شولتس: آلمان در هیچ ماجراجویی ترسناکی در رابطه با بحران اوکراین شرکت نمی‌کند

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان به شهروندان این کشور اطمینان داد که دولت آلمان در هیچ ماجراجویی ترسناکی در رابطه با بحران اوکراین شرکت نخواهد کرد و گفت: می‌خواهیم وظایف خود را به‌گونه‌ای انجام دهیم که امنیت اروپا را تضمین کنیم.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، صدراعظم آلمان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه اوکراین قادر است از خود دفاع کند، اظهار کرد: سیاست‌های دولت آلمان همچنان بر اساس خرد استوار خواهد بود و ما به دنبال ماجراجویی نیستیم بلکه خواهان بازگرداندن سریع امنیت و انسجام در اروپا هستیم.

شولتس از کنفرانس صلح اوکراین که به میزبانی سوئیس برگزار شد به عنوان یک گام ابتدایی کوچک یاد کرد و افزود: کنفرانس صلح اوکراین به منزله گیاهی نو رسیده است که برای به بار نشستن، باید آبیاری شود.

به نوشته راشا تودی، شولتس در حالی این اظهارات را بیان کرد که دولت آلمان به همراه سایر کشورهای غربی تأمین کننده تسلیحات برای اوکراین، در اواخر ماه مه به کی‌یف اجازه دادند تا از تسلیحات آنها برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کند و بحث‌های زیادی در مورد عواقب احتمالی این اقدام متحدان اوکراین به راه افتاده است.

از سوی دیگر روسیه اعلام کرده است که ارسال تسلیحات به اوکراین نه تنها به برقراری صلح در این کشور کمکی نخواهد کرد بلکه در نهایت پای کشورهایی ارسال کننده تسلیحات به اوکراین را هم به این درگیری خواهد کشاند.

به گزارش ایرنا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پیش تر اعلام کرد: این حق اوکراین است که بر اساس حقوق بین الملل، در دفاع از خود به اهداف نظامی در روسیه حمله کند.

در شرایطی که روسیه، گسترش ناتو به شرق را یکی از دلایل انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین اعلام کرد، دبیر کل ناتو، گفت: اوکراین هرگز تهدیدی برای روسیه نبوده است و این روسیه بود که این جنگ را آغاز کرد.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که اوکراین حق دارد به اهدافی در قلمرو روسیه حمله کند.

در همین حال، دیمیتری مدودف رئیس جمهوری سابق روسیه به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به خاک روسیه، هشدار داد که این مجوز می‌تواند به دلیلی برای شروع جنگ با اعضای ناتو تبدیل شود.

وی پیش تر اعلام کرد که مسکو هرگونه استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد را تحت کنترل نیروهای ناتو در نظر می‌گیرد.

معاون شورای امنیت ملی روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو همه پرسنل نظامی و تجهیزات غرب در اوکراین یا ورای مرزهای آن را در صورت دخالت آنها در حمله به خاک روسیه، نابود خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha