پزشکیان: دولت سوم روحانی نیستم/هر اقدامی را با مشورت مردم انجام می‌دهم

تهران- ایرنا- مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت من، دولت پزشکیان است، گفت: اگر قرار بود روش‌های گذشته اجرا شود، لزومی نداشت من بیایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت و گوی ویژه خبری با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شبکه خبر پخش شد.

این دومین حضور پزشکیان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری است و پیش از این وی در میزگرد اقتصادی، بامردم، صف اول و بدون تعارف شرکت کرده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه از بچگی کارگری کرده‌ام، به حادثه معدن شازند اراک اشاره کرد و گفت: تعدادی از کارگران زحمتکش ما در معدن شازند اراک فوت کردند، خدمت خانواده آنها تسلیت عرض می‌کنم. امید است دو عزیزی هم که زیر آوار هستند زودتر پیدا شوند.

پزشکیان با ابراز امیدواری از اینکه با مشارکت کارگران، کاری کنیم حق و حقوق آنها دیده شود، افزود: برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید از تجربه‌های بین‌المللی کمک گرفت حاکمیت باید بر امنیت و سلامت افرادی که در معدن کار می‌کنند، نظارت کند.

جهاد کشاورزی باید اطلاعات لازم از وضعیت بازار را در اختیار کشاورزان بگذارند

وی در ادامه از کشاورزان هم به عنوان افراد زحمتکش نام برد و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌هایی که در استان‌ها وجود دارند باید اطلاعات زمین، کشت و بازار داخلی و خارجی را در اختیار کشاورزان قرار دهند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر کشاورزان، اطلاعات کشت را داشته باشند و بازار را ارزیابی کنند، می‌توانند به آنها بگویند چه چیزی بکارند تا بدون واسطه محصولات آنها فروخته شود.

در صورت پیروزی در انتخابات برای بخش کشاورزی برنامه تدوین می‌کنم

پزشکیان با اشاره به اینکه هنوز در حوزه کشاورزی هنوز برنامه ای تدوین نکرده ام و در صورت پیروزی این اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد:  من در آذربایجان غربی زمینی دارم و داخل آن کشاورزی می‌شود. ما برای تمام کارهایی که می‌کنیم باید اول ببینیم چه بازاری داریم و بعد باید راهنمایی کنیم که محصولات بدون واسطه به بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید صدای کشاورزان در مناطق دور افتاده را بشنویم، یادآورشد: بیشتر کشاورزان هزینه داشت، کاشت و برداشت را در فروش ندارند باید کاری کنیم که کشاورزان حاصل دسترنج خود را داشته باشند . ما باید چهارچوبی را درست کنیم که آنها به این گرفتاری ها نیفتند و این برنامه باید با نظر کارشناسان دانشگاهی نوشته شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اگر فکر کنید که کسی اقتصاد یا پزشکی خوانده می‌تواند هر حرفی را بزند نهایت جهل است. کسی که می‌گوید ما خودمان کارشناسیم مردم را فریب می‌دهند. من ۱۷ سال در دانشگاه درس خواندم و در همه مراحل جزو دانشجویان باسواد بودم اما نمی‌توانم در همه مسایل پزشکی صحبت کنم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید صدای کشاورزان در مناطق دور افتاده را بشنویم، یادآورشد: بیشتر کشاورزان هزینه داشت، کاشت و برداشت را در فروش ندارند باید کاری کنیم که کشاورزان حاصل دسترنج خود را داشته باشند .پزشکیان با اشاره به اینکه من در رشته خودم کارشناسم. وقتی عمل جراحی می‌کنیم، با یک تیم کار می‌کنیم و هرکسی کار خود را انجام می‌دهد، اضافه کرد: در مسائل اقتصادی نیز به دلیل اینکه روش‌های موجود و علمی را مشخص نکردیم، هر اقتصاددان نظر متفاوتی دارد. من می‌فهمم چگونه باید نظر کارشناسی را قبول کنم؛ برای اینکه خودم استاد دانشگاهم و تمام این مراحل را طی کردم. یک جراح مغز نمی‌تواند در رشته ما نظر کارشناسی بدهد.

نیازهای آموزش و پرورش را احصا کرده‌ایم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در موضوع رتبه‌بندی معلمان هم پول خرج کردیم، هم مردم را ناراضی کردیم، گفت: ما نیازهای حوزه آموزش و پرورش را احصا کرده ایم.

پزشکیان تصریح کرد: حاکمیت نباید کاری کند استاندارد مدارس دولتی به قدری پایین باشد که کسانی که آنجا درس می‌خوانند، از هر نظر عقب بمانند. وظیفه دولت آن است که مدارس دولتی را طوری ساماندهی کند تا کسانی که در مناطق ‌دورافتاده هستند، خدمات یکسان بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: با وزرای آموزش و پرورش قبلی جلساتی داشتیم و دغدغه‌ها و نیازها در این حوزه‌ را احصا کرده ایم و اگر به قدرت رسیدیم، کار تجربی آنها را در میدان عمل پیاده‌سازی می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر یکی از کارشناسان معتقد به اقتصاد دولتی باشد و دیگری معتقد به اقتصاد خصوصی چگونه این نظرات را با هم جمع می‌کنید و به راهکار می‌رسید، گفت: بستگی به موضوع دارد. فعلا مباحث کلی‌گویی است. برای رفع اختلاف‌ نظرها هم باید از کارشناس پرسید. هر کس نظری داد باید بگوید بر چه اساس و تجربه‌ای است و این دیدگاه چه عوارضی دارد؟

احزاب در ایران برنامه و نقشه‌ای برای موضوعات مختلف ندارند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشورها احزاب وقتی می خواهند به قدرت برسند و برای موضوعات مختلف نقشه دارند اما در کشور ما چه در چپ و چه در راست چنین ظرفیتیوجود ندارد باید کاری کنیم که حقوق و تورم با یکدیگر همسان باشند.

پزشکیان با بیان اینکه افزایش نابرابر تورم و دستمزدها ظلمی است که ما در حق کارگر و کارمند انجام داده ایم، تصریح کرد: ما با این روش حقوق بگیرها را ضعیف تر می کنیم و عده‌ای پولدارتر و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. این تورم، مالیات اضافه از فقرا و محرومان است و باید کاری کنیم که حقوق با تورم همسان باشد؛ این در قانونی در مجلس هم وجود دارد.

وی یادآورشد:‌ در مجلس به خاطر لایحه دولت و منابعی که تعریف می‌شود، همیشه کسری وجود دارد و قانون زیر پا گذاشته می‌شود دولت باید درآمدزایی کند و براساس آن نقشه بکشد و توقع ایجاد کند؛ این ایرادی است که در دولت‌ها و مجالس همواره وجود داشته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: زمانی که وزارتخانه بودم بیماران سوختگی و تصادفی می آوردند و پول نداشتیم که آنها را پوشش دهیم. نتیجه این می شد مریضی بعد از معالجه اگر می خواست مرخص شود تا تسویه نمی کرد نگه می داشتند و اگر فوت می کرد جنازه مریض را نگه می داشتند تا تسویه کنند خیلی حالت بدی بود.

پزشکیان عنوان کرد:‌ در این رابطه با سازمان برنامه و بودجه که صحبت می کردیم می گفتند که ما پول اختصاص داده ایم که البته راست می گفتند پول اختصاص داده بودند در حالی که ما صد بیمار داشتیم آنها پول ۱۰ نفر را داده بودند. بعد پشت تریبون و تلویزیون بارها صحبت می کردند که اعتبار اختصاص داده ایم.

وی افزود: همه کارها مثل همین است چون نمی خواستند پول دهند از یک طرف، یک حرف قشنگ می زدند که ما می خواهیم کرامت را حفظ کنیم و کارایی را بالا ببریم واقعا اگر می خواستید این کار را بکنید چرا حقش را نمی دادید. پول را ندادند و چارت را پر نکردند و در ظاهر می گفتند که ما داریم مدیریت می کنیم.

شفافیت یعنی اخذ مالیات از دلالان، قاچاقچیان و اقتصاد زیرزمینی

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این چالش از زمانی که وزیر بودم وجود داشته و اعتراض می کردیم و الان هم سر این مساله مشکل داریم که باید اصلاح کنیم. کسانی‌ که از مالیات فرار می‌کنند کارمندان و کارگران نیستند. امروز خط فقر زیر ۱۸ میلیون و ۲۰ میلیون تومان است. با حقوقی که کارمندان و کارگران می‌گیرند نمی‌شود خانه اجاره کرد.

پزشکیان بیان کرد: هدف از شفافیت، اخذ مالیات از دلالان و قاچاقچیان و اقتصاد زیر زمینی است خیلی از آدم‌هایی که پول‌های کلان در می‌آورند و پولشویی می‌کنند هیچ وقت مالیات نمی‌دهند. اگر می‌خواهیم نظام مالیاتی را اصلاح کنیم باید از طبقه‌ای شروع کنیم که وضعیت مالی مطلوبی دارند و مال‌اندوزی کرده‌اند.

درباره اموالم شفاف‌سازی کرده‌ام

وی با بیان اینکه زمانی که اعلام کردند نمایندگان و دولت اموال خود را شفاف کنند ، من این کار را انجام دادم، گفت: اگر بخواهم با کسی زد و بند کنم، به حساب خودم نمی‌ریزم، به حساب پسرم، خواهرم، برادرم یا دخترم می ریزم چون آنها تحت تکفل من نیستند. من اگر بخواهم تخلف و زد و بند کنم، براحتی می‌توانم؛ با این شیوه کنونی شفافیت، راه زد و بند بسته نمی‌شود.

پوشش افراد باید در چهارچوب عُرف جامعه باشد

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در رابطه با پوشش افراد نیز توضیح داد: پوشش افراد باید در چهارچوب عُرف جامعه باشد باید در مجامعی که عرف خاص دارد، رعایت کرد. اینکه به پوشش افراد گیر دهیم و بعد توقع داشته باشیم که آنطور که یک عده خاص می‌خواهند، لباس بپوشیم، اشتباه است. مجامع بلوچ و کرد عرف خاص لباس پوشیدن دارد.

پزشکیان در ادامه با اشاره به اینکه فدرالیسم به کشور ما ربطی ندارد و سیاست های کلی باید در مرکز تدوین شود اما اختیارات اجرایی برای به استان ها و شهرستان ها واگذار شود، افزود: آنچه که من می پوشم خارج از عرف نیست؛ مردم عادی مثل ما لباس می‌پوشند کسانی که اتو کرده هستند، خودشان را بالاتر از مردم می‌بینند من جراح قلبم، فوق تخصصم، و تاکنون سعی نکردم خودم را از مردم عادی بالاتر بیاورم.

اگر قرار بود روش‌های گذشته اجرا شود، لزومی به آمدن من نبود

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید خط مشی دولت های قبلی را پیروی کنید، نظر شما درباره اینکه برخی می گویند دولت شما دولت سوم روحانی خواهد بود، چیست؟ گفت: اصلا غیر ممکن است. روش مدیریت روش علمی است ، اگر قرار بود روش هایی که در گذشته اجرا شود، لزومی نداشت من بیایم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد:‌ از نظر علمی باید در ساختار اداری، نوع خدمات، اولویت بندی ها و در خیلی شاخص های مدیریتی تغییر ایجاد شود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه دولت من، دولت پزشکیان است، اظهار داشت: دولتی که می‌آید، دولت مسعود پزشکیان خواهد بود؛ دولت اول ما، نه دولت ایکس و ایگرگ.

وی ادامه داد: آزاد شدن قیمت بنزین اطلاعات درستی نیست؛ هر اقدامی انجام دهیم که بر زندگی مردم تاثیر بگذارد با مشورت خودشان انجام می‌دهیم اگر قرار باشد قیمت بنزین بالا برود، باید ماشین‌هایی را وارد کنیم که سوخت کمی مصرف می‌کنند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنزین ۲۰ هزار تومانی از زبان من فیک است بنزین ۲۰ هزار تومانی غلط است. هر اقدامی ما انجام دهیم نظر مردم را خواهیم پرسید. اگر بنزین قرار باشد گران شود باید خودروهایی وارد کنیم که مصرف آنها پایین است. نمی‌شود به زور به مردم ماشین بدهیم و بگوییم بنزین هم باید گران شود.

وی ادامه داد: آزاد شدن قیمت بنزین اطلاعات درستی نیست؛ هر اقدامی انجام دهیم که بر زندگی مردم تاثیر بگذارد با مشورت خودشان انجام می‌دهیم اگر قرار باشد قیمت بنزین بالا برود، باید ماشین‌هایی را وارد کنیم که سوخت کمی مصرف می‌کنند.پزشکیان یادآورشد: شفافیت به شفاف شدن رای نیست، شفافیت روشن شدن رانت‌ها و زیرمیزی‌ها و رشوه‌هاست می‌خواهید شفافیت درست شود بیایید FATF داخلی را اجرا کنیم. می‌گویند اگر FATF اجرا شود آمریکا می‌فهمد به کجا ارز می‌دهد ما که به صراحت می‌گوییم به فلسطین کمک می‌کنیم. اگر رای شفاف شود، تبعاتی دارد، شفافیت یعنی شفافیتی که دزدی و زمین خواری نکنند.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha