تدوین طرح بیابان‌زدایی در ۲۳۴ هزار و ۱۴۸ هکتار از اراضی استان مرکزی

اراک - ایرنا - رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: طرح‌های مطالعاتی و اجرایی بیابان‌زدایی در ۲۳۴ هزار و ۱۴۸ هکتار از اراضی هفت شهرستان این استان تدوین شد.

به گزارش ایرنا، «آتنا فرجی» روز چهارشنبه در حاشیه بازدید کارگروه کاهش آلودگی هوای شهرستان اراک از جنوب کویر میقان به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در جمع خبرنگاران، افزود: این طرح برای شهرستان‌های اراک، خنداب، کمیجان، ساوه، زرندیه، محلات و دلیجان تدوین شده است.

وی در خصوص دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با بیابان‌زدایی تصریح کرد: شناسایی و تهیه طرح‌های اجرایی کانون بحرانی فرسایش بادی، حفاظت از عرصه‌های بیابانی و کویری حساس به فرسایش بادی از جمله اقدامات انجام شده است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: تولید نهال گلدانی آتریپلکس، کانی سنس، قره داغ و قیچ با مشارکت جوامع محلی در طرح ترسیب کربن شهرستان محلات، نهالکاری، مراقبت و آبیاری سنواتی در اراضی بیابانیو کویری به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در این راستا انجام شده است.

فرجی افزود: کنترل روان‌آب و احداث هلالی‌های آبگیر به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار، جمع‌آوری بذر گیاهان بیابانی مقاوم و سازگار به خشکی و بومی و احداث بادشکن غیر زنده به طول ۹۲ کیلومتر و مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت سنواتی با اجرای پروژه‌های هرس و جوانسازی و مقابله با آفت و ایجاد آتش‌بر به مساحت ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با بیابان‌زایی در استان مرکزی است.

بیشتر بخوانید:

۱۹۰ هکتار نهال‌ برای مقابله با بیابان‌زایی در استان مرکزی کشت شد

مقابله با بیابان‌زایی از برنامه‌های اولویت‌دار استانداری مرکزی است

وی خاطرنشان کرد: هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از کویر میقان نیز در این راستا نهالکاری و بوته کاری توام با آبیاری و مراقبت با گونه‌های گیاهی تاغ، قره داغ و آتریپلکس انجام شده است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص وضعیت کاهش یا افزایش محدوده بیابانی و کویری استان مرکزی عنوان کرد: اراضی بیابانی استان مرکزی باتوجه به وضعیت خشک‌سالی کشور در نگاه بلند مدت، بهره‌برداری از منابع طبیعی استان و نیز بهره‌برداری از منابع طبیعی بالادست اراضی کویری زمینه کاهش پتانسیل عرصه‌های طبیعی را ایجاد کرده است که این مسئله در بلندمدت و کوتاه‌مدت سبب ایجاد بیابان می‌شود.

فرجی با اشاره به اینکه در کنار موارد مذکور بهره‌برداری‌های بیش از حد از محیط طبیعی نیز خود زمینه‌ساز محیط بیابانی است، ادامه داد: پایش دقیق وضعیت استان و روند کاهشی یا افزایشی مناطق بیابانی و کویری نیاز به بررسی همه جانبه و تامین اعتبار دارد و قبل از پایش به صورت دقیق نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

وی در ادامه اقدامات مقابله‌ای برای بیابان‌زدایی را در 2 محور مباحث مدیریتی و اجرایی تقسیم‌بندی کرد و گفت: مباحث مدیریتی از جمله مدیریت چرا دام و مباحث اجرایی از جمله توسعه پوشش گیاهی که از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند در استان مرکزی اجرا شده و ادامه دارد.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: در محدوده کویر میقان اراک برای اجرای کامل طرح بیابان‌زدایی نیاز به همکاری بین بخشی وجود دارد، بخشی از حاشیه این منطقه زمین‌های کشاورزی است و مسئله گرد و غبار نیز مطرح است که باید دستگاه‌های مرتبط و کارگروه مقابله با گرد و غبار استان در این خصوص همکاری و تحت مدیریت یکپارچه اقدامات برنامه‌ریزی و اجرا شود.

فرجی افزود: با این وجود این اداره کل ۸۰ درصد طرح‌ها و برنامه‌های خود از جمله ایجاد باشکن یا پوشش گیاهی را در این منطقه انجام داده است.

۴۸۱ هزار و ۷۷۱ هکتار از اراضی استان مرکزی کویری و بیابانی است که مربوط به هفت شهرستان اراک، زرندیه، ساوه، دلیجان، محلات، کمیجان و خنداب است.

محدوده کویری استان مرکزی مربوط به حاشیه تالاب میقان تحت عنوان کویر میقان با مساحت چهار هزار و ۹۸۰ هکتار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha