روزنه‌های امید برای احیای مرکز ذخایر ژنتیکی آزادماهیان کلاردشت

نوشهر - ایرنا - استاندار مازندران گفت: مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آزادماهیان شهید باهنر کلاردشت زیرساخت شیلاتی منحصربه‌فرد در این استان است و با هدف افزایش تولید، اشتغالزایی و صادرات باید تقویت شود.

به گزارش ایرنا، یوسف نوری روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آزاد ماهیان شهید باهنر کلاردشت اظهار کرد: در حال حاضر این مرکز پرورش آزادماهیان نیمه‌فعال است و امیدواریم در سال جهش تولید با مشارکت مردم، ۲۰۶ استخر دیگر موجود در این مجموعه با فراخوانی که شیلات استان منتشر می‌کند با مشارکت مردم منطقه فعال شود.

وی افزود:به طور قطع با فعال شدن این استخرها تولیدات این مجموعه اقتصادی افزایش خواهد یافت. افزایش تولید این مجموعه ارزشمند علاوه بر کمک به تأمین نیاز داخل، می‌تواند چشم‌انداز صادراتی نیز داشته باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: این مرکز در حال حاضر سالانه ۱۲۰ هزار بچه‌ماهی در ۱۰ رودخانه راهبردی شهرستان‌های غرب مازندران رهاسازی می‌کند که نقش مهمی در افزایش ذخایر این رودخانه‌ها دارد.

روزنه‌های امید برای احیای مرکز ذخایر ژنتیکی آزادماهیان کلاردشت

نوری با اشاره به انجام سفر یک روزه به کلاردشت و بازددی از برخی زیرساخت‌های این شهرستان تصریح کرد: مسائل و نواقص بخش‌های مختلف شهرستان کلاردست در مرکز استان و وزارتخانه‌های مرتبط و هیات دولت تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

تولید ۳۷۰ هزار قطعه بچه ماهی در ۳۰ ماه اخیر

مدیرکل شیلات مازندران نیز در این بازدید اظهار کرد: درابتدای فعالیت این دولت بیشتر استخرهای این مرکز غیرفعال بود. اما براساس تاکیدات معاون محترم وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در دوره فعالیت دولت مردمی سیزدهم بیش از ۲۱۴ واحد استخر فعال شد و در مدار تولید قرار گرفت. در این استخرها ۱۲۰هزار قطعه ماهی تولید و در ۱۰ رودخانه مهم شیلاتی رهاسازی شد.

قاسم کریم‌زاده اظهار کرد: طی دوره فعالیت دولت مردمی سیزدهم در مجموع ۳۷۰ هزار قطعه بچه ماهی آزاد در این مرکز تولید شد که ۱۲۰هزار قطعه آن در رودخانه‌ها رهاسازی و ۲۵۰ هزار قطعه در مرکز موجود است و پس از رسیدن به وزن مطلوب درصدی از این تعداد، اواخر شهریور امسال رهاسازی می‌شود.

به گفته وی طی ۲ سال اخیر ۳۰ هزار قطعه بچه‌ماهی ازاد تولید شده در این مرکز نیز به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پرورش ماهی در قفس‌های دریایی تحویل داده شد.

روزنه‌های امید برای احیای مرکز ذخایر ژنتیکی آزادماهیان کلاردشت

به گزارش ایرنا، فعالیت مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آزادماهیان شهید باهنر کلاردشت که با عنوان تنها مرکز حفاظت و بازسازی ذخایر ژنتیکی آزادماهیان کشور و حتی خاورمیانه از آن یاد می‌شود، سال ۱۳۶۳ با هدف حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر در شهرستان کلاردشت آغاز شد. رسالت اصلی این مجموعه تولید و تکثیر بچه ماهیان ۱۵ تا ۲۰ گرمی و رهاسازی آن در رودخانههای دارای ارزش شیلاتی منتهی به دریای خزر است.

مهم‌ترین مسئولیت این مرکز تولید ماهی آزاد دریای خزر است. ماهیان مولد پس از صید از رودخانه‌های غرب مازندران به ویژه چشمه‌کیله تنکابن به کارگاه‌های این مرکز انتقال می‌یابد و طی ۲۰ روز سازگاری با شرایط آب و هوایی در کارگاه‌های مرکز و رسیدگی به مرحله جنسیتی، تخم آن‌ها آماده استحصال می‌شود. پس از مراحل لقاح و پشت‌سر گذاشتن حدود ۲ ماه، تخم‌ها به لارو تبدیل می‌شوند.

بنا به گزارش مسوولان شیلات مازندران، مراحل تولید و تکثیر این گونه آبزی دریای خزر حدود یک سال زمان می‌برد تا به مرحله رشد و رهاسازی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر برسد. این مرکز در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی در تامین آب، نبود شرایط نگهداری این گونه در حوضچه‌ها، وقوع سیل و تلف شدن جمعیت زیاد آزادماهیان و فرسوده شدن تجهیزات فعالیت چندانی نداشت.
ماهی آزاد دریای خزر در اصل از نژاد قزل‌آلای لار است و شکل و شمایلی بسیار شبیه به آن با گوشتی بسیار چرب‌تر دارد. صید این ماهی به طور کلی ممنوع است.
ماهیان آزاد همه ساله برای تخم‌ریزی وارد رودخانه‌هایی می‌شوند که دارای شرایط مناسب زیستی داشته باشند و لابه‌لای سنگ‌های بستر رودخانه تخم‌ریزی می‌کنند.
در سال‌های اخیر به دلیل آلودگی آب رودها و تخریب و برداشت بیش از اندازه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها در مجموع زایشگاه ماهیان آزاد نابود شده و این گونه کم‌نظیر و ارزشمند با تخم‌ریزی در نقاط نامناسب، فرصت زادآوری و بقای نسل را از دست می‌دهد.

شهرستان کلاردشت با برخورداری از یک نقطه شهری و دست‌کم ۱۹ نقطه روستایی حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha