مازندران در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱
کد خبر: 85512052
مازندران در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

ساری- ایرنا- نزدیک به ۹۹۱ هزار مازندرانی در چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ۲۵ مرداد ۱۳۶۴ برگزار شد شرکت کردند و علاوه بر ثبت مشارکت ۵۴.۶۸ درصدی، حدود هفت درصد از کل آراءِ اخذ شده این انتخابات در کشور را به صندوق انداختند.

به گزارش ایرنا، چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران در شرایطی برگزار شد که برای نخستین بار یک دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری به پایان رسید و وضعیت اجتماعی کشور هم ثبات و آرامش بیشتری نسبت به زمان برگزاری سه انتخابات پیشین پیدا کرده بود.

با این حال با توجه به مسائلی مانند جنگ تحمیلی و کشیده شدن دامنه جنگ به شهرهای مختلف با بمباران و حملات هوایی، تلاش مخالفان نظام برای بر هم زدن ثبات و امنیت جامعه و همچنین تبلیغات رسانه‌های مخالف علیه جمهوری اسلامی، مسائل و چالش‌های کشور هنوز پابرجا بودند. اما در مجموع ثبات بیشتری بر جامعه حاکم شده بود.

دوره چهار ساله ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای به پایان رسیده بود و از بهار ۱۳۶۴ تحرکات و برنامه‌ریزی‌های سیاسیون برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آغاز شده بود.

سهم مازندرانی‌ها از مشارکت کلی انتخاباتی در چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۷ درصد از کل آراءِ مأخوذه کشور بود.

جریان اصلی انتخابات یعنی نام‌نویسی نامزدها از هفته پایانی تیر آغاز شد. نامزدها از ۲۶ تا ۳۰ تیر فرصت داشتند تا با حضور در وزارت کشور برای حضور در این رقابت انتخاباتی نام‌نویسی کنند. در این دوره برای نخستین بار شرط کناره‌گیری از مناصب عالی دولتی برای شرکت در انتخابات در نظر گرفته شده بود. در نهایت نیز ۵۰ نفر برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کردند.

شورای نگهبان پس از بررسی صلاحیت نامزدها، سه نفر را برای حضور در مرحله نهایی انتخابات معرفی کرد. آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، سید محمود کاشانی و حبیب‌الله عسگراولادی نامزدهای نهایی این انتخابات بودند. در بین نامزدهای رد صلاحیت شده نام چهره‌های شاخصی همچون مهندس مهدی بازرگان نخستین نخست‌وزیر ایران و نماینده مجلس در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی و ابراهیم یزدی دیده می‌شد.

مازندران در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

پس از معرفی نامزدهای نهایی مردم مازندران هم مانند سایر نقاط کشور برای شرکت در انتخابات و انتخاب رئیس چهارمین دولت جمهوری اسلامی وارد جریان انتخابات شدند.

مقدمات برگزاری انتخابات در مازندران با برنامه‌ریزی‌های استانداری که آن زمان مسئولیتش را سید علی‌اکبر طاهایی بر عهده داشت فراهم شد.

مازندران در آن سال و هنگام برگزاری چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک میلیون و ۸۱۲ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت واجد شرایط شرکت در انتخابات داشت که ۹۹۰ هزار و ۸۲۵ نفر پای صندوق رأی رفتند و مشارکت ۵۴.۶۸ درصدی را ثبت کردند.

مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۶۷.۴۱ درصد، دوره دوم ۶۴.۲۳ درصد و دوره سوم ۷۴.۲۶ درصد بود.

مازندران در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

سهم مازندرانی‌ها از مشارکت انتخاباتی در چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مانند سه دوره پیشین بالاتر از نسبت جمعیت این استان به جمعیت کل کشور بود و حدود ۷ درصد از کل آراءِ مأخوذه کشور به نام مردم این استان ثبت شد.

در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۶.۶ درصد کل آراءِ به مازندرانی‌ها تعلق داشت، در دوره دوم حدود هشت درصد از کل شرکت‌کنندگان مازندرانی‌ها بودند و در دوره سوم ۷.۱۳ درصد کل رأی‌دهندگان کشور را مردم این استان تشکیل دادند.

یک میلیون و ۸۱۲ هزار و ۱۵۸ نفر در مازندران واجد شرایط شرکت در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری بودند که ۹۹۰ هزار و ۸۲۵ مازندرانی پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت ۵۴.۶۸ درصدی را ثبت کردند.

با مشارکت ۱۴ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۹۷ نفر و مشارکت ۵۴.۷۸ درصدی در کشور این انتخابات برگزار شد و وزارت کشور نیز نتیجه نهایی شمارش آراء را ۱۱ شهریور اعلام کرد که بر اساس آن آیت‌الله سید علی خامنه‌ای با ۱۲ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۸۷۰ رای برای دومین دوره پیاپی رئیس‌جمهور شد. سید محمود کاشانی یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۴۱۶ رای و حبیب‌الله عسگر اولادی ۲۸۳ هزار و ۲۹۷ رأی کسب کردند. ۳۵۵ هزار و ۴۷ رأی باطله نیز در کشور به صندوق انداخته شد. ۱۳ شهریور هم امام خمینی(ره) حکم ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای را تنفیذ کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha