۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۲
کد خبر: 85512603
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شهروندان اردبیلی مراقب آتش‌سوزی اراضی ملی باشند

۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۲
کد خبر: 85512603
شهروندان اردبیلی مراقب آتش‌سوزی اراضی ملی باشند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی ، احتمال آتش‌سوزی کاه و کلش در این استان بیشتر شده و شهروندان باید مراقب آتش‌سوزی اراضی ملی باشند.

محمود قلی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدام غیرمنطقی برخی کشاورزان در آتش زدن و سوزاندن کاه و کلش مزارع اظهار کرد: این اداره کل با اعلام مواد قانونی ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش مزارع و تذکر به مجازات‌های قانونی در نظر گرفته شده با مرتکبین به ایجاد حریق در اراضی ملی برخورد خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به افزایش دما و خشک بودن عرصه‌های جنگلی کشاورزان باید پس از برداشت محصول از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چرا که امکان سرایت آتش به عرصه‌های طبیعی که در مجاورت زمین‌های کشاورزی قرار دارند ، بسیار بالا است.

قلی‌زاده ادامه داد: بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع است و در صورتی که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تادیبی از ۲ ماه تا یک‌ سال محکوم خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان و عاملان آتش‌سوزی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا ۲ سال) یا جزای نقدی بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان محکوم می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

وی از شهروندان و دوستداران طبیعت خواست در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی با شماره‌های رایگان و ۲۴ ساعته ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی استان را در جریان امر بگذارند.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha