۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۹
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85513343
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۵۸ پرونده مفاسد اداری در کردستان رسیدگی شد

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۹
کد خبر: 85513343
۵۵۸ پرونده مفاسد اداری در کردستان رسیدگی شد

سنندج- ایرنا- رئیس‌کل دادگستری کردستان گفت: سال گذشته ۵۵۸ پرونده مفاسد اداری شامل اختلاس، ارتشا، پولشویی و تضییع اموال دولتی در شعب دادگستری رسیدگی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ در بحث ترک فعل مدیران و کارکنان ادارات نیز ۳۵ پرونده تشکیل و ۳۷ تذکر اعمال شد که نسبت با سال پیش از آن ۷۰ درصد رشد داشت.

وی یادآور شد: سال گذشته آمار پرونده‌های ورودی ۵۰۹ هزار مورد بود که ۵۰۷ هزار مورد آن در شعب دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی شد.

رییس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه سال قبل هر قاضی در ماه به طور متوسط ۱۸۰ پرونده را بررسی کرده است، ادامه داد: در طول سه سال گذشته حدود ۳۰ هزار پرونده از پرونده‌های موجودی دادگستری کسر شد.

حجت‌الاسلام حسینی تعداد مراجعات به دادگستری و سازمانهای تابعه را در سال گذشته سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد شعب نامتعارف دادگستری استان از ۷۰ درصد به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در بحث دعاوی کیفری، "توهین" رتبه اول را در بین پرونده‌ها داشته است، افزود: در بحث دعاوی حقوقی نیز "مطالبه وجه و خسارت" رتبه اول را در سال گذشته داشت که ناشی از مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی در جامعه است.

رئیس کل دادگستری کردستان آمار پرونده‌های طلاق در سال گذشته را ۱۲ هزار و ۱۰۰ مورد و براساس آمار ثبت احوال پنج هزار و ۲۰۰ مورد اعلام و اضافه کرد: آمار پرونده‌های طلاق در سال ۱۴۰۲، ۱.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه پارسال پنج هزار و ۸۰۰ پرونده معوقه رسیدگی شد، ادامه داد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی به آمار کاهش ۲۰ درصدی درخواست ماده ۴۷۷ (درخواست بررسی مجدد) اشاره داشت و افزود: ۶ درصد این درخواست‌ها مورد پذیرش قرار گرفت.

رئیس کل دادکستری کردستان با بیان اینکه سامانه‌های الکترونیکی قضایی در کاهش اطاله دادرسی تاثیر زیادی داشت، بیان کرد: پارسال ۹ هزار و ۲۲ جلسه رسیدگی به پرونده‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسینی یاداور شد: پارسال سه هزار و ۲۵۹ پرونده حقوق عامه تشکیل شد که اقدامات دادستان‌های استان هزار و ۴۲۷ مورد بوده و ۳۳ درصد افزایش داشت.

ورود به مفاسد اداری، تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیفی، ساماندهی دریاچه زریوار، رفع مشکل آب شرب بانه و قروه و رفع تصرف ۲۵ هکتار اراضی مرز باشماق و ارائه سند به آن، رفع تصرف ۹۹۹ هکتار اراضی منابع طبیعی و ۵۳۲ هکتار اراضی راه و شهرسازی از دیگر اقدامات دادگستری در سال گذشته بوده که وی به آن اشاره کرد.

رئیس کل دادگستری کردستان اشاره ای هم به احیای هشت واحد تولیدی، جلوگیری از تعطیلی ۳۱ واحد و کمک به ایجاد اشتغال برای ۴۱۹ نفر داشت و افزود: پارسال پنج هزار پرونده به صلح یاران ارجاع شد، ضمن اینکه اکنون هزار و ۵۰۰ صلح یار در استان شناسایی شده اند.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: سال گذشته ۴۹ مکاتبه هشداری توسط سازمان بازرسی صادر شد که نتیجه آن جلوگیری از تغییر ‌کاربری و ایجاد سو جریان به ارزش سه هزار میلیارد ریال و وصول حقوق شهرداری به ارزش هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال بود.

کاهش ۲ درصدی جمعیت کیفری زندان‌های استان و افزایش ۲۰ درصدی اشتغال زندانیان، دیگر مطلبی بود که حجت‌الاسلام حسینی به آن پرداخت و افزود: سال قبل مجازات جایگزین حبس با خدمات عمومی ۱۲ رشد داشت.

رئیس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه فعالیت ستاد دیه استان ۱۵۰ درصد رشد داشت، ادامه داد: سال پیش، ۳۰۵ زندانی جرایم غیرعمد با بدهی هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال آزاد شدند.

حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، پیشنهاد عفو ۱۰۹ زندانی را به قوه قضاییه دادیم که با عفو ۶۲ نفر آنان موافقت شد و پیشنهاد عفو ۴۰۰ زندانی دیگر هم برای مناسبت های بعدی داده ایم.

وی با بیان اینکه ۹۴ مکاتبه استحضاری با استاندار کردستان سال گذشته انجام شد، اضافه کرد: پارسال تشکیل پرونده تخلفاتی در ادارات ۳۷ درصد رشد داشت و پرونده کیفری برای ۴۶ نفر از کارکنان ادارات صادر شد که ۲۷ نفر آنان محکومیت قطعی شامل حبس، جزای نقدی، رد مال، شلاق و انفصال از خدمت گرفتند.

رئیس کل دادگستری کردستان یادآور شد: در بحث اخذ حقوق دولتی از معادن، پیگیری فرار مالیاتی و مطالبات دانشگاه علوم پزشکی بوده و اقدامات بازرسی ۳۶ هزار میلیارد ریال اثربخشی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha