۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85512401
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

افزایش شمار کشورهای اروپایی عضو ناتو در عمل به تعهدات نظامی خود

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز نوشت: در آستانه برگزاری نشست سالانه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو از افزایش بی‌سابقه شمار کشورهای عضو این ائتلاف برای عمل به تعهدات در پرداخت هزینه‌های نظامی خود خبر دادند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، بایدن و استولتنبرگ به دنبال ایجاد یک جبهه قوی و متحد علیه روسیه در آستانه برگزاری نشست سالانه این ائتلاف در واشنگتن هستند.

این دو مقام اعلام کردند که همزمان با تلاش برای واکنشی قدرتمند و تزلزل ناپذیر در برابر مسکو، تعداد بی‌سابقه ای از متحدان عضو این ائتلاف، تعهدات در قبال پرداخت هزینه‌های نظامی خود را انجام داده اند.

دبیرکل ناتو در همین زمینه تشریح کرد: زمانی که متحدان ناتو در سال ۲۰۱۴ این تعهد را دادند، تنها سه عضو از جمله آمریکا به این هدف دست یافتند، نزدیک به پنج سال پیش، حدود ۱۰ کشور این کار را انجام دادند و امسال بیش از ۲۰ نفر از ۳۲ عضو ائتلاف به این تعهد عمل کرده اند.

این روزنامه می افزاید: دیدار این دو مقام در آستانه برگزاری نشست سالانه ناتو در واشنگتن با تمرکز بر اقدامات بیشتر برای کمک به تامین امنیت بلندمدت، تخصیص بودجه و در نهایت پیوستن اوکراین به ناتو است. استولتنبرگ نیز در دیدار روز گذشته خود با بایدن از اعلام آمادگی نهاد متبوعش برای ایفای نقشی بزرگتر در تامین امنیت اوکراین خبر داد.

وی در این زمینه افزود: من انتظار دارم که در ماه آینده، به توافقی بر سر نقش ناتو در ارائه کمک‌های امنیتی و آموزش برسیم. این امر باری را که بر دوش آمریکاست کاهش می‌دهد و حمایت ما را از اوکراین مستحکم می‌سازد.

نیویورک تایمز، دلیل اظهارات دبیرکل ناتو را افزایش شمار اعضای این ائتلاف نظامی در عمل به تعهدات غیررسمی خود مبنی بر اختصاص دستکم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای هزینه های نظامی می‌داند.

این مقام ارشد ائتلاف نظامی ناتو همچنین گفت که کشورهای عضو، هزینه‌های نظامی خود را در سال جاری ۱۸ درصد افزایش داده اند که این بزرگترین جهش در دهه‌های اخیر است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: تلاش بایدن و استولتنبرگ برای تاکید بر تامین امنیت اوکراین در حالی است که بار دیگر پرسش‌هایی درباره همبستگی و تعهد به این کشور در حال جنگ مطرح شده و اساسا دلیل پیشروی های اخیر روسیه در میدان جنگ، تاخیر در ارسال کمک های نظامی آمریکا به دلیل مخالفت اعضای کنگره، عنوان شده است. در این میان دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نیز تاکید کرده است که در صورت پیروزی در این رقابت، کمک‌ها به اوکراین را متوقف می کند.

در بخش دیگری از این مطلب، نویسنده آورده است: تمرکز نشست ماه آینده ائتلاف نظامی ناتو در واشنگتن را بر اساس تلاش‌های متحدان غربی در اجلاس هفته گذشته گروه هفت در ایتالیا دانسته که شامل تصویب وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین با استفاده از محل دارایی‌های مسدود شده روسیه و یک توافق امنیتی ۱۰ ساله میان آمریکا و اوکراین برای آموزش و تجهیز نیروهای اوکراینی باشد.

این رسانه همچنین یادآور شده است که تعهدات متحدان ناتو در پرداخت هزینه های خود احتمالا خطر تهدیدهای ترامپ را کاهش می‌دهد، اما در صورت به قدرت رسیدن وی، سایر اعضای ناتو نسبت به آینده این اتحاد هراس دارند. ترامپ پیش از این در یک گردهمایی انتخاباتی تهدید کرده بود که چنانچه کشورهای اروپایی هزینه‌های خود را افزایش ندهند، آمریکا را از ائتلاف خارج می کند و نه تنها مانع حمله روسیه نمی‌شود، بلکه آن را تشویق به حمله خواهد کرد. در ماه جاری میلادی نیز بیش از ۴۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به کاهش بودجه ناتو رای داده و اعلام کردند که شمار زیادی از اعضا به تعهد ۲ درصدی خود عمل نکرده اند.

گفته می شود استولتنبرگ نیز پیش از دیدار روز دوشنبه با بایدن، در سخنرانی در یکی از اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن، تائید کرده بود که اعضای کنگره نزدیک به ترامپ مشکلاتی برای تصویب کمک ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین ایجاد کرده بودند. وی در این خصوص گفته بود که این تاخیر در ارسال کمک ها به اوکراین سبب پیشروی روسیه شده است.

وی سپس در همین مورد اضافه کرد: «نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق دوباره تکرار شود. به همین دلیل است که در اجلاس سران، انتظار دارم سران کشورهای عضو توافق کنند که ناتو رهبری هماهنگی‌ها و ارائه کمک‌های امنیتی و آموزشی به اوکراین را برعهده گیرد».

استولتنبرگ خاطرنشان کرد: هرچه حمایت بلندمدت ما معتبرتر باشد، مسکو سریع‌تر متوجه می شود که نمی‌تواند منتظر بماند و جنگ هم هر چه زودتر پایان می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha