۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85512307
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کشاورزان نسبت به مهار آتش‌سوزی مزارع خود بی‌تفاوت نباشند

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از صاحبان زمین‌های کشاورزی که به دلایل عمدی یا سهوی درگیر آتش‌سوزی می‌شوند خواست در کنار نیروهای منابع طبیعی برای مهار آتش همکاری کنند.

عیسی گلبینی‌مفرد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیروهای منابع طبیعی مسوولیت خاموش‌کردن آتش عرصه‌های ملی را برعهده دارند اما در چند وقت اخیر جلوگیری از گسترش آتش سوزی‌ زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های ملی، انرژی زیادی از آنان گرفت.

وی افزود: کشاورزان باید مراقبت بیشتری برای جلوگیری از شعله گرفتن آتش در مزارع داشته باشند چون دود آن به چشم عرصه‌های ملی می‌رود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: کشاورزان وقتی متوجه شروع آتش سوزی در مزارع می‌شوند باید در کنار ماموران یگان حفاظت برای مهار آن تلاش کنند تا توانی برای آنان در مسیر انجام سایر وظایف سازمانی باقی بماند.

گلبینی‌مفرد ادامه داد: امسال ۲۱ مورد آتش‌سوزی به مساحت ۲۲ هزار و ۴۳۳ متر مربع در عرصه‌های ملی بندرگز، رامیان، علی‌آبادکتول، کردکوی، کلاله، گالیکش و گرگان رخ داد که در کنار آن شاهد آتش سوزی‌ زیاد در زمین‌های کشاورزی بودیم که ورود به‌موقع نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، آتش نشانان و مردم محلی باعث جلوگیری از افزایش زیان به عرصه‌های ملی شد.

وی افزود: هزار و ۹۸۰ متر مربع از این آتش‌سوزی‌ها مربوط به جنگل‌های طبیعی، ۱۹ هزار و ۴۵۳ متر مربع جنگل دست کاشت و هزار متر مربع مرتع است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: علاوه بر حضور مستمر ۵۰۰ نیروی یگان حفاظت در عرصه‌ها و جنگل‌های منابع طبیعی استان، دیده‌بانان حریق از مناطق تعیین شده سرکشی مداوم دارند و به محض مشاهده کوچکترین آتش‌سوزی قبل از گسترش آن اقدامات لازم را برای خاموش‌کردن انجام خواهند داد.

وی با اشاره به کاهش وقوع آتش سوزی‌ها در ۲ سال اخیر، گفت: وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل در عدد و سطح به ترتیب ۴۸ و ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

زمین‌های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha