۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85512384
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خدمات شهید جمهور برای حفاظت از آب‌وخاک خراسان‌شمالی

۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۷
کد خبر: 85512384
سعید وحیدی
خدمات شهید جمهور برای حفاظت از آب‌وخاک خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- اجرای طرح انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان با هدف استفاده بهینه از منابع آبی، بهره برداری از طرح بازیافت آمونیاک پساب پتروشیمی خراسان با هدف حفاظت از آب، خاک و هوای شهری و اجرای ۱۳ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی بخشی از عملکرد شهید خدمت برای حفاظت از محیط زیست این خطه از شمال شرق کشور است.

به گزارش ایرنا، گرچه دنیا با سرعت زیادی به سمت زندگی شهری و صنعتی شدن حرکت می کند اما متاسفانه در بسیاری از جوامع الزامات این نوع زندگی رعایت نمی شود.

رعایت نکردن الزامات زندگی شهری و صنعتی تبعات سنگینی در بخش های گوناگون به ویژه محیط زیست دارد بنابراین عقل حکم می کند که اشتباهات را تکرار نکنیم و در روند توسعه و صنعتی شدن الزامات زیست محیطی و طرح های مربوط به آن را در سیاستگذاری ها پیش بینی کنیم.

الزاماتی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم با سکانداری شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی در بسیاری از طرح های صنعتی مورد توجه قرار گرفت و در خراسان شمالی نیز به عنوان یکی از استان‌های صنعتی با داشتن صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، طرح های زیست محیطی مهمی وارد فاز اجرا شد تا دیگر رفاه زندگی شهری روندی معکوس نداشته باشد.

همچنین در این ۳۲ ماه خدمت شهید رییسی با هدف تولد دوباره خاک و حفظ منابع آبی حدود ۱۳ هزار هکتار عملیان بیابان زدایی با کاشت گونه های کم آب بر و مقاوم در برابر خشکسالی اجرا شد.

شهید خدمت برای حفاظت از آب و خاک خراسان‌شمالی چه کرد

انتقال پساب به پتروشیمی خراسان

استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی شمالشرق کشور با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر رییس جمهور در حال اجرا استب و براساس اعلام استاندار خراسان شمالی فاز نخست این طرح تیرماه امسال بهره برداری می شود.

سالانه هفت میلیون مترمکعب در شهر بجنورد مرکز استان پساب فاضلاب در تصفیه خانه تولید می شود که در حاشیه شهر رها می شود و پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری (پساب) را ندارد.

طرح استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۱ کنگ زنی شد.

استاندار خراسان شمالی در این باره می گوید: این طرح مهم با دستور رییس جمهور شهید اجرا شد و با بهره برداری از آن سالانه بیش از پنج میلیون متر مکعب آب آشامیدنی پتروشیمی خراسان آزاد و برای شرب شهر بجنورد استفاده خواهد شد.

محمدرضا حسین نژاد می افزاید: رییس جمهور شهید وقتی در جریان مشکل آب بجنورد و وضعیت آبهای زیر زمینی این خطه قرار گرفتند، دستور اجرای این طرح را صادر کردند تا با این اقدام جدای از رفع مشکل آب بجنورد، دغدغه های آب پتروشیمی خراسان نیز حل شود.

وی خاطر نشان می کند: خطوط انتقال این طرح به طول ۱۱ کیلومتر و بسیاری از بخش های ضروری این پروژه با کار جهادی انجام شده و در آستانه بهره برداری است.

شهید خدمت برای حفاظت از آب و خاک خراسان‌شمالی چه کرد

بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان

آمونیاک با فرمول شیمیایی NH۳، دومین محصول سنتزی و از فرآورده پتروشیمیایی مهم است که تولید صنعتی آن در جهان قدمتی بیش از یک قرن دارد.

آمونیاک اهمیت زیادی در صنایع شیمیایی دارد به گونه ای که خاستگاه نیتروژن همه ترکیبات آلی تولیدی از آمونیاک است و مهم‌ترین کاربرد آن حدود ۸۰ درصد نیز برای تولید کود است.

در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، بر اساس نوع مواد مصرفی و تولیدی و همچنین مرحله فرآیندها، نوع و میزان آلایندگی های آمونیاک متفاوت است به گونه ای که در فرآیندهای مختلف، امکان آلودگی در سه مرحله جمع آوری مواد اولیه، تولید و تبدیل مواد واسطه و جمع آوری و انبار مواد تولید شده وجود دارد.

پتروشیمی خراسان در راستای در راستای به حداقل رساندن آلاینده ها برای نخستین بار طرح زیست محیطی بازیافت آمونیاک را اجرایی کرد.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان در این خصوص می گوید: طرح احداث و نصب استریپر در این مجموعه با هدف جداسازی آمونیاک از پساب خروجی مجتمع و بازگردانی به خط تولید با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

یوسف حسنی می افزاید: طراحی و اجرای این طرح از سال ۱۴۰۱ به دست مهندسان و متخصصان پتروشیمی خراسان آغاز شد.

وی تخلیه نشدن آمونیاک به فضای محیط زیست شهری، روستایی، زمین‌های کشاورزی، آب‌های سطحی و بازیافت آمونیاک پساب و بازگرداندن آن به چرخه تولید در پتروشیمی از مزایای اجرای این طرح دانست.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان یادآور می شود: با بهره برداری از این طرح از یک سو محیط زیست پیرامون مجتمع پتروشیمی حفظ می شود و از سوی دیگر بازچرخانی آمونیاک به سمت واحدهای تولیدی مزیت اقتصادی برای این مجتمع به دنبال دارد.

محصولات شرکت پتروشیمی خراسان بیش از ۶۶ درصد سبد صادراتی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۱ آغاز و در بیش از چهار سال با صرف هزینه ۵۲۴ میلیون دلار و ۵۲۰ میلیارد ریال ساخته شد و در تیر ماه ۱۳۷۵ با حضور رئیس جمهور وقت مورد بهره برداری قرار گرفت.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

شهید خدمت برای حفاظت از آب و خاک خراسان‌شمالی چه کرد

۱۳ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این باره می گوید: عملیات مقابله با بیابان زایی، حفاظتی و مراقبتی پارسال در قالب پروژه‌های مختلف در سطح 13 هزار هکتار از عرصه های استان اجرا شد.

علی اسدی می افزاید: از این میزان طرح اجرایی، نهالکاری در۳۸۰ هکتار، روان آب در ۲۵۰ هکتار، مراقبت و آبیاری در ۴۱۵ هکتار و تهیه طرح اجرایی مدیریت مناطق بیابانی در ۱۰ هزار هکتار اجرا شده است.

وی ادامه می دهد: همچنین در این بازه زمانی هزار و ۷۷۵ نفر ساعت آموزش و توانمندسازی ترسیب کربن برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی می گوید: از سال گذشته تاکنون نیز ۱۲ طرح مطالعاتی در مساحت ۱۷۵ هزار و ۸۷۹ هکتار اجرا شده است.

اسدی بیان می کند: مساحت عملیات بیابان زدایی پیشنهادی در طرح‌های مطالعاتی ۱۰۲ هزار و ۵۵۹ هکتار بوده که از این میزان ۲۴ هزار و ۶۵۹ هکتار از آن اجرا شده است که برای مابقی اجرای طرح ۳۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی تصریح می کند: همچنین ۱۵ هزار و ۸۱۳ هکتار مساحت جنگل های دست کاشت بیابانی است و احاله طرح‌های مرت‌عداری در عرصه بیابانی هم ۲۶ هزار و ۶۱۷ هکتار است.

اسدی با اشاره به کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال سهم خراسان‌شمالی از طرح ملی می گوید: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله هدفگذاری شد.

وی می افزاید: با اجرای این طرح در بازه زمانی چهار ساله در نهایت ۳۲ هزار هکتار به عرصه های فضای سبز استان افزوده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان می کند: دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش، اوقاف، دانشگاه ها و کشاورزان در طرح تولید و کشت نهال همکاری می کنند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha