ونزوئلا فروش شرکت «سیتگو» را یک «سرقت مبتذل» توسط آمریکا و مخالفان خواند

تهران- ایرنا- رئیس پارلمان ونزوئلا، فروش سهام شرکت نفت ونزوئلایی مستقر در آمریکا (سیتگو/ Citgo) را «سرقت مبتذل» توسط واشنگتن و مخالفان دولت کاراکاس از جناح راست توصیف کرد و «اتحاد آلبا» از جامعه جهانی خواست که این اقدام «امپریالیستی» دولت آمریکا را محکوم کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای مجلس ملی ونزوئلا، خورخه رودریگس (Jorge Rodríguez) رئیس این نهاد در طول مناظره‌ای در مورد روند سلب ماکیت و خلع ید شرکت سیتگو (Citgo/ زیرمجموعه شرکت نفت ونزوئلا در هیوستون، تگزاس) شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) توسط آمریکا و سران اپوزیسیون گفت: این یک دزدی مبتذل از سوی کسانی است که خود را مدافعان اقتصاد بازار، مدافعان تجارت آزاد می‌نامند.

وی تصریح کرد: آن‌ها به سادگی یک حقه بر فریبکاری دیگر برای تصاحب دارایی اصلی جمهوری بولیواری ونزوئلا در خارج از کشور، یعنی سیستم پالایشگاه سیتگو، به کار بسته‌اند.

رودریگس مسئولیت حراج غیرقانونی این شرکت ملی در ایالات متحده را متوجه «دزدانی» مانند سران مخالفان افراطی از جمله اوراسیو مدینا، لئوپولدو لوپز، خوان گوایدو، خوسه ایگناسیو ارناندز و خولیو بورخس دانست که این شرکت را به واشنگتن تحویل دادند.

رئیس مجلس ملی ونزوئلا نسبت به وقوع این نوع از اقدامات جنایتکارانه «در صورتی که آن دزدان وحشی در این کشور قدرت را در دست بگیرند» هشدار داد.

وی با اشاره به مناقصه اخیر با موضوع فروش سهام شرکت سیتگو از سوی آمریکا گفت: پیشنهادات محرمانه‌ای در برخی از پاکت‌ها در دادگاه دلاوِر (Delaware) نگهداری می‌شود که به دنبال چیزی جز گرفتن سیتگو و تحویل آن به دولت آمریکا نیست.

دولت ونزوئلا به تازگی در بیانیه‌ای رسمی، روند سلب مالکیت و خلع ید شرکت سیتگو از طریق «یک روند قضایی فروش اجباری سهام، به وضوح بر خلاف قانون» توسط آمریکا را به شدت محکوم کرد.

ونزوئلا یادآور شد که اقدام آمریکا «تخطی آشکار از هنجارهای حاکم بر همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورها و در هماهنگی آشکار با عوامل افراطی ضدسیاسی ونزوئلا و خدمتگزار به دستورهای واشنگتن است».

در این یادداشت تاکید شده است که «ایالات متحده تصمیم گرفت دولت نیکلاس مادورو و PDVSA را از فروش قضایی سیتگو محروم کند، زیرا آن‌ها را از استفاده از حق دفاع خود در برابر دادگاه‌های آمریکا، در همدستی با گروه جنایتکار سازمان یافته که خود را مجمع ملی ۲۰۰۵ (Asamblea Nacional ۲۰۰۵) می‌نامید، منع کرد».

اتحاد آلبا (اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما) نیز فروش و واگذاری اجباری سیتگو را محکوم کرد.

در بیانیه منتشر شده از سوی این سازمان بین‌المللی آمده است: کشورهای عضو ALBA-TCP به طور قاطعانه اقدامات انجام شده توسط دولت ایالات متحده را محکوم می‌کنند که نشان‌دهنده پایان یافتن تصرف غیرقانونی شرکت ونزوئلا CITGO Petroleum Corporation اشاره دارد.

اتحاد آلبا معتقد است که این اقدام یک «سرقت» با هدف تاثیرگذاری بر اقتصاد ونزوئلا است.

کشورهای آلبا با اعلام حمایت از اقدامات حقوقی، دیپلماتیک و سیاسی دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای جلوگیری از فروش سیتگو، از جامعه جهانی خواستند که این اقدام «امپریالیستی» دولت آمریکا را محکوم کند.

در ماه ژانویه (دی- بهمن)، دادگاه عالی آمریکا از بررسی حکم دادگاه مبنی بر مجوز فروش سهام سیتگو خودداری کرد و به گروهی ۱۰ نفره از طلبکاران اجازه داد در مزایده بعدی سهام شرکت نفت مستقر در هیوستون شرکت کنند. هفته گذشته آخرین مهلت دریافت پیشنهادها در دور دوم مناقصه که توسط دادگاه فدرال ایالات متحده انجام شد، به پایان رسید.

سیتگو بین ۱۱ تا ۱۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. با این حال، بالاترین پیشنهاد در دور اول مناقصه ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha