اولیایی: نامدیران بر باشگاه‌های فوتبال ایران حکمرانی می‌کنند

تهران- ایرنا- مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: با توجه به نداشتن یک نقشه راه و یک مدل مشخص، نامدیران بر فوتبال حاکم شده‌اند، تصریح کرد: برای مدیریت باشگاه‌ها، افرادی از این سمت و آن سمت وارد مدیریت باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال می‌شوند که تخصصی در این حوزه ندارند

کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با ایرنا، درباره دور تازه برخورد با فساد در فوتبال که با بررسی تخلفات باشگاه مس رفسنجان آغاز شده است، اظهار داشت: به خیلی از پدیده‌های اجتماعی از جمله فوتبال در کشورمان ظلم می‌شود، به دلیل اجرای غلط باشگاهداری حرفه‌ای، بدنامی برای فوتبال به بار می‌آوریم. این در حالی است که فوتبال در جهان، یک صنعت پولساز و پیشرو در جهان است و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این ورزش در حال انجام است. به خصوص اخیرا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ریل‌گذاری بر اساس مدل‌های مشخص به دنبال استفاده از این فرصت و صنعت هستند، کشورهایی که رقبای ورزشی ما محسوب می‌شوند.

وی افزود: در کشورمان اما فوتبال دست در جیب صنعت و معدن و.... دارد و در چند سال اخیر هم در برخی استان‌هایی که درآمد وافری از صنعت و معدن دارند، هزینه‌های فراوانی در باشگاه‌ها کرده و می‌کنند سبب می‌شوند که نام این استان‌ها برای مدتی سر زبان‌ بیفتد. این در حالی است که درآمد معادن جزو ثروت‌های عمومی کشور است و با توجه به قانون حق نداریم از درآمد عمومی برای ورزش حرفه‌ای هزینه کنیم و ممنوعیت سازمان‌های بالا دستی در این رابطه وجود دارد.

اولیایی با اشاره به اینکه با توجه به نداشتن یک نقشه راه و یک مدل مشخص، نامدیران بر فوتبال حاکم شده‌اند، تصریح کرد: برای مدیریت باشگاه‌ها، افرادی از این سمت و آن سمت وارد مدیریت باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال می‌شوند که تخصصی در این حوزه ندارند وقتی چنین مدیرانی در راس امور باشگاه‌ها قرار می‌گیرند، عده‌ای از شرایطی که وجود دارد، سوء‌استفاده می‌کنند و با ایجاد هزینه‌های فراوان و پر کردن جیب خود هم به اعتماد جامعه آسیب می‌رسانند و هم بدنامی برای جامعه فوتبال ایجاد می‌کنند.

اولیایی: نامدیران بر باشگاه‌های فوتبال ایران حکمرانی می‌کنند

اولیایی گفت: مجوز باشگاه‌ها با قانونی که مربوط به ۷ دهه پیش است، صادر می‌شود و در به روزرسانی قوانین برای مجوز باشگاه‌ها، چالش داریم و ساختار حرفه‌ای و قانون‌مندی حاکم بر باشگاه‌ها نیست. وقتی شاکله این ساختار مشکل داشته باشد و از فوتبال روز دنیا به دور باشد، همواره عوامل فرصت‌طلب و سوء‌استفاده‌گری هستند که از این فضا برای بهره برداری شخصی استفاده کرده و فساد گسترده‌ای نسبت به سطح اعتبارات مربوطه ایجاد ‎‌کنند.

اولیایی: نامدیران بر باشگاه‌های فوتبال ایران حکمرانی می‌کنند

وی با بیان اینکه وقتی ساختار قانون‌مند نباشد، پول صنعت و معدن با وجود ممنوع بودن هزینه درآمدهای عمومی در ورزش حرفه‌ای، در باشگاه‌ها خرج می‌شود، تاکید کرد: با وجود ممنوع بودن، قانون دور زده می‌شود و این معضل به نداشتن قانون جامع نظام باشگاه‌داری بر می‌گردد.

اولیایی تاکید کرد: برای بازگشت فوتبال به ریل درست باید یک ساختار قانون‌مند بر اساس نظام جامع باشگاهداری در باشگاه‌ها شکل بگیرد، و اولین قدم، خروج کامل دولت از باشگاه‌داری و احصای محل درآمدهای حقه باشگاه‌های حرفه‌ای است. همچنین باید ساختاری که اجازه حضور مدیران غیرمتخصص را ندهد، به رسمیت شناخته شود و با نظارتی که همزمان صورت می‌گیرد، راه را بر فساد و سوء‌استفاده بسته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha