۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85512112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت نظارت جدی استاندارد زنجان بر تجهیزات شهربازی‌ها

زنجان - ایرنا - نظارت‌های مستمر سازمان استاندارد بر تجهیزات بازی در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد و از بروز حوادث ناخوشایند و خاطرات تلخ برای کودکان و خانواده‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، همه ساله با آغاز فصل تابستان و افزایش زمان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، استقبال از مجموعه های تفریحی و سرگرمی در شهرها افزایش می یابد و به برنامه مطلوب خانواده ها در این روزها تبدیل می شود.

در این میان بهره مندی و استفاده بهینه از این اماکن نیازمند توجه ویژه مسوولان به استانداردسازی و افزایش کیفی تجهیزات و وسایل موجود در شهر بازی هاست.

در این روزها خانواده ها برای داشتن اوقاتی مفرح و پرهیجان، شهربازی ها و پارک های دارای تجهیزات بازی را به عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح و سپری کردن اوقات فراغت خود انتخاب می کنند و حضور گسترده مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در این مکان ها توجه به اصل استانداردسازی و ارتقای سطح کیفی این مراکز تفریحی را ضروری می سازد.

چه بسا ممکن است بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها و مکان های تفریحی موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار ایرنا برای اطلاع هرچه بیشتر از وضعیت تجهیزات بازی در زنجان با مهدی قهرمانی مدیرکل استاندارد زنجان گفت و گو کرده است.

ضرورت نظارت جدی استاندارد زنجان بر تجهیزات شهربازی‌ها

ایرنا: سازمان استاندارد چه نظارت هایی را بر تجهیزات بازی انجام می دهد؟

این اداره کل از زمان ابلاغ استانداردسازی تجهیزات شهربازی و وسایل زمین بازی، نظارت و بازرسی مستمر از این تجهیزات را در دستور کار خود قرار داده است.

بر این اساس تمامی بهره برداران مجموعه های بازی موظفند تمامی تجهیزات تفریحی مشمول مقررات استاندارد اجباری خود را در زمان فعالیت و به ویژه قبل از شروع فصل بهره برداری توسط شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ایران مورد بازرسی و بازدید فنی قرار دهند.

تجهیزات بازی در فصول کاری و پس از ثبت درخواست بازرسی بهره‌بردار در سامانه تجهیزات بازی توسط شرکت‌های بازرسی دارای تایید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد ایران مورد بازرسی قرار می گیرد و پس از رفع همه نواقص فنی و تکمیل مدارک، گواهی بهره برداری یکساله برای تجهیزات مورد نظر صادر می‌شود.

بهره‌بردار باید بازرسی‌های ادواری و مراقبتی را هر سه ماه یکبار و در طول فصل کاری و زمان بهره‌برداری انجام دهد.

ضرورت نظارت جدی استاندارد زنجان بر تجهیزات شهربازی‌ها

ایرنا: امسال چه تعداد نظارت در این بخش انجام شده است؟

از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۵ تجهیز بازی در استان مورد بازرسی فنی قرار گرفت که طی بازرسی های انجام شده یک سرسره بادی به علت غیر استاندارد بودن پلمب و بهره بردار آن به مراجع قضایی معرفی شد.

همچنین به چهار بهره بردار ضمن اعلام عدم استفاده از تجهیز بازی فاقد گواهی بهره برداری، مهلت هفت روزه جهت دریافت مجوز بهره برداری صادر شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ مجوز بهره برداری برای این تجهیزات صادر شده است و در این ارتباط همه بهره‌برداران تجهیزات بازی مشمول استاندارد اجباری باید قبل از بهره‌برداری از تجهیز بازی برای دریافت گواهی ایمنی اقدام کنند.

با توجه به امکان نداشتن شناسایی برخی بهره‌برداران تجهیزات بازی توسط این اداره کل به استناد ماده ۱۶ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب ۱۳۹۶، شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی قبل از دادن هرگونه مجوز فعالیت به بهره‌برداران مکلفند متقاضیان را ملزم به اخذ تاییدیه استاندارد برای تجهیزات مورد استفاده کنند.

ضرورت نظارت جدی استاندارد زنجان بر تجهیزات شهربازی‌ها

ایرنا: سال گذشته چه تعداد تجهیزات بازی در زنجان پلمب یا نظارت شد؟

پارسال ۴۵۸ مورد بازدید از ۱۵۴ شهربازی و تجهیزات مربوط به آنها در سطح استان انجام شد.

در این بازدیدها هفت مورد تجهیز بازی در سطح شهر زنجان که به رغم اخطاریه ها فعالیت می کرد پلمب شد تا نسبت به دریافت گواهی استاندارد ایمنی آنها اقدام شود.

همچنین حدود ۲۸ مورد از تجهیزات شهربازی شهر زنجان به دلیل غیر استاندار بودن پلمب و نسبت به جمع آوری آنها اقدام شد.

همچنین در سه ماهه اول امسال با نظارت های صورت گرفته، پنج مورد اخطاریه صادر شد تا متصدیان نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

ایرنا: شهروندان در هنگام استفاده از تجهیزات بازی باید به چه نکاتی توجه کنند؟

باید دقت داشت طبق قوانین و مقررات کالاها و خدمات مشمول اجرای استاندارد اجباری همه تبعات و مسئولیت‌های ناشی از بهره‌برداری از تجهیزات فاقد تاییدیه ایمنی استاندارد بر عهده بهره‌بردار و دستگاه صادر کننده مجوز است.

با توجه به این موضوع همشهریان به هنگام استفاده از دستگاه ها و تجهیزات بازی مستقر در شهرهای بازی و زمین های بازی از داشتن گواهی بازرسی و بهره برداری تجهیزات و دستگاه های بازی اطمینان حاصل کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را از طریق سامانه مردم دار به نشانی ۱۵۱۷.inso.gov.ir گزارش دهند.

برآیند:

با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و استفاده گروه های مردمی از تجهیزات بازی، ضرورت نظارت و بازرسی مستمر از تجهیزات بازی در پارک ها و شهر بازی ها بسیار مهم و انکارناپذیر است و بی توجهی و غفلت از آن می تواند تبعات ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha