دولت سیزدهم گام‌های بلندی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه تجدیدپذیرها برداشت

خمین - ایرنا - معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: دولت سیزدهم گام‌های بلندی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه تجدیدپذیرها برداشت که جای تقدیر دارد.

به گزارش ایرنا، محمود کمانی روز دوشنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری از بزرگترین و به روزترین واحد تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰۰ مگاوات و بهره‌برداری همزمان از ۱۲ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۷۰ مگاوات در هفت استان در مانا انرژی خمین افزود: یاد و خاطره رئیس جمهور شهید همیشه ماندگار است و اولین خط تولید پنل با حضور ایشان افتتاح شد و منتظر بودیم و قرار بود افتتاح این خط هم با حضور ایشان باشد که در راه خدمت آسمانی شد.

وی ادامه داد: توسعه تجدیدپذیرها یک زنجیره است و این امر یک تغییر ریل برای کشور است.

وی عنوان کرد: تولید انرژی پاک بدون نیاز سوخت فسیلی مزایای زیادی دارد، البته نیازمند مقدماتی است که شهادت می‌دهیم در این دولت ریل گذاری مستمر بوده و نتایج آن امروز مشخص است.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اضافه کرد: البته نتایج اصلی و حجم بالای نیروگاه‌ها در آینده نشان می‌دهد این مسیر درست طراحی شده است.

کمانی بیان کرد: قدم اول طراحی و هدفگذاری برای توسعه انرژی تجدید پذیر بود که به خوبی و با ارایه برنامه وزیر در مجلس انجام شد و قدم بعدی با تصویب توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در پنج سال با حضور رئیس جمهور شهید در شورای عالی انرژی و جلسات متعدد و قوانینی که مجلس تصویب کرد از جمله قانون ماده ۱۶ جهش تولید و رفع موانع از صنعت برق که در آنجا مقدمات لازم برای تجدیدپذیرها ایجاد شد.

کمانی افزود: در مرحله بعد مدل سازی‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت و باید این کار برای سرمایه‌گذاران جذاب و متناسب با نوع سرمایه گذاری مدل‌های مختلف طراحی می کردیم.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) عنوان کرد: وزیر نیرو بیش از هر فردی در این راستا اثرگذار بود و کمک کرد مدل‌ها به نتیجه برسد.

کمانی تصریح کرد: استفاده از قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید و سوخت صرفه جویی شده بود که سه بسته از شورای اقتصاد مجوز گرفته شد، یک بسته چهار هزار مگاوات، یک بسته چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات خورشیدی و یک بسته سه هزار مگاوات بادی بود که ۲ بسته کامل مناقصات آن برگزار شده و به دلیل طراحی خوبی که انجام شده کل بسته‌ها پر شده و با درخواست‌های مکرر سرمایه‌گذاران مواجه هستیم و سقف مجوزها تمام شده و امکان برای همه نیست.

وی ادامه داد: سه هزار مگاوات از طریق ماده ۱۲ مناقصات آن در حال برگزاری است که در ابتدای تیرماه بازگشایی این حوزه را داریم که ورود صنایع به انرژی تجدیدپذیر است، امتیازات خوبی در این راستا داده شد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: بیش از سه هزار و ۲۰۰ نیروگاه توسط صنایع در دست بررسی است.

کمانی بیان کرد: برای بخش کشاورزی مدل‌های خوبی طراحی شده و این امکان وجود دارد کشاورزان به صورت فردی و یا گروهی نیروگاه ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: در حوزه ادارات در شورای عالی انرژی تصویب کرده که ۲۰ درصد برق این بخش از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد شود که سالانه پنج درصد هدفگذاری شده و امسال سال اول برنامه است.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود: بخش‌های خانگی هم مدل‌هایی طراحی شده و در مجموعه همه مدل‌ها به نتیجه رسیده، زیرا جذاب و مورد استقبال بوده است.

کمانی یادآور شد: ۱۳ هزار مگاوات در سراسر کشور در حال ساخت است و هنوز چند بخش از این زنجیره مانند تسهیلات مانده است.

وی یادآور شد: سال گذشته سندی توسط هیات دولت تحت عنوان سند زنجیره فوتو ارگانیک تصویب شد که طی پنج سال به هشت هزار مگاوات ظرفیت تولید نهایی در همه حلقه‌ها برسد.

کمانی گفت: هم‌اکنون در چهار حلقه کارخانه افتتاح شده یا در حال ساخت داریم و یک حلقه مفقوده داریم که البته در حال کار است و امیدواریم در زنجیره تولید و بخش نیروگاهی به اهداف برنامه‌ریزی شده خود دست پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha