردیم خیلی جاها آدم‌هایی نشسته‌اند که کارشناس هستند و کارشناس نیستند. و این مشکل مدیران ارشد است که ظاهرا ایده کارشناسی می‌دهند و بعد می‌گویند کارشناسی کردیم اما نتیجه‌ای که می‌گیرند خلاف آن چیزی است که وجود دارد.

ما باید هوشیار باشیم و از کارشناس استفاده کنیم نه اسم کارشناس.

مجری: اگر پیروز انتخابات شوید در ۶ ماهه نخست کارتان، چه گروه یا گروه‌هایی بیشتر از عملکرد شما انتقاد می‌کنند؟

پزشکیان: افرادی را که ناتوان هستند و مراحل را طی نکردند و امروز مدیر و رئیس یا مدیرگروه شده‌اند باید برگردند به جایی که باید این مرحله را طی کنند و کسانی که حقشان خورده شده آن حق باید به آنها داده شود بدون توجه به اینکه جزو کدام دسته، حزب و جناح هستند یا اینکه چه ایده‌ای داشته باشند باید کاری کنیم حق به حق‌دار داده شود.

اگر می‌خواهیم سیستم اداری درست شود کسی که در یک سیستم اداری استخوان خرد کرده، تلاش کرده نه اینکه یک عده افرادی که یکدفعه از جایی معرفی شده‌اند او را بر اینها رئیس کنیم در نتیجه احتمالا آن آدم‌هایی که بی‌جهت بالا آمده‌اند از دست ما ناراضی شوند. جابجایی باید بر اساس شایستگی، لیاقت، تخصص، تجربه و عملکرد صورت بگیرد نه براساس سیاسی، جناحی، دسته‌ای و گروهی.

حق را باید به کسی که حق‌اش است بدهیم. علت نارضایتی‌ها این است که ما حق یک عده را می‌خوریم، دوست‌مان، حزب‌مان، آشنایمان را بالا می‌آوریم و بعد کسانی که حق‌شان است زیر دست آنها باید کار کنند خب طبیعی است ناراضی می‌شوند. حق را باید به حق‌دار بدهیم. تلاش می‌کنیم در ۶ ماه نخست این استیفای حقوق براساس حق، ارزیابی‌ها و شایستگی‌ها رخ بدهد.

مجری:‌ آقای پزشکیان درباره خانواده، اموال و دارایی‌هایتان به مردم توضیح می‌دهید؟

پزشکیان: من به خانواده‌ام افتخار می‌کنم علیرغم اینکه نزدیک ۳۰ سال است که همسرم را از دست داده‌ام و این بچه‌ها در سیر زندگی‌شان با هم بودیم، نه تنها باعث بی‌آبرویی من نشدند بلکه باعث آبروی من هستند، سالم و صادق هستند و در مسیر زندگی همیشه با من همراه بودند و نعمتی است که خداوند به ما داده است خیلی‌ها اینگونه نیستند و من کاری که خلاف قانون و مقررات و مسیر باشد، انجام ندادم.

یک زمانی وزیر بودم اگر می‌خواستیم ماشین وزارتخانه را خودمان ببریم، پسرم اجازه نمی‌داد از ماشین وزارتخانه استفاده کنم، می‌گفت ما نباید از این ماشین استفاده کنیم باید ماشین خودمان را ببریم و حاضر نبودند از ماشین دولتی را که یک سمند بود و ماشین ما که پژو ۴۵۰ بود، استفاده کنند و می‌گفت ما حق نداریم از ماشین دولتی استفاده کنیم. فرزندانم هیچ موقع از موقعیت من استفاده نکردند خیلی‌ وقت‌ها از اینکه خودشان را جایی معرفی کنند که به آن دلیل طور دیگری با آنها برخورد شود، اجتناب می‌کردند.

دارایی‌های من هم معلوم است، من نه جایی سهام دارم و نه امتیاز دارم و تا حالا حتی مجوز مطب نگرفته‌ام. یک روز دوستانمان گفتند سهم بگیریم که بعد از بازنشستگی سهم داشته باشیم، گفتم نمی‌خواهم زیرا من نمی‌خواهم از مریض پول بگیرم. باغی در ارومیه گرفتم تا بعد از بازنشستگی آنجا کارگری کنم. زندگی راحت در طبیعت با مردم.

مجری: درباره اموال و دارایی‌هایتان در همین حد توضیح می‌دهید؟

پزشکیان: باغ در ارومیه و خانه‌ای در تهران و تبریز دارم. در ارومیه باغ را خریدیم.

مجری: تا الان در تجربه سیاسی و مدیریتی گذشته‌تان در دو راهی بین تصمیم سخت و محبوبیت میان مردم قرار گرفته‌اید؟

پزشکیان: تصمیم سخت ما جایی بود که باید بین مردم و قوانین تصمیم می‌گرفتیم،در دوره آیت الله رفسنجانی رئیس دانشگاه بودم و تصمیم بر کوچک کردن دولت داشتند، گفتند باید ۳۰۰ نفر را بیرون بریزیم. من گفتم این کار را نمی‌کنم. من را بیرون بیندازید من نمی‌توانم اینها را از زندگی ساقط کنم مگر اینکه بگویید بعد از بیرون انداختن چه سرنوشتی خواهند داشت. گفتم حکم من را لغو کنید. سعی کردیم طرف مردم و با مردم باشیم نه با قدرت.

زمانی وزیر بودم و دیدم کارمندان اعتراض داشتند و شعار می‌دادند. حراست می‌گفتند اجازه اعتراض ندهیم. معترضان را جمع کردم و گفتم چه اتفاقی افتاده و آنها گفتند حقوق‌مان به تاخیر افتاده. در نهایت ما طرف مردم بودیم و از آنها معذرت خواهی کردم. به من حقوق نمی‌دانند توانستم دو ماه زندگی کنم اما زندگی کارگر متفاوت است. وظیفه من این است که حق او را بدهم نه اینکه با او برخورد کنم.

مجری: فکر می‌کنید مردم در مورد شما چه فکری می‌کنند؟

پزشکیان: این را باید از مردم بپرسید اما آنچه هست هرگز به آنها دروغ نگفتم و غیر صادقانه با آنها برخورد نکردم. اکنون هم راحت می‌گویم هر چه در زندگی ام بوده همان است که شفاف بوده و چیزی پنهان ندارم.

مجری: فکر می‌کنید چه ویژگی‌ای از شما در ذهن مردم برجسته است؟

پزشکیان: گمان می‌کنم صداقت ما و دروغ نگفتن ما. من حتی به بچه‌های خود دروغ نگفتم و امکان ندارد وعده‌ای داده باشم و به وعده خود عمل نکرده باشم.

مجری: اگر بخواهید شبهه‌ای که از شما در ذهن مردم شکل گرفته برطرف کنید چه می‌کنید؟

پزشکیان: مردم بالاخره سوال و شک دارند از ما بپرسند و ببینند ما شفاف جواب می‌دهیم. زمانی در مجلس گفتند دخترت فلان جا، فلان کاره است. گفتم بیایید ببینید در هیچکدام از خانواده من، حضور در بنگاه‌ها و زد و بندهای اقتصادی دیده نمی‌شود. اما ببینید آدم‌هایی که انتخاب می‌شوند چه تعداد آدم را با خود به ناحق جابجا می‌کنند؟ در حالی که در خانواده من خواهر زاده و برادرزاده‌هایم بیکار هستند و می‌توانستم توصیه کنم کاری به آنها بدهند. همه هم لیسانس و فوق لیسانس هستند.

مجری: آیا قومیت گرا هستید؟

پزشکیان: اگر قومیت گرا بودم هیچ وقت نمی‌گفتم ایران برای همه، یا برای ایران تا پای مرگ در جبهه‌ها نمی‌جنگیدم و امروز نمی‌گفتم حق همه مردم را باید بدهیم. خیلی وقت‌ها با نوه‌های خود گردش می‌رویم و بازی می‌کنیم. آنها به دنبال نوآوری، علم و تازگی هستند. ما تلاش کردیم آنچه حق آنها است و باید شکوفا شود نادیده نگیریم و بستری برای شکوفایی و رشد و بالندگی آنها ایجاد کنیم. آنها با ما مشکل دارند که با ذهن بسته خود مانع رفتن آنها بشویم.

مجری: چه زمانی بازنشسته می‌شوید؟ و برای فراغت بعد از آن چه می‌کنید؟

پزشکیان: به همان باغی که گفتم می‌روم کارگری می‌کنم. کارگری که نه بالاخره زندگی راحتی با گل و گیاه و زمین و درخت خواهم داشت. طبق قانون هر زمان لازم باشد بازنشسته می‌شوم.

مجری: اگر رئیس جمهور شوید فکر می‌کنید اختیارات قانونی کافی برای رئیس جمهور بودن دارید؟

پزشکیان: اگر قصد داریم در این کشور به جایی برسیم باید اصولاً بین قوا و سیاست گذاری ها تعامل سازنده برای رسیدن به هدف داشته باشیم. اگر بگوییم هر چه ما کی گوییم انجام شود طبیعتاً نمی‌شود. عین این تعامل را باید با مردم و دنیا داشته باشیم. بدترین مدیریت این است که ما بگوییم مردم من رئیسم و هر چه ما می‌گوییم باید انجام شود. ما با تعامل و گفت و گو می‌توانیم پیش رویم نه امر و نهی.

برای رفتن باید با تعامل قوا در جهت منویات و سیاست‌های کلی پیش رفت. با تعامل نه تقابل می‌توان پیش رفت و ما قصد تقابل با هیچ کس ندارم نه در درون دولت، نه مردم و نه سیاست‌های جهانی.

مجری: «بدون تعارف به هواداران»

پزشکیان: با هم، برای ایران و با ایرانیان. اگر حق با آنها است و باعث پیشرفت ما خواهد بود ما قطعاً صدای آنها را خواهیم شنید و اعمال خواهیم کرد. ما موظف نیستیم مردم را ناراضی کنیم و ما باید نارضایتی‌ها را برطرف کنیم. دغدغه مردم چیزی است که باید در ذهن مدیران و مسئولان باشد تا راحت زندگی و ارتقا پیدا کنند و حقشان بی دلیل ضایع نشود.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha